تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پنجاهمین سالگرد انقلاب کمونیستی کوبا

کوبا امروز، پنجشنبه، پنجاهمین سالگرد انقلاب کمونیستی به رهبری فیدل کاسترو را جشن می‌گیرد؛ رهبری که همچنان در کشمکش با ایالات متحده و درگیر با چالش‌های اقتصادی است.

این جشن‌ها توسط رییس‌جمهور رائول کاستورو، 77 ساله، مدیریت می‌شود. وی این مقام را در ماه فوریه رسماً پس از برادر بزرگترش بدست آورد. روشن نیست چگونه فیدل کاستروی 82 ساله که حدود دو سال و نیم به دلیل جراحیهای متعدد در منظر عمومی ظاهر نمی‌شد، در این مراسم شرکت خواهد کرد.

رییس جمهور چپ‌‌گرای بولیوی، اوو مورالس، از شرکت در مراسم پنجاهمین سالگرد انقلاب کوبا خودداری کرده و همچنین روشن نیست که هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا که خود را «برادر معنوی» فیدل کاسترو می‌داند در برنامه شرکت می‌کند یا خیر.

یکی از مقام‌های دولتی کوبا به خبرگزاری فرانسه گفته است: «به دلیل وضعیت اقتصادی، این مراسم در حدی که ما انتظار داشتیم مجلل برگزار نشد.»

فیدل کاسترو زمانی که 32 سال داشت رهبری انقلاب در کوبا را به دست گرفت. او پس از 25 ماه جنگ چریکی با نیروهای ژنرال باتيستا، دیکتاتور وقت کوبا، پیروزی این انقلاب را اعلام کرد. این انقلاب کمونیستی همچنین از سوی چگوارا رهبری می‌شد.

باراک اوباما، رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده که 20 ژانویه قدرت را در دست می‌گیرد از ملایم تر‌کردن تحریم‌های 46 ساله در رابطه با کوبا خبر داده و رائول کاسترو گفته است که برای مذاکرات بدون پیش شرط آماده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)