تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گزارش تابستانی وضعیت حقوق بشر در ایران

گزارش تابستانی کانون مدافعان حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر شد.

این گزارش که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، مربوط به موارد نقض حقوق بشر از سوی مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی در سه ماه تابستان سال ۱۳۸۷ است.

این کانون در گزارش خود آورده که در تابستان امسال از سوی قوه قضائیه ایران برای ۹ فعال مدنی احضاریه فرستاده شده و ۷۵ نفر نیز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

برای ۲۲ فعال مدنی دیگر نیز احکام قضایی صادر شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که در این مدت برای فعالان مطبوعاتی و فرهنگی نیز دو مورد حکم احضار و هفت مورد حکم قضایی صادر شده است.
برای دست‌اندرکاران این حوزه همچنین ۱۶ بار جلسات محاکمه قضایی برگزار شده است.

در خصوص وضعیت دانشجویان نیز گزارش کانون مدافعان حقوق بشر حاکی است که در سه ماه تابستان «دست‌کم ۵۰ مورد احضاریه به کمیته‌های انضباطی یا محاکم، چهار مورد بازداشت و دو مورد محرومیت از تحصیل» به ثبت رسیده است.

وضعیت حقوق بشر در ایران در سه ماه تابستان: احضار ۹ فعال مدنی، بازداشت ۷۵ نفر، صدور احکام قضایی برای ۲۲ فعال مدنی، اعدام سه نوجوان و بیش از ۳۸ نفر دیگر، بازداشت ۵۱ معلم و اخراج ۷۱ کارگر

احکام چهارتن از فعالان حقوق زن نیز در این مدت تائید و هر یک از آنها به شش ماه حبس محکوم شده‌اند.
اتهام آنها از سوی دادگاه انقلاب تهران «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

آن‌طور که در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر‌ آمده، سه نوجوان در تابستان امسال به جرم قتل به دار آویخته شده‌اند و بیش از ۳۸ نفر دیگر نیز به جرم‌های گوناگون در شهرهای ایران اعدام شده‌اند.

در این گزارش همچنین به اعمال فشار‌ علیه اقلیت اهل سنت در برخی از شهرهای ایران نیز اشاره شده و آمده که «پس از روی کار آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد این فشار‌ها شدت بیشتری یافته» است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که معلمان در تابستان امسال دست‌کم با ۵۱ مورد بازداشت و چهار مورد صدور احکام قضایی مواجه شده‌اند.

در خصوص کارگران نیز در این مدت «یک مورد احضار، یک مورد بازداشت، ۱۳ مورد محکومیت قضایی، ۷۱ مورد اخراج از کار و موارد پرشماری عدم پرداخت حقوق کارگران و برگزاری اعـتصابات صنفی» گزارش شده است.»

کانون مدافعان حقوق بشر در بخش پایانی گزارش خود بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که به پیمان‌های بین‌‌المللی پایبند باشند.

این کانون به این نکته هم اشاره کرده است که «تضمین دوام قدرت، نه در بی‌توجهی به خواسته‌های ملت و سرکوب و خشونت نسبت به آنان، که در تأمین مطالبات واقعی مردم و جلب رضایت همگانی نهفته است.»


در همین رابطه:
نگرانی از افزایش فشار‌ها بر فعالان حقوق زن
اعتراض به توقیف «هفته‌نامه شهروند امروز»
افزایش فشار‌ها بر مطبوعات در ایران
محکومیت یک فعال حقوق زنان در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)