تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی از افزایش فشار‌ها بر فعالان حقوق زن

بیش از ۱۲ سازمان فعال در امر حقوق بشر و زنان، با صدور اطلاعیه‌ مشترکی از فشار‌ها علیه فعالان حقوق زن در ایران ابراز نگرانی کردند.

فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، بخش حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از جمله سازمان‌هایی هستند که این اطلاعیه را امضاء کرده‌اند.

در این اطلاعیه که چهار نوامبر منتشر شده، آمده است: «حکومت ایران در طی سه سال گذشته، دست به سرکوب سیستماتیک و گسترده فعالان حقوق زنان زده است.»

سازمان‌های صادر کننده این بیاینه به صراحت اعلام کرده‌اند که هدف این سرکوب‌ها «اعضای کمپین یک میلیون امضا هستند.»
کمپین یک میلیون امضاء، نام جریانی است که از دو سال گذشته در ایران آغاز شده و هدف از آن «ارتقاء برابری جنسیتی در قوانین جمهوری اسلامی» است.

در این اطلاعیه به طور مشخص از بازداشت عشا مومنی، دانشجو و عضو کمپین، از ۲۴ مهر تا کنون، ممنوع‌الخروج شدن سوسن طهماسبی از اعضای کمپین و تفتیش منزل پرستو الله‌یاری عضو دیگر کمپین ابراز نگرانی شده است.

این سازمان‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که «اگر دولت ایران می‌خواهد به تعهداتش در پیمان‌نامه‌های بین‌المللی که عضو آن است پایدار بماند، سازمان‌های جامعه مدنی باید اجازه مراوده آزادانه و مسافرت برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی را داشته باشند.»

آنها در عین حال از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که محکومیت خانم پیغمبرزاده را لغو، عشا مومنی را آزاد و فشار و پیگرد فعالان و مدافعان حقوق بشر در ایران را متوقف کند.

خانم مومنی از ۲۴ مهرماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و مقام‌های امنیتی تاکنون حاضر نشده بودند علت دستگیری وی را اعلام کنند.
بازداشت این شهروند ایرانی- آمریکایی، برای نخستین‌بار در ششم آبان ماه از سوی وزارت خارجه ایران تائید شده بود.

وزارت خارجه آمریکا هم چهارم آبان ماه اعلام کرده بود که برای پیگیری سرنوشت خانم مومنی از طریق سفارت سوئیس در تهران اقدام خواهد کرد.

خانم مومنی دومین زن دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است که طی یک سال گذشته از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر می‌شود.
پیش از دستگیری این فعال حقوق زنان، سال گذشته هاله اسفندیاری که وی نیز دارای تابعیت دوگانه بود از سوی مقامات امنیتی ایران به اتهام دست داشتن در «طرح انقلاب نرم، جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و مدتی را در زندان اوین به سر برده بود

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و برخی از دیگر نهاد‌های فعال حقوق بشر و حقوق زنان، بازداشت مومنی را محکوم و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر وی شده‌اند.


در همین رابطه:
پدر عشا مومنی: «اقدامات دخترم غیرقانونی بود»
محکومیت یک فعال حقوق زنان در ایران
عشا مومنی به اقدام «علیه امنیت ملی» متهم شد
محکومیت زینب پیغمبرزاده تائید شد
نگرانی برنامه نظارت، از وضعیت نگین شیخ‌الاسلامی

نظرهای خوانندگان

مي دانم كه اين نامه حتي غير رسمي تر از نامه هايي است كه در سفرهاي استاني به دست محمود احمدي نژاد مي رسد، و مانند آنها هم خوانده نخواهد شد:

آقاي رئيس جمهور اوباما، مي دانم كه بازي سياست و اليگارشي قدرت در امريكا پيچيده تر از آن است كه به سادگي يك شخص بتواند آن را «تغيير» بدهد. همانطور كه در ايران نيز از خاتمي كاري بر نيامد. هرچند ما به خاتمي اميد بستيم، همانطور كه امروز مردم امريكا به شما اميد دارند. درست است كه با يك گل بهار نمي شود، اما حداقل دل مردم كه شاد مي شود، حداقل اميد كه پيدا مي شود.

آقاي رئيس جمهور اوباما، خيلي ها مي گويند كه با انتخاب شدن شما به عنوان رئيس جمهور آينده امريكا، روياي مارتين لوتر كينگ بعد از حدود نيم قرن به واقعيت بدل شده است. در مقابل، بعضي ها مي گويند اين تنها پوست شما است كه سياه است، و زبانتان سفيد است. نمي دانم كدام روايت صحيح است، اما حتماً شما هم وقتي بچه بوده ايد، «كاكا سيا» صدايتان كرده اند. و من به خاطر همين ظاهر سياه به شما اعتماد مي كنم و از پيروزي شما خوشحالم. شايد كسي باشيد كه براي حقوق بشر دل بسوزانيد... شايد...

آقاي رئيس جمهور اوباما، نمي دانم آيا شنيده ايد كه زنان ايراني براي تغيير موقعيت تبعيض آميزشان تلاش مي كنند؟ آنها، همچون مارتين لوتر كينگ، «رويايي» در سر دارند. مي خواهند حقوق زن و مرد با هم برابر باشد. اما متاسفانه دولتمرداني هم لباس شما، با اين رويا مشكل دارند. آنها زنان را زنداني مي كنند. حتماً در رسانه هاي خودتان شنيده ايد كه به تازگي عشا مومني به خاطر فعاليت در كمپين يك ميليون امضاء بازداشت شده است.

البته، عشا اين اقبال را داشت كه در امريكا متولد شود، وگرنه همچون روناك و هانا و زينب و غيره فراموش مي شد. زناني كه همچون مارتين لوتر كينگ با براي تحقق رويايشان مبارزه مي كنند. زناني كه مسالمت آميز ترين طريق ممكن را براي اعتراض كردن برگزيده اند و هيچ وقت راضي نمي شوند، مگر زماني كه به عدالت و آزادي دست يابند.

آقاي رئيس جمهور اوباما، نمي دانم آيا هنوز آنقدر سياه هستيد كه معني تبعيض يادتان مانده باشد؟ نمي دانم آيا به راستي وارث لوتر كينگ هستيد كه معناي حقوق برابر را بدانيد؟ هيچكدام اينها را نمي دانم، اما اميدوارم حتي به خاطر بازي هاي سياسي هم كه شده، حتي به خاطر پول نفت هم كه شده، حتي به بهانه تروريسم و بنيادگرايي هم كه شده، زبان ديپلماتيك خود را بيشتر متوجه حقوق بشر كنيد...

-- ف.ح. ، Nov 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)