تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
دیده‌بان حقوق بشر منتشر کرد

گزارشی از وضعیت کرد‌های ایران

گزارش ۳۶ صفحه‌ای سازمان دیده‌بان حقوق بشر در خصوص وضعیت کرد‌ها در ایران منتشر شد.

این گزارش از روز گذشته در وب‌سایت این سازمان قابل دسترسی است.

این سازمان در گزارش خود از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته برخی از قوانین را «که به دولت اجازه سرکوب آزادی بیان و فعالیت‌ھای افراد و بازداشت افراد» را می‌دهد، تغییر دهد یا لغو کند.

دیده‌بان حقوق بشر در مقدمه گزارش خود آورده است که جمهوری اسلامی برای سرکوب اقلیت کردها «از بندھایی از قانون مجازات اسلامی، مانند بند اقدام برای علیه امنیت نظام و کشور استفاده می‌کند.»

به اعتقاد تهیه کنندگان این گزارش، «این قوانین امنیتی به حکومت ایران این امکان را می‌دھد که ضمن سرکوب فعالیت‌ھای صلح‌آمیز، زندانیان امنیتی را از دسترسی به حقوق قضایی محروم کند.»

متن کامل گزارش را دانلود کنید

در این گزارش همچنین به برخی محدودیت‌ها که در سال‌های اخیر از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اقلیت کرد اعمال می‌شود، اشاره شده است.

تشریح برخی محدودیت‌ها در انتشار نشریات، کتاب و مجازات روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی در کردستان، مهمترین بخش‌های این گزارش را تشکیل داده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید جمهوری اسلامی برای سرکوب اقلیت کردها از بندھایی از قانون مجازات اسلامی، مانند بند اقدام برای علیه امنیت نظام و کشور استفاده می‌کند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش از دولت ایران خواسته که «به تعھدات بین‌المللی خود و قانون اساسی ایران در رابطه با پذیرش و پاسداشت حقوق اجتماعی، فرھنگی و مذھبی اقلیت کرد ایران احترام بگذارد.»

از جمعیت ۶۹ میلیونی ایران، حدود چھار و نیم میلیون از اقلیت قومی کرد ھستند.
این جمعیت در بخش شمال غربی این کشور به ویژه در استان‌ھای ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی‌ھایی از آذربایجان غربی زندگی می‌کنند.

تقریبا تمامی کردھا به یکی از دو لھجه کرمانجی و سورانی زبان کردی صحبت می‌کنند.
اکثریت کردھای ایران (حدود ۷۰ درصد) مسلمان سنی مذھب ھستند.

۲۰ درصد مسلمان شیعه و بخش اعظم از ۱۰ درصد باقی مانده از صوفیان اھل حق که ریشه در دین زرتشت دارد، ھستند.

بخش‌هایی از گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر با همکاری ۱۳ نویسنده و فعال مدنی کرد در جهان تهیه شده است.

جو ستورک، معاون مدیریت بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی و لپن لوین (مدیر برنامه) بر محتوای این گزارش نظارت داشته‌اند.

در ضمیمه نخست این گزارش به نام ۳۸ روزنامه‌نگار کرد در سال‌های اخیر از سوی مقام‌های قضایی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، اشاره شده است.

در ضمیمه دوم این گزارش نیز نام هفت تن از نویسندگان کرد که در انتشار کتاب با محدویت‌ مواجه شده و تحت پیگرد قضایی قرار دارند، آمده است.

در ضمیمه سوم گزارش هم نام ۱۵ تن از افرادی که به خاطر «فعالیت صلح‌آمیز با انجمن دفاع از حقوق بشر در کردستان» بازداشت و یا دارای پرونده مفتوح در دادگاه هستند، دیده می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نگرانی از تهدید جانی فرزاد کمانگر
تائید حکم اعدام سه فعال کرد
حکم اعدام برای یک معلم کُرد

نظرهای خوانندگان

این‌ها در همان راستای فشار غربی‌ها بر ایران، از هر طریقی که جلوی دستشان می‌آید، است وگرنه دستگیری روزنامه‌نگاران در ایران در مورد همه اقشار صورت می‌گیرد و ربطی به کرد بودن و نبودن ندارد. غربی‌ها اگر خیلی دلشان برای انسانیت و اقوام سوخته فشاری بر اسرائیل بیاورند. آن‌ها پروژه‌هایی برای ایجاد اختلاف قومی در ایران آغاز کرده‌اند و حتی از سازمان ملل هم برای پیش بردن این پروژه‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

-- ایرانی ، Jan 10, 2009

کردها از اقوام ایرانی اند و سیاست زدگی هم دخیل است وگرنه مقایسه کنید نحوه برخورد دولت ترکیه با کردها. ایرانی درست می گود که قدرت ها طبق روال جنگل قصد تکه پاره کردن ایران را دارند . بپرسید انفجار در برخی مرزها از کجا اب می خورد. دلیلش هم وسعت ایران است که از تمام همسایگانش بزرگتر و پرجمعیت تر است. با کوچک شدن قدرتش را از دست می دهد و راحت تر وابسته به ابرقدرت مسلط می ماند.

-- بهروز ، Jan 12, 2009

اما عزیزان شیوه برخورد و ‌حکم قضات در مورد کردها صد در صد با بقیه فرق میکند
متاسفانه کرد بودن مکافاتی شده برای کردها بخصوص روشنفکران کرد که به هیچ وجه نمیشود اعتراض یا ابراز عقیده نمود

-- رامان ، Jan 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)