تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آلودگی‌ هوا؛ تهران در آمادگی کامل

اورژانس‌ها و بیمارستان‌های تهران با تشدید آلودگی هوای این شهر به حالت آماده‌باش در‌‌آمدند.

خبرگزاری مهر به نقل از فخرالسادات امامی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران امروز (سه‌شنبه) با اعلام این خبر گزارش می‌دهد که وارونگی هوا در تهران طی چند روز اخیر و پیش‌بینی ادامه این وضعیت در روز‌های آینده، سلامت شهروندان تهران را به خطر انداخته است.

خانم امامی به ساکنان شهر تهران توصیه کرده که برای برای کاهش میزان آلودگی هوای تهران از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند.

وی همچنین به بیماران قلب و تنفسی و والدین دانش‌آموزان توصیه کرد که کمتر در هوای باز رفت و آمد کنند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی (اورژانس) تهران از ۳۵۹ مورد ماموریت مربوط به تنگی نفس و بیماریهای قلبی طی روز گذشته (دوشنبه) خبر داد.

به گفته کارشناسان، محدودیت زمانی و مکانی برای تردد خودروها، تعطیلی برخی مراکز آموزشی، تعطیلی موقت کارخانجات و مراکز آلاینده شهر از جمله راه‌کار‌هایی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش میزان آلودگی بالای هوای شهر تهران داشته باشد.

بر اساس این گزارش، محسن فرهادی کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران هم از آماده‌باش همه اورژانس‌ها و بیمارستان‌های شهر تهران خبر داده است.


به گزارش امروز روزنامه کارگزاران، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که به ‌طور متوسط سالانه نزدیک به ۱۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان ملل نیز به تازگی با انتشار گزارشی، نسبت به وضعیت آلودگی هوا هشدار داده و شهر تهران را ازجمله شهرهای خطرناک معرفی کرده است.

وسایل نقلیه موتوری، مهم‌ترین عامل آلوده‌کننده شهر تهران به حساب می‌آید. برخی کارشناسان نیز می‌گویند خودروها و کارخانجات صنعتی حاشیه تهران عامل ۸۰ درصد آلودگی این شهر هستند.

کلان‌شهر تهران در جدول رده‌بندی شهرهای بزرگ جهان، از نظر آلودگی هوا در رده بالایی قرار گرفته و این امتیاز منفی، دلایل عمده‌ای دارد که یکی از آنها موقعیت جغرافیایی و اقلیمی تهران است.

در فصل‌های پاییز و زمستان آلودگی هوای تهران به بالاترین میزان خود می‌رسد،‌ چرا که در بیشتر روزهای این فصول پدیده‌ای موسوم به اینورژن (Inversion) یا وارونگی دما سراسر شهر را که در گودالی شبیه به یک کاسه بزرگ قرار دارد،‌ می‌پوشاند و آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

پدیده وارونگی دما موجب تراکم هوای آلوده در محدوده معینی می‌شود و هر اندازه ارتفاع وارونگی دما کوتاه‌تر باشد و مدت آن بیشتر به طول بینجامد میزان خطرات آن افزایش می‌یابد.

براساس تحقیقات به عمل آمده،‌ تهران بیش از دو سوم روزهای سال با پدیده وارونگی جوی مواجه است و این حالت بیشتر در پاییز و زمستان روی می‌دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

والا امروز بارون اومد هنوز هم داره مياد هوا هم عاليه

-- علي ، Dec 23, 2008

ای کاش مشکل ما فقط الودگیی هوا بود. الودگیهای دیگر را چکار کنیم؟

-- Nam ، Dec 23, 2008

تهران شهری بی تاریخ بی فرهنگ و بی زبان است.تاریخ تهران به زحمت به صدو اندی سال میرسد.در واقع تهران در تاریخ هفت هزار ساله ایران زمین کهن شهری کاملا بی اصالت و بی تاریخ و بی هویت محسوب میشود.لهجه هر قوم و شهری در ایران نشانه اصالت فرهنگ و تمدن آن قوم است و اینکه چرا مردم تهران هیچ لهجه خاصی ندارند و فارسی را به شکل کتابی آن حرف میزنند ریشه در این واقعیت دارد که این شهر فاقد تاریخ اصالت و فرهنگ و زبان خاصی است و بنابربن مردم تهران برای فرار از این واقعیت تلخ لهجه ها و اصالت ها و نشانه های فرهنگی شهرهای دیگر ایران زمین کهن را به تمسخر می گیرند. ...

-- tehrani ، Sep 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)