تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تحکیم وحدت خواستار حضور فعال عبدالله نوری شد

شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با عبدالله نوری دیدار کرد.
به گزارش زمانه اعضای این شورا در این دیدار از عبدالله نوری دعوت کردند تا در عرصه تحولات اجتماعی و سیاسی ایران، حضوری فعا‌ل و پررنگ‌تر داشته‌باشد.

عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین در دور اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دور اول ریاست جمهوری محمد خاتمی بود. وی هم‌چنین نماینده مجلس پنجم و عضو اولین دور شورای اسلامی شهر تهران بوده‌است.
اعضای دفتر تحکیم وحدت که یکی از فعال‌ترین انجمن‌های دانشجویی ایران است در این دیدار سؤالاتی در مورد آینده اصلاحات با عبدالله نوری مطرح کردند.

وزیر کشور پیشین ایران در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «باید تلاش کرد تا با ارتباط مؤثر و پیوسته با مردم اصلاحات واقعی و دموکراسی را در بطن توده‌های مردم نهادینه کرد، چه بتوان از قدرت و حکومت استفاده نمود و چه نتوان.» وی در ادامه گفت: «ولی اگر بتوان برای این کار از قدرت استفاده کرد چرا استفاده نشود؟ اگر بتوان از امکانات حکومت برای نهادینه کردن اصلاحات بهره برد چرا استفاده نشود؟»

عبدالله نوری در مورد انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران گفت: «چه بسا دوستانی که نظر بر شرکت در انتخابات دارند این‌گونه می‌اندیشند که با پیروزی اصلاح‌طلبان شاید فرصت و فضای تنفس هر چند محدودی برای نهادینه کردن اصلاحات به وجود آید و به هر اندازه که شرایط فعلی ادامه یابد اوضاع در زمینه‌های گوناگون بدتر شود.»

عبدالله نوری در پایان سخنانش گفت: «جامعه‌ای که مشکل آب و نان، گرانی، بیکاری، فقر، فساد و تبعیض دارد و در سطح محدودی از فرهنگ و علم نیز قرار دارد که شاید بسیاری از ارتباطات پیچیده را نداند و یا برای او اهمیت نداشته باشد خود را درگیر مسایل سیاسی و دعواهای جناحی و مسابقات حکومتی نمی‌کند.»

وی افزود: «فردی که برای بیماری فرزندش به این سو و آن سو می‌دود و برای تهیه لقمه نانی تمامی هم و غم خویش را صرف می‌کند اولویت اول او سیاست نیست و شاید در این مرحله ابزار دست سیاست مداران نیز قرار گیرد تا از این راه مشکل خود را حل کند و چه بسا آن سیاستمدار است که از او هم به عنوان ابزاری در جهت منافع خود بهره می‌برد.»

«آیا واقعا شما برای چنین فضایی در کشور انقلاب کردید؟»

در آغاز این دیدار مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت سه موضوع مورد بحث این دفتر با عبدالله نوری را این‌گونه بیان کرد: «موضوع اول درباره دانشگاه و برخوردهای بسیار سنگینی است که با فعالان دانشجویی می‌شود، موضوع دوم درباره ایامی که در آن هستیم یعنی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تناقضاتی که نسبت به وضعیت امروز با اهداف و شعارهای اولیه انقلاب مشاهده می‌شود و موضوع سوم هم بحث انتخابات است.»

او در ادامه اشاره کرد: «متاسفانه ما در این روزها و درست در سی امین سالگرد انقلاب شاهد بازداشت تعداد زیادی از دوستان دانشجوی‌مان در امیرکبیر و شیراز و کردستان و اردبیل هستیم، با تشکل‌های دانشجویی و مخصوصا انجمن‌های اسلامی شدیدترین برخوردها می‌شود و آن‌ها به بهانه‌های کاملا واهی غیرقانونی می‌شوند که نمونه آخر آن انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر است.
البته ما انجمن‌ها را مثل زمان شاه در قالب غیر رسمی نگه می‌داریم و آن‌ها را در شرایط بسیار سختی حفظ می‌کنیم تا به فعالیت خود در این فضا نیز ادامه دهند. با این همه فشار بسیار زیادی بر روی انجمن‌های رسمی وجود دارد و به شیوه‌ای غیرقانونی از آن‌ها می‌خواهند تا از تحکیم خارج شوند.

شاهد این هستیم از مهر امسال که شورای مرکزی تحکیم آغاز به کار کرده فشار امنیتی و رسانه‌ای خیلی بیشتری به تحکیم وارد می‌شود و حملات شدیدی به این مجموعهٔ دانشجویی صورت می‌گیرد. سناریوهای واقعا خنده داری را علیه تحکیم تدارک می‌بینند. اول تحکیم را به منافقین می‌بندند، بعد به پژاک و عبدالمالک ریگی، حالا هم که تحکیم صهیونیستی شده. البته از ابتدا تحلیل‌مان این بود که امسال به دلیل در پیش بودن انتخابات حساسیت خیلی زیاد خواهد بود و به دنبال بهانه گرفتن از ما خواهند بود و در نهایت هم با وارونه‌سازی یکی از اطلاعیه‌ها بهانهٔ لازم را به دست آوردند.

سپس اعلام کردند که تحکیم از سال ۸۳ غیر قانونی بوده که البته دیدار ما با دکتر معین، دکتر توفیقی، دکتر خانیکی و مصاحبه دکتر ظریفیان که همگی از مسؤولین وزارت علوم دوره اصلاحات بودند ساختگی و دروغ بودن این سناریو را نشان داد. واقعا ما می‌خواهیم از شما بپرسیم روزی که انقلاب می‌کردید چنین تصوری داشتید که ۳۰ سال بعد از پیروزی انقلاب چنین اتفاقاتی بیفتد؟ در این انقلاب قرار بود که مارکسیست‌ها آزاد باشند ولی امروز حتی انجمن‌های اسلامی نیز در فعالیت خود آزاد نیستند. آیا واقعا شما برای چنین فضایی در کشور انقلاب کردید؟»

Share

نظرهای خوانندگان

""موضوع دوم درباره ایامی که در آن هستیم یعنی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تناقضاتی که نسبت به وضعیت امروز با اهداف و شعارهای اولیه انقلاب مشاهده می‌شود و موضوع سوم هم بحث انتخابات است.»"
انقلابی که بر مبنای شعار بنا شده باشد نتیجه اش همان است که اقای نوری می گوید یعنی فقر و بیکاری و گرسنگی و اعتیاد و تبعیض. زمان برای فرستادن تمام شعار گویان به کمپ های کارگری فرارسیده و لازم است که فرصت به نیروی جوان داد تا خود امور مملکت را چرخانده و ریشه حرفهای تکراری ٣٠ ساله را قبل از نابودی کامل مملکت از جا برکند.

-- بدون نام ، Feb 20, 2009

این دفتر تحکیم هم همانطور که از اول اسفند ١٣٥٧ توهمات را دامن می زد و در کنار بنی صدر دانشگاه را اشغال می کرد فراموش کرده است . و الان نیز به توهمات دامن می زند زیرا دیگر بر همه معلوم است که انتخابات در ایران وجود ندارد و سران از همین حالا در حال رای زنی هستند که چه کسی برنده باشد و تا یک ماه آینده پشتیبانی از آقای کروبی و یا خاتمی شروع خواهد شد . فعلا بحث اینست که لاریجانی باشد یا کروبی و خاتمی که به احتمال زیاد کروبی تعیین خواهد شد البته اگر حسن روحانی هم وارد شود از شانس زیادی برخوردار خواهد بود . پس اینکه نوری بیاید و یا دیگری اینها همه برای اینست که یک کم قضیه را رنگ و لعاب بدهند و موضوع را آرایش کنند و اینکه تاختن به خاتمی و کروبی هم به دلیل همین آرایش است . لذا دفتر تحکیم کمی به خودش بیاید و باز هم آلت دست سران حکومت نشود اینقدر چشم به دست جناحهای حکومتی ندوزد . برود اصولی که برایش مهم است پی گیری کند نه آنکه در فکر قدرت و سهم خواهی از قدرت با حضور نوری باشد

-- farhad ، Feb 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)