تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «کار و فراغت ایرانیان»

«کار و فراغت ایرانیان» نوشته حسن قاضی‌مرادی در ۳۰۰۰ نسخه برای دومین بار از سوی نشر اختران به بازار کتاب آمده است.
چاپ اول این کتاب، سال ۱۳۸۶ بود.

این رساله، شرحی است درباره چیستی و چگونگی «کار» و «فراغت» در جامعه ایرانی و نیز شامل اشاره‌هایی است به چرایی‌ها.

آقای قاضی‌مرادی در این کتاب، در جستجوی این است که بگوید «اگر کار و فراغت شمایل انسان هستند، چرا ما چندان کار نمی‌کنیم و به عنوان پیامد آن، چندان هم به فراغت نمی‌پردازیم. این بی‌اشتیاقی ما به کار و گریزمان از فعالیت‌های زمان فراغت از کجا ناشی می‌شود، چه بروزی می‌یابد و چه نتایجی به بار می‌آورد.»

وی در پیشگفتار کتاب در این خصوص نوشته است: «بر این باورم که ریشه این امر، در بیگانگی کار و فراغت در میان ما است؛ همچنان که معتقدم این بیگانگی – تا حدی- از بیگانگی کار و فراغت در جوامع غربی متمایز است. بیگانگی کار در میان ما، عمدتا، در زحمت و اشتغال آشکار می‌شود و بیگانگی زمان فراغت در سرگرمی‌خواهی.»

با این حال، نویسنده در این کتاب، عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، روان‌شناختی و ...را هم در بی‌اشتیاقی جامعه ایرانی به کار و انفعال‌پذیری در زمان فراغت دخیل دانسته و به آنها اشاره کرده است.

اگر کار و فراغت شمایل انسان هستند، چرا ما چندان کار نمی‌کنیم و این بی‌اشتیاقی و گریز از فعالیت‌های زمان فراغت از کجا ناشی می‌شود

در فصل نخست کتاب، به ارائه تعریفی از کار و فراغت به معنی زحمت و اشتغال و نیز سرگرمی‌خواهی به عنوان اشکال بیگانه‌شده آنها و در فصل دوم کتاب، به برخی عوامل که به صورت موانعی در برانگیختن تمایل ایرانیان به کار موثر بوده‌اند، پرداخته شده است.

قاضی‌مرادی در پی‌گفتار کتاب، با تاکید بر نقش رهاکنندگی کار و فراغت، اشاره‌هایی به این مسئله داشته است که در شرایط کنونی جامعه ایرانی، ما به عنوام مردمان در حال گذار به تجدد (مدرنیته) چه ادراکی از خصلت رهاکنندگی کار و فراغت و در نتیجه، چه رویکردی به چنین ادراکی می‌توانیم و باید داشته باشیم.

در بخشی از کتاب آمده است: «فراغت در سرگرمی‌خواهی، بیگانه می‌شود یعنی که غایتی و معنایی ندارد جز در آسودگی و آرامش خیال، جز «بی‌خیالی»؛ انفعال تام. در سرگرمی‌خواهی، حوزه انتخاب فرد به حداقل می‌رسد. او می‌خواهد سرگرم باشد، پس با هر نوع سرگرمی که در اختیارش گذاشته می‌شود، سرگرم می‌ماند...او هرگز معنای آزادی و شادی انسانی را در نمی‌یابد و این دو را زندگی نمی‌کند.»

«در پیرامون خودمداری ایرانیان»، «تاملی بر عقب‌ماندگی ما»، «نوسازی سیاسی در عصر مشروطه ایران»، «استبداد در ایران»، «ملکم خان» و «در ستایش شرم» از دیگر آثار حسن قاضی‌مرادی هستند.

قیمت این کتاب، ۳۰۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «مگره و شاهدان خاموش»
تازه‌های نشر: «ملکم خان»
تازه‌های نشر: «از پشت شیشه‌ها»
تازه‌های نشر: «پلک»
تازه‌های نشر: «طلوع زمين»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)