تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دو وزیر کابینه نهم در آستانه استیضاح

طرح استیضاح وزیران جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

رسانه‌های ایران امروز (چهارشنبه) خبر می‌دهند که علی لاریجانی رئیس مجلس به این دو وزیر تا روز یکشنبه فرصت داده برای رفع نگرانی نمایندگان استیضاح‌ کننده تلاش کنند.

آقای لاریجانی این فرصت را پس از انتقاد برخی نمایندگان امضاء‌کننده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از تعلل هیئت رئیسه مبنی بر اعلام وصول استیضاح، به دو وزیر کابینه نهم داده است.


علیرضا علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش

وی گفته که اگر مذاکرات معاونین این دو وزارتخانه با نمایندگان مجلس تا روز یکشنبه به نتیجه نرسد، نمایندگان حق دارند که «پیگیر استیضاح» باشند.

طرح استیضاح محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی به امضای ۵۵ نماینده مجلس رسیده است.
«مشکلات کلان اقتصادی کشاورزان» از جمله محورهای این استیضاح است.

طرح کنونی استیضاح علیرضا علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش نیز ۲۵ امضا دارد.

این در حالی است که طرح استیضاح وی پیش از این با بیش از ۸۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه شده بود که با پس گرفتن امضاها منتفی شد.

استیضاح این دو وزیر در حالی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته که خبرگزاری فارس نیز به نقل از حمیدرضا پشنگ نماینده خاش در مجلس، از آماده شدن طرح استیضاح کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۴۴ امضاء خبر داده است.


محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی

به گفته آقای پشنگ این طرح «به‌زودی تقدیم هیئت رئیسه مجلس خواهد شد.»
وی حاضر نشده است که محور‌های این استیضاح را اعلام کند.

در صورتی‌که استیضاح وزیران آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی اعلام وصول و رای بیاورد، کابینه احمدی‌نژاد باید یک بار دیگر از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد.

بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، اگر نیمی از اعضای کابینه برکنار یا استیضاح شوند، رئیس جمهوری موظف است برای گرفتن رای اعتماد، کابینه را باردیگر به مجلس معرفی کند.
کابینه کنونی آقای احمدی‌نژاد تنها یک تغییر با رای اعتماد مجدید مجلس فاصله دارد.

در صورت وقوع چنین امری، این برای نخستین‌بار در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی خواهد بود که کابینه دولت، دو بار از مجلس رای اعتماد می‌گیرد.

پیش از برکناری علی کردان از وزارت کشور، ۹ وزیر از وزارتخانه‌های کشور، نفت، اقتصاد، صنایع و معادن، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه، تعاون و راه و ترابری برکنار، استیضاح یا بازنشسته شده بودند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رؤسای کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز از جمله مقام‌هایی هستند که در چند سال اخیر با تغییراتی مواجه شده‌اند.

علی کردان، وزیر کشور نیز ۱۴ آبان ماه از سوی مجلس استیضاح و از مقام خود برکنار شد.

Share
در همین رابطه:
وزیر آموزش و پرورش استیضاح می‌شود

نظرهای خوانندگان

واقعا اين آقاي علي احمدي به درد وزارت نميخورد.
اساتيد و دانشجويان دانشگاه پيام نور هنوز پي آمدهاي تصميمات غلط ايشان و برادرشان را دارند تحمل مي كنند. من مطمئنم كه همين وضع در آموزش و پرورش هم اتفاق افتاده است. جلو ضرر را هرچه زودتر بگيريم منفعت است.

-- arash ، Dec 3, 2008


پيشنهادي جالب از يک هم ميهن درباره امارات يکي از هم ميهنان در پيشنهادي جالب با توجه به مسائل اخير پيش آمده و گستاخيهاي امارات نوشت: چرا اسم خيابان ظفر را به "خليج فارس" عوض نميکنند تا امارات مجبور بشه براي آدرس سفارتش از اين اسم استفاده کنه ؟ در ضمن يه بخشنامه هم به پست بدهند که هر نامه اي به اين آدرس بود اگر اسم خليج فارس را ننوشته بود با ذکر علت به فرستنده ارجاع بدهند. اگر به نظر شما هم پيشنهاد جالبي است براي بقيه هم بفرستيد شايد به گوش مسئولان برسد

-- بدون نام ، Dec 3, 2008

در جواب به جناب بی نام :
در این صورت تمام کشورهای عربی میتوانند همین کار را بر ضد ایران کنند و اسم خیابانهای سفارتهای ایران را به خلیج عربی تبدیل کند!!
به نظر شما کی از این ماجرا سود میبرد؟ مشکل کم داریم اینم روش!!!

-- Nam ، Dec 3, 2008

وزیر آموزش و پرورش قبل از تصعید در مقام وزارت، در مقام ریاست دانشگاه پیام نور برای رقابت سیاسی با اربابان دانشگاه آزاد آنقدر خرابکاری کرد که ما سالها باید تاوانش را بدهیم و البته این مجلس او را استیضاح نخواهد! کرد!

-- دانشجوی پیلم‌نور ، Dec 3, 2008

چه خوب میشد اگر وزیر ارتباطات و فناوری را هم استیضاح میکردند. از زمانی که این فرد وزیر شده، برای خدمات اینترنتی محدودیت های متفاوتی گذاشته، در حالی که کیفیت خدمات بسیار ضعیف و در مقابل قیمت آنها بمراتب گران شده است. از جمله کارهایی که این شخص کرده است، اعمال محدودیت سرعت 128k/bps برای کاربران خانگی می باشد. سرعتی که دوازده سال پیش در اروپا رایج بوده و الان بایستی در موزه نگهداری شود.

-- رضا ، Dec 4, 2008

به نظر من هیچ کدوم از وزای دولت نهم به درد نمی خورند.البته مجلس هم مجلسی نیست که صلاحیت داشته باشه که استیضاح بکنه ،چون خود نماینده ها هم از نظر من مورد تایید نیستند.

-- بدون نام ، Dec 4, 2008

البته خب امارات هم می تواند سفارت را ببرد یه جای دیگه !!! یا مثل دوستمون که گفت: اسم خیابان سفارت ایران در امارات و قطر و ... بشه خلیج ع-- . اون وقت نه فقط ما بلکه 200 تا کشور دیگه هر روز که نامه میدن به عربا باید بنویسن خیابان خلیج ع-- دست راست.. بعدش ما فقط 100 بار در روز به اماراتیها اینو تحمیل می کنیم و اونا ساعتی 100000 بار به سراسر دنیا میگن بنویس خلیج ع-- که املات خوب بشه --- قربونه پسررررررررررررررر

جدی ماها بیشتر طالبیم بریم خلیج ع-- یا اونا طالبن بیان توی ایرانه خلیج فارسیه ما هااااااااااااااااااااا؟

قبل از بحث فعلا برید یه فکری بکنید که دنیا نمیدونه ما ها
Iranian or Persian
Iran or Persia
Parsi - Persian or Farsi

خلاصه اینجوریه که یکمی برامون کم شخصیتی میاره!!!!

پیشنهاد خوبی است ولی ... در درایت مسئولین همین بس است که برای گوشمالی امارات, بخش حرم تا تهران بزرگراه قم را خلیج فارس نامیدند تا قشنگ هیچ تاثیری نداشته باشه.

اگر اینها بخواهند دوباره تغییر دهند فکر می کنم نام بخش مرکزی روستای --- از توابع --- را به خلیج فارس تغییر دهند تا قشنگ در روابط بین المللی استفاده شود.

یه نکته دیگه!
فکر نکنم الان حرف ما بیشتر از عربها توی دنیا برو داشته باشه! در ضمن اونا همیشه از ماها پروتر بودن. ته این ماجرا اگر اجرا بشه به یه بچه بازی سیاسی تبدیل میشه که دوباره خودمون ضایع میشیم.

آقایان که خودشون دستشون تو کاره که ما پولامون اونجاست. پس بالا بریم پایین بیایم قاطعترین جواب و ضربه اینه که حداقل کاری کنیم که سال به سال نرخ خروج پول از ایران به امارات کم بشه نه اینکه زبانم لال از خودیها و آقازاده ها در دوبی از اتاق هتل به خلیج ع-- نگاه کنند و پدرانشان عوارض مبارزه ظاهری تاکید می کنم ظاهری را بر دوش ملت بیاندازند.

پس نتیجه اخلاقی اینکه بیشتر خودمان را کوچک نکنیم. بقول معروف اشکال از خودمان است, و مسئولی که برای پول بیشتر یا قدرت بیشتر یا برای فرستادن آقا/خانم زاده به فلان کشور حاضر است با فلان سفیر همصدا شود نخواهد توانست فرق بین امارات و غیرامارات را تشخیص دهد.

باز هم بگم این هموطن حداقل فکری کرده که بسادگی بذهن نمی رسه - آفرین عزیزم منم میگم اجرایش کنن ولی چه فایده, حیف حیف حیف .... همین حرفهای روزانشان را اگر هدفدار کنند (100 سال) موضوع هم خودبخود فروکش میکند.

وقتی ما همش حرف بی محتوا می زنیم و بلوا بپا می کنیم دنیا چرا باید طرف ما باشد؟ ها!!!!!!

-- حسن ، Dec 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)