تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«نظریه ناکارآمد ولایت فقیه باید حذف شود»

ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی با «ناکار‌آمد» خواندن نظریه ولایت فقیه خواستار حذف آن از قانون اساسی شد.

آقای یزدی گفته که اختیاراتی که در این نظریه وجود دارد سرآغاز «دیکتاتوری و فساد» است.

این اظهارات دبیرکل نهضت آزادی در دیدار با اعضای حزب عدالت مردم (پی‌کی‌آر) مالزی ایراد شده است.

حزب عدالت مردم مالزی در سال ۲۰۰۳ میلادی تشکیل شده و بیشترین تعداد نماینده را در میان احزاب مخالف دولت در پارلمان مالزی داراست.


دبیرکل نهضت آزادی که به همراه هیئتی و به دعوت این حزب به مالزی سفر کرده بود در این دیدار اعلام کرده که نهضت ‌آزادی ایران با این شیوه حکمرانی در ایران «کاملا مخالف» است.

آقای یزدی تاکید کرده که در قرآن «هیچ مفهومی با عنوان ولایت فقیه» وجود ندارد.

آن‌طور که دبیرکل نهضت آزادی اظهار داشته، آیت‌الله روح‌الله خمینی با استناد به برخی از احادیث این نظریه را وضع کرده که «‌گروهی از علمای اسلامی اعتقاد دارند که احادیث مورد استناد این نظریه معتبر نیستند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد این نظریه در ایران طی ۳۰ سال گذشته را «ناکارآمد» توصیف کرده و خواستار «حذف آن از قانون اساسی» جمهوری اسلامی شده است.

اصل ۵۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی اختصاص به این نظریه دارد.

انتقاد از عملکرد روحانیت
آقای یزدی همچنین در نشست نمایندگان احزاب پارلمان مالزی گفت که نهاد روحانیت در ایران، یکی از موانع توسعه در جمهوری اسلامی است.

دبیرکل نهضت آزادی افزوده است که روحانیت در ایران «درک درست و واقع بینانه‌ای از شرایط و مناسبات پیچیده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه کنونی ندارد.»

رئیس شورای مرکزی نهضت آزادی ایران همچنین اظهار داشته که از زمانی که روحانیت در ایران قدرت را در اختیار گرفته است «نتوانسته نیازهای جامعه را برآورده سازد و عملا به مانعی برای توسعه تبدیل شده‌ است.»

نهضت آزادی ایران، پنجم مردادماه سال ۱۳۸۱ از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی منحل اعلام شد و تشکل‌های وابسته و همسو با آن نیز غیرقانونی خوانده شدند.

نهضت آزادی از جمله گروه‌های سیاسی مخالف شاه سابق ایران، توسط مهدی بازرگان، اولین نخست‌وزیر بعد از انقلاب، در دهه ۴۰ شمسی پایه‌گذاری شد.

متن کامل اظهارات ابراهیم یزدی را بخوانید

Share

نظرهای خوانندگان

حرکت به سوی دمکراسی شهامت میخواهد. این صراحت گام مهمی است.

-- ایراندوست ، Dec 4, 2008

درود برتووشجاعت تو انسان اين چنين اشتباهات گذشته خود را جبران ميكند. نه با نوشتن مقاله وجدايي ايجاد كردن بين افكار مردم.

-- ازاده ، Dec 4, 2008

امیدوارم زنده بمانم و نهضت آزادی را در صدر ببینم.

-- kamran ، Dec 4, 2008

ايراندوست گرامي،حرکت به سوي دمکراسي شهامت ميخواهد،ولي فراموش نکنيد که داشتن دمکراسي لياقت ميخواهد.

-- ايرانشناس ، Dec 4, 2008

لطفا پرانتز رو ببندید :
«نتوانسته نیازهای جامعه را برآورده سازد و عملا به مانعی برای توسعه تبدیل شده‌ است.

-- یه نفر ، Dec 4, 2008

امید روزی که این سخن به اعتقادی فراگیر تبدیل شود

-- تمام ، Dec 4, 2008

ایراندوست و ایرانشناس گرامی هر دو درست گفته اند و در کنار شهامت و لیاقت بایستی اراده و تلاش برای دگرگونی به سود مردم را پیش بگیریم. هزینه آن هرچه باشد ارزش دارد.

-- کورش ، Dec 4, 2008

گرچه گذشته آقای یزدی هنوز از اذهان پاک نشده است، اما شنیدن این سخنان از زبان ایشان شیرین است.

-- آرش ، Dec 4, 2008

آقاي يزدي فعلا سالهاست كه خودشان حذف شده اند. ثانيا" در قرآن لفظ ولي فقيه وجود ندارد. امااز آيات قرآن كه هدف از نزول پيامبران را اجراي قسط و حكومت كردن بر اساس دين (روش خدا براي بندگان) دانسته صدق حكومت ديني اثبات مي شود .و آيا حكومت ديني را بايد دست يك آدم سكولار داد يا دست فقيه متخصص در دين(در غياب صاحب اصلي حكومت-مهدي موعود)؟
وبراي هر مسلمان محرض است كه احمقانه است كه بعد از امام معصوم ملت بحال خويش رها شوند!بل بايد هر انسان و هرجمع و هر امت شبيه ترين و نزديكترين ها به معصوم را در ميان خويش بحكومت خود برگزينند.
در ضمن:اصول قانون اساسي مورد رفراندمي قرارگرفته كه خود اين آقايان در ان راي داده اند
ضمنا حركت هاي مختلف اجتماعي و مردمي در حمايتهاي گسترده از نظرات امام و حضرت آيت الله خامنه اي(روحي فداه) بيانگر جايگاه رفيع اين نظريه در قلوب مردم است.
و در آخر:ولايت فقيه كارنامه درخشاني را داشته. حكومتي كه در دست شاه بود ان وضع معلوم را هم داشت
حكومت دولت موقت هم اسناد رسوايي و جاسوسيش از لانه جاسوسي بيرون آمد

توانايي ولايت در بسيج انبوه ملت در دفاع و حتي در سازندگي روستاها و ماطق محروم
خيره كننده و بي نظير است.
ما جان خود را در راه اين ولايت فدا خواهيم كرد
والعاقبه للمتقين

-- ميم نقطه ، Dec 4, 2008

بلاخره شنيدن سخن حق از زبان هر كس مايه اميدواري و خرسندي است. اميدوارم اين روند مورد توجه ديگر گروهها و تقكرها نيز قرار بگيرد.

-- وحيد ح ، Dec 4, 2008

اگر روزی بخواهم تعریفی از سیاستمدار ارائه دهم مسلما مثال من ابراهیم یزدی است. تماما حرفه ای، سرزنده و مدبر

-- majid ، Dec 4, 2008

رادیوی محترم زمانه:

اگر منظورتان از اصل 57 قانون اساسی ارتباط رهبر و قوای سه گانه است . ارجاعتان درست است. در این اصل قوای سه گانه و ارتباط آنها با هم بیان شده است و قوای سه گانه را زیر نظر رهبری دانسته است.
ولی اگر منظورتان اختیارات رهبری است، این امر در اصل 110 بیان گردیده است.


جناب آقای دکتر یزدی:

آیا ولایت فقیه درست از امروز که نزدیک انتخابات است ناکارآمد شد؟
از کی تا حالا ولایت فقیه ازقران نیست؟ چرا برخی اوقات التزام ( نه اعتقاد ) به قانون اساسی داریم و برخی اوقات . . . .
آیا آن زمان که به قانون اساسی رای دادند و بسیاری سر این مسئله مرتد شدند، ولایت فقیه ناکارآمد نبود و حالا که نزدیک انتخابات است ناکار آمد شده است.

دکتر جان !! ضمن قدر نهادن به زحماتتان لطفا به شعور ما توهین نکنید.!!!

-- از وراث مالک دوزخ ، Dec 4, 2008

دوست عزیز
لطفا لیاقت را تعریف کنید. ملتی که ١٠٠ سال پیش انقلاب مشروطه کرده و نهضت ملی نفت داشته و انقلاب بهمن ا از سر گذرانده و... لیاقت ندارد؟ هم اکنون جنبش آزادیخواهی و مدنی باعث عقب نشینی حتی افراطی ترین بخشهای حکومت است. هزینه لیاقت داشتن را روزانه کارگران و خبرنگاران و دانشجویان و وکلا و زندانیان سیاسی و ... میپردازند. اگر کافی نیست فهرست اعدام شدگان را مرور فرمایید. اگر منظور آموزش بیشتر است همگان و همیشه با آن موافق اند.

-- بدون نام ، Dec 4, 2008

آقاي دكتر يزدي چيزي را كه خيلي از اصلاح طلبان جرات بيان آنرا ندارند بيان كرده است . بهتر است همه اصلاح طلبان از ايشان ياد بگيرند و از حاشيه بپرهيزند و به متن بپردازند . با آرزوي طول عمر براي ايشان

-- عباس بني اسدي ، Dec 4, 2008

آقای یزدی می گویند:
نهاد روحانیت در ایران، یکی از موانع توسعه در جمهوری اسلامی است.

ایشان ٣٠ سال دیر متوجه این موضوع شدند.

-- بدون نام ، Dec 4, 2008

يزدي يك سياستمدار كامل ايراني محسوب ميشود. افسوس كه از او استفاده نشد.

-- mohammad ، Dec 5, 2008

با این سخنان باید منتظر بود که یزدی یا بهزودی به زندان برود یا چنان فضا بر روی ایشان بسته شود که مجبور به ترک کشور شوند یا اینکه ناگهان جسم سختی در خیابان به صورت یک بلای ناگهانی بر سر ایشان فرود آید. شما چه حدسی می زنید؟

-- مهتاب ، Dec 5, 2008

من به شخصه به نهضت آزادی ارادت دارم شما اگر به تاریخ 200 ساله نیگاه کنید میبینید تنها حزبی بود که به خاطر منافع خودش به ملت خیانت نکرد چه اون وقتی که جبهه ملی بود یا الان که نهضت ازادی است.

-- پرویز ، Dec 5, 2008

زنده و سرفراز باشید بالاخره یکی پیدا شد وحرف دل میلیونها ایرانی را رک و صریح گفت. مشکل ایران احمدی نزاد / خاتمی و ..... نیستند مشکل اصلی همین است که آقای یزدی اعلام کردند

-- ali ، Dec 5, 2008

بالاخره کسی جرات کرد و آنچه که ایده و آرزوی همه است رو به زبان آورد.

-- پازوکی ، Dec 5, 2008

این سخنان شما زمانی درسته که اینهمه پیشرفت رو در کشور نبینیم ایران در این 30سال به اندازه تمام عمر نظام های پادشاهی پیشرفت داشته و ...
اگر با این اقایان باشد حتما می گویند که حکومت امیرالمومنین(ع) هم ناکارامد بود چون مخالف داشت و .... عزیز انچه مهم است حق است و نرفتن زیر بار ظلم و پیشرفت است که نظام جمهوری اسلامی اینرا برای مردم به ارمغان اورده
در مورد ولایت فقیه هم شما که متخصص نیستی نباید اظهار نظر کنید هیچ فقیهی ولایت فقیه را رد نمی کند بلکه برخی فقط در دایره اختیارات ولی فقیه نظرات خاصی دارند
ای کاش دبیر کل نهضت به اصطلاح ازادی خود راانقدر آزاد نمی دانست که هرسخنی را به زبان آورد بلکه می دانست که باید روزی در پیشگاه باری تعالی پاسخگوی این سخنان کینه توزانه خود باشد

-- مهدی زارع ( سخن آشنا) ، Dec 5, 2008

جناب میم نقطه پدران ما در آن رفراندوم شرکت کردند و ان چنان انتخاب کردند ما هم به نظر آنها احترام میگذاریم... اما حق نداشتند به جای من و امثال من تصمیم بگیرند و نوع حکومت کشور را تا ابد تعیین کنند. ما هم امروز نظر خود را داریم و شاید اکثریت هم به همین حکومت راضی شوند اما ظواهر امر گونه دیگری است و تنها چاره آن رفراندوم است..

-- سلام ، Dec 5, 2008

در جواب دوستی که از ولایت فقیه دفاع کرده:
1) نگفتید ولایت فقیه از چه آیاتی یا روایاتی درآمده است؟ چرا در طول این 14 قرن که هزاران عالم دینی زیسته اند و مرده اند، کسی کتابی به نام ولایت فقیه ننوشته است؟ یعنی امام خمینی تنها نابغه ای بودند که به این اصل بدیهی(البته به قول شما) پی برده اند؟! چرا همین الان آیت ا... سیستانی و هم عصران امام (مثل آیت الله خویی، آیت الله بروجردی و...) این قسمت بدیهی (!!) از اسلام را متوجه نشده بودند؟!

استدلال های مدعیان این نظر کاملا سست است. حداقل باید پذیرفت استدلال نقلی برای این اصل بدیهی (!) وجود ندارد.

2) گفته اید که "مردم قبلا به این اصل در قانون اساسی رای داده اند."
شما امام خمینی را قبول دارید؟ بخشی از سخنرانی امام خمینی در بهشت زهرا:
«این که نسل قبل یا نسل های قبل شاه را خواسته و به او رای داده و به قانون اساسی رای داده، این برای نسل امروز حجت نیست. این نسل شاه را نمی خواهد و از او بیزار است او غیر قانونی است...»
حالا این که ما تا کی باید چوب رای نسل های قبلی را بخوریم، الله اعلم...

-- سعید ، Dec 5, 2008

این چه اصل مسلمی است که حتی بسیاری از فقیهان هم با آن مخالف اند؟ این چه اصل مسلمی است که پس از کسب قدرت و توسط آقای آیت به میان کشیده شد؟ در کدام کشور و در قرن ٢١ یک قشر که بنا به تعریفش باید متولی امور دین باشد از حق انحصاری حکومت برخوردار است؟

-- بدون نام ، Dec 5, 2008

با سلام
گفتن این عبارت در دیدار با اعضای حزب عدالت مردم (پی‌کی‌آر) مالزی چه نسبتی دارد؟
باید به ایشان عرض کرد منظور شما از ولایت فقیه کدام تفسیر است؟

-- مهدی نادری نژاد ، Dec 5, 2008

پدرجان،

الف – بحث ولايت فقيه
1- رابطة "دين" و به طور دقيق "فقه" با جامعة مدنی برابر رابطة "مديريت" با آن نيست.
2- بنابراين "فقيه" (بافرض اعلم بودن) قابليت برابری با "مدير" (با حوزه‌های تخصصی گوناگون جامعة حاضر) نخواهد داشت.
3- اساساً بين مفاهيم فقهی که متخصص آن فقيه يا روحانی می‌باشد و مفاهيم مديريت جامعه گستره‌ای از مديريت، اقتصاد، سياست و... می‌باشد، وجود ندارد.
4- تاکنون هيچ‌گونه استدلالی (قابل قبول و خارج از دين) درخصوص "حاکميت دين" و "روحانيت" از سوی فقيهان ارائه نشده است.
5- بديهی است بهره‌گيری از احاديث و دلايل داخل دين برای اثبات استدلال فاقد اعتبار است.
6- بحث "ولايت فقيه" (خصوصاً با حدود اختيارات مطرح شده) نه تنها قابل استخراج از قرآن نيست، بلکه جزء اصول دين نيز قابل لحاظ نيست.

ب – بحث اعتبار قانون اساسی
1- متن اولية تدوين شدة قانون اساسی که به امضاء دولت و رهبر وقت کشور رسيده بود، فاقد اصل ولايت فقيه بود.
2- فرآيند لحاظ نمودن اين اصل در قانون اساسی بطور کامل مبهم و مشکوک بوده است.
3- بافرض پذيرفتن اين اصل در سی سال پيش و تثبيت آن بواسطة نتيجة رفراندم، حق تجديد نظر درخصوص آن و هر اصل ديگر قانون از ملت ايران و هر ملت ديگری سلب نشده و نخواهد شد.
4- خصوصاً که اين تجددنظر مبتنی بر نتيجة عملکرد سی ساله باشد.
5- تمرکز اختيارات و قدرت تصميم‌گيری درخصوص تمامی مباحث حکومتی در حيطة يک نفر، با اصول و مبانی حکومت در عصر حاضر به دليل استقرار ديکتاتوری و انتشار حکومت سلطانی، مغايرت اساسی دارد.

ج – نتيجه:
1- اصولاً خداوند نيازی به استقرار حکومت خود بر روی زمين را ندارد.
2- ارسال پيامبران نيز به منظور هدايت بشريت صورت گرفته نه استقرار حکومت الهی.
3- خداوند توانمندتر از آن است که چنين موضوع مهمی را با چنان روش‌های اشاره‌گونه‌ای تحقق بخشد.
4- نظری به مکانيزم انتخاب ولی فقيه:
1-4- از شش ميليارد و دويست ميليون نفر جمعيت زمين صرفاً يک ميليارد و صد ميليون نفر مسلمانند و از اين ميان تنها و تنها صد ميليون نفر شيعه و از آن صرفاً هفتاد ميليون در ايران،
2-4- بافرض دمکراتيک بودن فرآيند انتخابات مجلس خبرگان در ايران (که خود دارای شبهات بسياری است) شبهات زير قابل طرح می‌باشند:

1-2-4- چه کسی وکالت يک ميليارد مسلمان جهان را به ملت ايران داده است که اين ملت ولی مسلمين جهان را برگزيند؟
2-2-4- چه دليلی بر ايرانی بودن اين ولی فقه وجود دارد؟ اگرچه يک اتيوپيايی يا يک سوماليايای واجد اين شرايط بود، مجلس محترم خبرگان عنان ممکلت ايران و فرمان‌دهی کل‌قوا را به يک فقيه اتيوپيايی يا سوماليايای واگذار خواهد نمود؟
3-2-4- ويا آنکه بانيان اين نظريه با خداوند پيمان بسته اند که همواره ولی مسلمين جهان ايرانی باشد؟
4-2-4- دراين صورت مسلمانان ساير کشورهای جهان چه نقصی را دارا می‌باشند که از جنين مهبتی به‌نصيب یوده و همواره بايد گوش به فرمان يک ايرانی باشند؟

بنيان اين نظريه بسان مکانيزم فوق سخت بی‌بنيان است.

-- زوربای یونانی ، Dec 6, 2008

ميم نقطه جان عجب استدلالهايي كردي !! مخصوصا انچه در قسمتهاي در ضمن و در اخر گفتي !!!

-- siamak ، Dec 6, 2008

نظریه ولایت فقیه در این دوران نمی تواند کارآمد باشد. این نظریه با انسان جدید در اختلاف است. انسان جدید خود را محق می داند نه مکلف. ولایت فقیه برای انسان کهن که خود را "مکلف" میداند جوابگو است نه برای انسانی که خود را "محق" می داند و دامنه این حق به حق انتخاب نوع حکومت هم میرسد. دوستانی که در بالا از ولایت فقیه دفاع کرده اند این را در نظر نمی گیرند که اینقدر پیشرفت کاملا طبیعی است. یعنی اگر همان حکومت استبدادی و سلطنتی هم روی کار می ماند، روستاها به شکل امروزینش در آمده بودند. ثانیا، این دوستان از کجا نظر تمام ملت را می دانند؟ تمامی انتخاباتی که در ایران برگزار میشود مثل پرسش از مردم در خصوص طرح تحول اقتصادی است که آقای احمدی نژاد فرم یارانه پرکردن توسط مردم را به عنوان قبول طرح از طرف آنان می شمارد.

-- علی ، Dec 6, 2008

درود بر ياران طالقاني
فراموش نكنيم مرحوم طالقاني به ولايت فقيه در مجلس خبرگان قانون اساسي راي منفي دادندضمنا به نص صريح قرآن در سوره كهف توجه شود..و مالكم من ولي من دونه و
لا يشركه في حكمه احدا...مفهوم آن قائل شدن ولايت پايين تر از شان خداوند يعني شرك

-- پارسا ، Dec 6, 2008

تذكر:البته نظريه ولايت فقيه هرچند بخاطر كتابي كه امام در اين مورد نوشته اند منسب به ايشان است اما جهت استحضار دوستان بايد عرض شود
1.آيات همانطور كه بالا عرض شد به حكومت مرد آشنا به دين دلالت دارد
2.از زمان معصوم تا كنون هم خود معصومين(ع) و هم علماي شيعه از جمله دانشمند بزرگ"شيخ مفيد" از شارحان اين مطلب بودند.
3.اگر كسي مسلمان(نه اسما" مسلمان-بلكه مقيد به اصول قرآن و حديث و سمنت)باشد مسلما" صدق اين نظريه را خواهد پذيرفت.

-- ميم نقطه ، Dec 6, 2008

و چند نكته ديگر:
اگر حرف و قرائت!!!جديد دوستمان از قرآن درست باشد پس قرآن كه اطيوا الله و اطيعو ا الرسول و اولي الامر!(ولي امر) ميفرمايد خودش مشرك است؟
كمي بيشتر قرآن بخوانيد!

و به علي:
انسان جديد و انسان قديم مخلوق چه كسي هستند؟ اگر مخلوق خداي خالق محدود نشده در زمان و مكان(خداي آدم تا مهدي)هستند پس چيزي از خدا مبني بر صحبتهاي شما بدست ما نرسيده .
ما هم مكلفيم و هم محق!
هم بايد از حق خويش كه خدا از ضايع كنندگان ان نخواهد گذشت بايد دفاع كنيم و هم مكلفيم به انجام فراميني كه خالقمان دستور فرموده!و اگر غير اين هستيم خطا از ماست علي جان !نه از خالق!
اما كاش دوستان به كتاب اسناد لانه جاسوسي رجوعي كنند و بيشتر جناب يزدي رو بشناسند!

همينطور سير مختصري در تمام انقلابات جهان و كارنامه اونها و شرايطي كه اونها درش قرار داشتند و مقايسه با انقلاب و شرايط و رهبري ايران كارنامه ي درخشان اين حكومت رو مثل روز عيان ميكنه!
اگر غرضي نباشه!

-- ميم نقطه ، Dec 6, 2008

جناب میم نقطه:
کمی عقبتر برگردی خواهی دید که حکومت ها ساخته شده توسط انسانها بوده اند. یعنی چیزی نبوده که از آسمان به زمین آمده باشد و فلسفه دینی داشته باشد. حکومت ساخته شده توسط انسانها است و مسلما خود انسان هم می تواند دنیای خود را اداره کند. این که انسان جدید و قدیم مخلوق کدام خالق هستند ربطی به موضوع ندارد، چرا که با وجود خالق یکتا ما مخلوق یکتا نداریم و طبیعی است که انسانها در دوران مختلف تغییرات "اساسی" کنند. شما با خواندن متن مقدس و تایید برداشتی که قبل از نگاه کردن به آن داشتید، گمان می کنید بهترین تفسیر را ارائه کرده اید و طبیعی است که به بقیه بخندید!

-- علی ، Dec 7, 2008

با سلام
بهتر است عزیزانی که در مورد ولایت فقیه نظر دادند در مورد ان نظریه اطلاعات کسب کنند وبی مورد تا یید یا تکذیب نکنند
من حاضر به مناظره هستم
sahebasr@gmail.com

-- ایرانی ، Feb 11, 2009

من درپي اثبات يا انكار چيزي نيستم
تنها يك سوال دارم
چرا خلفاي عباسي وبني اميه تحمل امامان شيعه رانداشتند و انها راشهيد يا اسير ويا محبوس ميكردند؟
چيزي جز مساله حكومت؟

-- يالثارات الحسين ، Feb 21, 2009

این همه پیشرفت را نمی بینید . چه قدر راحت چشممونو میبندیم به روی واقعیت . اون یه خیالی تو ذهنش درست کرده که معلوم نیست چیه ، بعد علماو روحانیون را با آن مخالف میبینه بعد میخواهد ملت رو دنبال خودش بکشونه . با حرفهای سطحی و بی محتوا ولی دهن پر کن . انگار ندید که تو 8 سال جنگ همین جوانانی که پایبند به ولایت بودند با اون شجاعت ها جلوی دشمن ایستادن و آن بهشت زهراء را درست کردن که هر روز بر زائرینشون افزوده تر میشه ، نکنه این رو هم انکار میکنید ؟ خوب میتونید گه گاهی برید تا واقعیت را ببینید . به جای اینکه وقتشو بزاره و جوونها را به کار و فعالیت و ایمان دعوت کنه چی میگه ...

-- حسن ، Mar 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)