تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «پلک»

«پلک» یا «داستانک‌هایی در فاصله‌ی یک پلک بر‌هم زدن» با گردآوری ونداود موکهرجی و ترجمه اسدالله امرایی در ۱۵۰۰ نسخه از سوی نشر لحن نو منتشر شده است.

این کتاب، مجموعه ۲۰۰ داستانک است.

آقای امرایی در مقدمه کتاب آورده است: «داستانک را معادل فارسی فلش‌فیکشن گرفته‌اند که یکی از گونه‌های روایی رایج در روزگار ماست؛ در عصری که فرصت دیدن و شنیدن تنها در چهارچوب قابی کوچک و گاه بزرگ دست می‌دهد؛ عصری که قبیله یک نفر است یا یک واحد از چند نفر؛ عصر لحظه‌ها و پیام‌ها؛ و هرچه می‌خواهیم کوچک کنیم یک کاف تصغیر به آخرش می‌افزائیم.»

وی افزوده است:‌ «داستانک، روایت مطلوب داستان‌خوان‌ها هم هست. دیگر نیازی به بسیار سفر باید تا پخته شود خامی نیست. داستان کوتاه کوتاه با بریدن تمام شاخ‌ و برگ‌های خود این روزها به ‌سادگی و به سرعت در زندگی ما جای باز کرده است، هم‌زمان با سرعت ماشین، قطار، مترو، هواپیما و شتاب تلویزیون و اینترنت.»


به نوشته امرایی «این شیوه‌ روایی به ما اجازه می‌دهد در کم‌ترین زمان ممکن ببینیم، بیندیشیم و بگذریم. جنسی از زیبایی که در چشم‌برهم‌زدنی قابل دیدن و محسوس است.»

داستانک پدیده نوظهوری نیست. گونه‌های روایی بسیار متنوعی در گنجینه‌ی‌ ادبیات جهان یافت می‌شوند که شباهت فرمی زیادی با داستانک‌های امروزی دارند. قصه‌ها و حکایت‌های کوتاه در ادبیات فارسی نیز مسبوق به سابقه است.

در داستانک «دوستی» نوشته آنجی کرافورد آمده است: «در یک شب گرم ماه اوت به من نزدیک شد. هلش دادم. فایده‌ای نداشت. دست‌بردار نبود. گمانم مرا با یکی اشتباه گرفته بود. شب بعد از پله‌های مترو که بالا می‌آمدم او را دیدم. چشم‌های قشنگی داشت. جمع و جور بود. خیلی وقت بود که تنها زندگی می‌کردم. کسی را نداشتم. تا اشاره کردم، معطل نکرد. دم تکان ‌داد و به طرفم دوید.»

قیمت این کتاب، ۳۲۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «طلوع زمين»
تازه‌های نشر: «ورتیگو»
تازه‌های دی‌وی‌دی: «هرگز عذرخواهی نکن»
تازه‌های نشر: «فرزند پنجم»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)