تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ادامه حملات به غزه در سال نو

هواپیماهای اسراییلی در اولین روز سال نو میلادی، ساختمان‌های دولتی در نواز غره را مورد هدف قرار دادند. از سوی دیگر، پس از آنکه هر دو طرف درگیر، فراخوان جهانی برای آتش بس را رد کردند، حماس راکت های بیشتری را به سوی اسراییل شلیک کرد.

راکت‌ها به ساختمان‌های سه شهر در اسراییل اصابت کرده و هنوز گزارشی از میزان تلفات آن مخابره نشده است.

تانک‌ها و نیروهای اسراییلی، در نزدیکی مرز منطقه‌ي تحت کنترل حماس متمرکز شده‌اند و روزنامه هاآرتس (چاپ تل آویو) گزارش کرده که امروز پنجشنبه، ارتش اسراییل پیشنهاد یک حمله شدید زمینی و کوتاه مدت را به منطقه‌ي در محاصره خود، به رهبران سیاسی این کشور داده است.

در تازه‌ترین درگیری‌ها در ششمین روز حملات، نیروی هوایی و دریایی اسراییل حدود 20 نقطه مرتبط با حماس در غزه را مورد حمله قرار دادند. مقام‌های بیمارستانی فلسطینی در جریان این حمله‌ها از کشته‌شدن سه غیرنظامی و زخمی شدن یکصد نفر خبر داده‌اند.

مقام‌های امنیتی حماس گفته‌اند که ساختمان وزراتخانه‌های آموزش و حمل و نقل آسیب دیده‌اند و ساختمان پارلمان فلسطین نیز مورد هدف قرار گرفته است.

گرچه از ورود خبرنگاران خارجی به منطقه کماکان جلوگیری می‌شود، ولی شماری از خبرنگاران موفق به حضور در محل و ارسال گزارش از وضعیت شده‌اند.

حملات به غزه تا کنون به کشته شدن حدود چهارصد نفر و زخمی شدن بیش از 1700 نفر انجامیده و بر پایه اطلاعات سازمان ملل متحد، حدود یک چهارم آنها افراد غیرنظامی بوده‌اند.

فشارهای بین‌المللی به هر دو طرف درگیر ادامه دارد ولی اسراییل پیشنهاد فرانسه مبنی بر توقف 48 ساعته‌ي حملات برای ارسال کمک‌های انسانی به یک و نیم میلیون ساکن غزه را به دلیل "غیرواقع بینیانه" بودن رد کرده است.

در نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل نشستی فوق‌العاده درباره رویدادهای غزه تشکیل داد ولی پس از آنکه کشورهای عرب خواستار آتش بس فوری شدند، بدون صدور رای تصمیم گیری به بعد موکول شد. نمایندگان کشورهای غربی، پیش‌نویس قطعنامه کشورهای عرب را نامتعادل ارزیابی کرده‌ و گفته‌اند مذاکرات برای به رسیدن به توافق ادامه خواهد یافت.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)