تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تائید حکم اعدام سه فعال کرد

سازمان دفاع از حقوق‌بشر کردستان می‌گوید قوه قضائیه ایران حکم اعدام سه فعال کرد را تائید کرده است.

این تصمیم از سوی دیوان عالی کشور بالاترین هیئت داوری قضایی در ایران گرفته شده است.

Download it Here!

این سازمان نام سه فعال کرد را فرزاد کمانگر، علی حیدریان و فرهاد وکیلی عنوان کرده است. اتهام این افراد «محاربه» اعلام شده که براساس قوانین جمهوری اسلامی مجازاتش مرگ است.

پیشتر شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب تهران، این سه تن را به اتهام «عضویت در یک حزب مخالف نظام» و «محاربه» به اعدام محکوم کرده بود.

خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان، به نقل از خلیل بهرامیان وکیل مدافع این سه فعال محکوم به اعدام اعلام کرده است که این حکم به صورت شفاهی ابلاغ شده و وی هنوز «از جزییات حکم جدید آگاهی کامل» ندارد.

آقای بهرامیان همچنین اعلام کرده است در صورتی که موکلانش از سوی قوه قضائیه ایران تبرئه نشوند، به دیوان بین‌المللی لاهه شکایت خواهد کرد.

مجموعه فعالان حقوق بشر روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای به تائید نهائی حکم اعدام فرزاد کمانگر اعتراض کرده است.

در بیانیه این مجموعه که در برخی سایت‌های اینترنتی منتشر شده، آمده است: «متاسفانه روز گذشته مورخه ۲۰/۴/٨۷ اجرای احکام زندان رجایی شهر کرج اقدام به ابلاغ حکم اعدام فرزاد کمانگر به وی نمود و هم زمان از وی خواسته شد که نسبت به نوشتن تقاضای عفو با قید فوریت اقدام نماید و وعده‌هایی نیز جهت رسیدگی به این خواسته داده شد.»

آن‌طور که مجموعه فعالان حقوق‌بشر اعلام کرده‌اند، آقای کمانگر از پذیرش این پیشنهاد سر باز زده است.

این فعالان در اطلاعیه خود از مقامات قضائی ایران خواسته‌اند با تجدید‌نظر در حکم صادر شده در خصوص آقای کمانگر، وی را از بند زندانیان «عفونی (هپاتیت، ایدز و سل)» خارج کنند.

کمانگر به مدت ۱۲ سال در شهر کامیاران به عنوان معلم فعالیت کرده و عضو هیئت‌مدیره شاخه محلی انجمن صنفی معلمان و یکی از گروه‌های محلی حامی محیط زیست بوده و برای ماهنامه رویان از نشریات اداره آموزش و پرورش شهر کامیاران نیز می‌نوشته است.

وی همچنین نویسنده یک سازمان حقوق بشر محلی است که نقض حقوق بشر در کردستان و استان‌های دیگر را مستندسازی می‌کند.

پیشتر فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به صدور حکم اعدام آقای کمانگر اعلام کرده‌اند.


در همین رابطه:
طومار مردمی در حمایت از فرزاد کمانگر
نگرانی عفو بین‌الملل از صدور حکم اعدام فرزاد کمانگر
قوه قضاییه حکم اعدام کمانگر را تأیید کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)