تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بررسی نقش برخی کشور‌ها در حمله به غزه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «همراهان به تل آویو نارو زدند» به بررسی نقش برخی کشور‌ها در حمله اسرائیل به غزه پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که اسرائیل حمله به غزه را با جرج بوش، باراک اوباما، نیکلا سارکوزی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حسنی مبارک رئیس جمهور مصر و ملک عبدالله پادشاه سعودی هماهنگ کرده است.

به اعتقاد سرمقاله نویس روزنامه کیهان «در سطوح منطقه‌ای هماهنگی و حتی مشارکت مصر و عربستان در عملیات اسرائیل علیه غزه قطعی است. شواهدی وجود دارد که عربستان بخش عمده هزینه مالی و مصر اعزام نیروی امنیتی و نظامی به رفح جنوبی تقبل کرده» است.

این روزنامه در ادامه می‌اورد که «اسرائیل با برجسته سازی تصاویر مربوط به شهید و زخمی شدن تعدادی پلیس وانمود کرد که چریک‌های حماس را به دام انداخته و از پا درآورده است در حالی که همه شواهد حکایت از آن دارد که اسرائیلی‌ها اساساً اطلاعی از مراکز استقرار چریک‌ها و محل‌های نگهداری مهمات و امکانات نظامی حماس ندارند.»

کیهان در پایان می‌نویسد که «رژیم صهیونیستی در حالی از جنگ زمینی و اعزام نیروی ذخیره به مرزهای شمالی و شرقی غزه و جنگ طولانی سخن می‌گوید که از حملات هوایی- یعنی مزیت نسبی خود- هیچ طرفی نبسته است.»
متن کامل سرمقاله

ترسیم وضعیت اقتصاد ایران در سال آینده
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «دوراهی ناگزیر بودجه 88» به بررسی برخی مشکلات پیش روی در اقتصاد ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «با پرداخت مستقیم و نقدی یارانه‌ها نه‌تنها کسری بودجه کاهش نخواهد یافت، بلکه علاوه ‌بر آن تزریق مستقیم نقدینگی به طبقاتی با میل مصرف بالا، آثار تورمی سنگینی بر اقتصاد تحمیل می‌کند.»

به اعتقاد سرمقاله نویس دنیای اقتصاد، حاصل اجرای چنین سیاستی تشدید شرایط رکود تورمی، کسری بیشتر بودجه و در نهایت کاهش ارزش پول ملی در آینده خواهد بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویدسد که «اگر به‌ناچار، حذف یارانه‌ها بدون پرداخت مابه‌‌ازای نقدی آن مورد توجه دولتمردان و قانون‌گذاران قرار گیرد نیز شرایط دشواری پیش رو خواهیم داشت.»

دنیای اقتصاد در این خصوص می‌نویسد که با اجرای این سیاست «گروه‌های آسیب‌پذیر درآمدی به‌شدت از حذف یکباره یارانه‌ها آسیب می‌بینند، هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد، تقاضای موثر کاهش می‌یابد، رکود اقتصادی تشدید می‌شود و مردم نیز زیرفشار سنگین گرانی‌ها قرار خواهند گرفت.»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند که دولت باید با «مدیریت هوشمندانه منابع، کاهش تدریجی یارانه‌ها، اعمال حداکثر سخت‌گیری‌های بودجه‌ای و تنظیم بودجه‌ای ریاضت‌طلبانه» برنامه‌های برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی تدوبن کند.
متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «دروغ چهل‌هزار و یکم»
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «سیاهی جامه و سپیدی دل»
● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «زنجیره ناقص مالیات بر ارزش افزوده»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)