تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اوباما رئیس‌جمهور آمریکا شد

این بخش خبری با آخرین اخبار انتخابات آمریکا مرتب به روز خواهد شد. برای آگاهی از آخرین حواشی انتخابات و پوشش وبلاگستان از این انتخابات، به صفحه پوشش ویژه انتخابات آمریکا در زمانه مراجعه کنید.

باراک اوباما: این پیروزی متعلق به مردم آمریکاست

براک اوباما در اولین سخنرانی رسمی پس از انتخاب شدن به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری امریکا، به طرفدارانش گفت که تغییر به امریکا آمده است.

به گزارش سی ان ان، وی که در جمع هوادارنش در شیکاگو سخن می گفت ادامه داد: «راه طولانی در پیش داریم و صعودمان دشوار است. ما شاید در یک سال حتی در یک دوره - ریاست جمهوری - به قله نرسیم اما من هرگز به اندازه امشب امیدوار نبود‌ه‌ام که ما به مقصد خواهیم رسید.»

اوباما پرسید: «آیا کسی هست که شک داشته باشد که رویای پدران ما زنده است، کسی که در قدرت دموکراسی شک داشته باشد؟‬ ‫امشب پاسخ شماست‬.»

او با تشکر از همراهی هوادارن، خانواده و از اعضای تیم انتخاباتی اش گفت این پیروزی به مردم آمریکا تعلق دارد.

او گفت راه پیش روی او و مردم آمریکا بسیار راه سختی است. او از مردم آمریکا خواست که به او در ساختن دوباره آمریکا بپیوندند.

او گفت پیروزی در انتخابات تغییری نیست که به دنبالش بوده اند. او گفت این پیروزی تنها امکانی است برای اینکه برای ایجاد تغییر تلاش کرد.

او از مردم خواست از بازی های حزبی دوری کنند و همه به عنوان یک ملت متحد برای پیشرفت آمریکا تلاش کنند.

به تخمین پلیس جمعیتی بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر در «گرانت پارک» شیکاگو گرد هم جمع شده بودند تا جشن پیروزی اوباما را برگزار کنند.


AFP

سناتور مک‌کین پیروزی اوباما را تبریک گفت

۲۳:۳۰

سناتور مک کین با حضور در میان طرفدارنش در آریزونا پیروزی باراک اوباما را تبریک گفت.

مک کین گفت مردم آمریکا حرف خود را بسیار واضح زده اند. وی با تاکید بر اختلاف نظرش با اوباما تاکید کرد که تمام تلاشش را برای کمک به اوباما به کار خواهد بست.

وی اضافه کرد که کسانی به اوباما رای دادند که امید کمتری به پیروزی داشتند. مک‌کین انتخاب یک سیاهپوست به ریاست جمهوری را نشانه تغییرات وسیع در طول یک قرن اخیر دانست.

در حین سخنان مک‌کین تعدادی از طرفداران او از گوشه و کنار نارضایتی‌شان را با هو کردن ابراز کردند.


در پایان مک‌کین از زحمات و حمایت‌های طرفدارانش، خانواده‌اش و دوستانش که در زیر و بم این مبارزه همراهش بوده‌اند تشکر کرد. مک‌کین از سارا پیلین هم به خاطر تلاشش در مبارزات تشکر کرد.

با شکست جان‌مک‌کین، امید اهالی آریزونا برای فرستادن نامزدی از این ایالت به کاخ سفید باز هم ناکام ماند. در دهه شصت، سناتور باری گلدواتر از آریزونا نیز مقابل لیندون جانسون شکست خورد.

اوباما ویرجینیا را برد، فاکس و سی ان ان اوباما را رئیس جمهور خواندند

۲۳:۱۰


باراک اوباما، رئیس جمهور جدید آمریکا (AFP)

پس از سال‌ها، دموکرات‌ها در ایالت ویرجینیا برنده شدند و باراک اوباما با اختلافی کم جان مک‌کین را شکست داد.

اوباما با اختصاص ۵۱ در صد آرا برنده این ایالت شد. با این پیروزی، سی‌ان‌ان و فاکس نیوز باراک اوباما را رئیس جمهور جدید آمریکا خواندند.

باراک اوباما نخستین رئیس جمهور غیر سفید پوست تاریخ آمریکاست.

این پیروزی با محاسبه پیشاپیش ایالت‌های کالیفورنیا، اورگان، واشینگتن و هاوایی صورت گرفت که مشخصا دموکرات هستند.

پیش‌تازی اوباما در ایالت جان مک‌کین

۲۲:۳۰

باراک اوباما در ویرجینیا از مک‌کین پیش افتاد. تا ساعاتی پیش، مک‌کین با اختلافی زیاد از اوباما جلوتر بود، اما الان در حالی که ۳۰ هزار رای بیشتر در کیسه دارد، با ۵۰ در صد به ۴۹ درصد از رقیب سبقت گرفته است. در فلوریدا نیز اوباما ۳ درصد از مک کین جلوتر است.

با شمارش اولیه آرا در اریزونا، مک‌کین در ایالت خودش از اوباما عقب افتاده است. اگر اوباما اریزونا را ببرد، بزرگترین ضربه را به سناتور ۷۲ ساله زده است. در ایالت‌های فلوریدا و اریزونا، اقلیت اسپانیولی زبان برخلاف انتظار اولیه به اوباما رای داده اند.

آیوا، ایالت خوش‌یمن برای اوباما

۲۲:۱۵

هیچ ایالتی برای اوباما خوش‌یمن‌تر از آیوا نیست. اوباما در دور مقدماتی، در اولین مرحله هیلاری کلینتون را در این ایالت شکست داد و امشب هم در آیوا به پیروزی رسید. ۷ رای الکتورال این ایالت هم به دموکرات‌ها رسید.


پیش‌بینی می‌شود باراک اوباما امشب بالاتر از ۳۰۰ رای الکتورال کالج را ببرد که برای دموکرات‌ها موفقیتی بسیار بزرگ به حساب خواهد آمد. بر پایه نظرسنجی‌ها و محاسبات انجام شده، ایالت‌های کالیفورنیا، اورگن، واشینگتن و هاوایی به اوباما خواهد رسید، با این حساب نامزد دموکرات‌ها در همین مرحله هم انتخابات را برده است.

پیروزی مک‌کین در ایالت‌های جنوبی

۲۲:۰۰

با پیروزی مک‌کین در ایالت‌های جنوبی آلاباما، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی و ارکانزاس، همانطور که انتظار می‌رفت، نامزد جمهوری خواهان همان نتیجه سال ۲۰۰۴ را تکرار کرد، اما با فاصله‌ای کمتر نسبت به آن سال. باراک اوباما نسبت بیشتری از آرا را در این ایالت‌ها نسبت به جان کری نصیب خود کرده است.


AP

اوباما همچنان در ایالت کلرادو از مک‌کین پیش است، اما برنده نهایی هنوز معرفی نشده است.

فاصله مک‌کین در فلوریدا به اوباما کمتر شد، اما اوباما هنوز با ۵۱ در صد جلوتر است. جبران ۱۴۰ هزار رای برای جان مک‌کین در ایالت اندکی مشکل است.

اوباما ایالت اوهایو رو برد

۲۱:۴۵

اوباما برنده ایالت اوهایو شد. نتیجه انتخابات این ایالت معمولا نقش مهمی در نتیجه نهایی انتخابات دارد. ‫این ایالت ۲۰ رای الکتورال دارد و مک‌کین تلاش کرد با آوردن آرنولد شوارتزنگر، فرماندار پرطرفدار کالیفرنیا به این ایالت، رای دموکرات‌ها را بشکند.‬


AP

به گفته فاکس نیوز، هیچ نامزد جمهوری خواهی بدون بردن ایال اوهایو موفق به برنده شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشده است.

شبکه تلویزیونی ABC پیش بینی کرد که جان مک‌کین تگزاس را برده است. با این همه رای ۴۶ درصدی اوباما در این ایالت بسیار بالاتر از حد انتظار بود.

باراک اوباما در نیومکزیکو هم برنده شد.

۱۷۴رای الکتورال برای اوباما - ۶۴ رای برای مک کین

۲۱:۰۰

باراک اوباما ایالت‌های رود آیلند، میشیگان، ویسکانسین، مینه‌سوتا و نیویورک را هم نصیب خود کرد. مک‌کین داکوتای شمالی و وایومینگ را برد.

اوباما برنده پنسیلوانیا

۲۰:۴۵

در ایالت جورجیا که بطور سنتی جمهوری‌خواه است، جان مک‌کین از باراک اوباما جلو افتاده است، اما سی‌ان‌ان اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها، ایالت پنسیلوانیا به اوباما می‌رسد. با این حساب ۲۱سهم رای ایالتی پنسیلوانیا به اوباما می‌رسد.

بر اساس پیشبینی‌ها، ۲۱ رای الکتورال ایالت ایلینویز، ایالت سناتور اوباما، به دموکرات‌ها خواهد رسید. فاصله اوباما و مک‌کین در فلوریدا بسیار نزدیک است و هنوز نمی‌توان برنده نهایی ایالت ویرجینیا را پیشبینی کرد، چون آرای مناطق بسیاری شمارش نشده است.

آخرین نتایج ساعت ۲۰:۳۰

اوباما در ایالت‌های کارولاینای شمالی و فلوریدا کماکان جلو است و اولین ‌شمارش‌ها در ایالت اوهایو نشان از پیش بودن اوباما می‌دهد. در ویرجینیا اما مک‌کین هنوز پیش است.

مک‌کین برنده کارولینای جنوبی

۲۰:۳۰

شبکه های سی ان ان و ام اس ان بی سی مک کین را برنده ایالت کارولینای جنوبی اعلام کردند.

پیش‌بینی می شود مک کین برنده ایالت های کارولینای جنوبی، کنتاکی، تنسی و الاباما با مجموع ۳۳ رای الکتورال شود.

پیش‌بینی می‌شود که اوباما برنده ایالت‌های ایلینویز، نیوجرسی، مین، نیوهمپشایر، دلاور، مریلند، کنتیکت، ماساچوست باشد و به این ترتیب با ۷۷ رای الکتورال از مک‌کین پیش بیفتد.

اوباما در فلوریدا ده درصد جلو است

۱۹:۴۵

نتایج آخرین شمارش نشان می دهد که اوباما با ۵۵ درصد آرای شمارش شده تا کنون از مک کین با ۴۵ درصد آرای شمارش شده در ایالت فلوریدا پیش افتاده است.

سایر نتایج:
کارولاینای شمالی: اوباما ۵۰%، مک‌کین ۴۹%

ایندیانا: اوباما ۴۸%، مک‌کین ۵۱%

ویرجینیا: اوباما ۴۳%، مک‌کین ۵۶

اوباما ورمانت را برد

۱۹:۳۰

نتایج شمارش آراء خروجی کنتاکی نشان می دهد مک کین ۵۱ درصد آراء این ایالت را برده و در نتیجه ۸ رای الکتروال این ایالت به او تعلق می یابد. در ایالت ورمانت اوباما ۵۷ درصد آرا را برده و در نتیجه ۳ رای الکتورال ورمانت به اوباما می رسد.

رای گیری در ایالات جرجیا، ایندیانا، کارولینای جنوبی و ویرجینیا به پایان رسیده اما نتایج آن هنوز معلوم نیست.

کنتاکی قرمز می‌شود و ایندیانا آبی

تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت شرقی آمریکا، کنتاکی که انتظار می‌رفت به طور کامل به مک‌کین برسد، تا این لحظه به نامزد جمهوری‌خواهان رای داده، ولی ایندیانا ممکن است به دموکرات‌ها برسد. در شمارش‌های اولیه، اوباما ۵۱ در صد آرای ایندیان را برده است. اما با افزایش شمار آرا، ممکن است نتیجه عوض شود.

▪ ▪ ▪

آخرین مرحله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ساعت شش صبح به وقت شرق آمریکا شروع شد. شمارش آرا آغاز شده است.

قرار بود در بعضی حوزه‌ها رای‌گیری به پایان برسد اما در بعضی نقاط مسوولان برگزاری انتخابات به خاطر استقبال بیش از حد رای دهندگان خواستار تداوم رای‌گیری شده‌اند.


نقشه نتایج آرا که امشب کامل خواهد شد:

</object


صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا

نظرهای خوانندگان

امیدوارم نتیجه اش بهتر از نتیجه انتخاب خاتمی در ایران باشد

-- گشتاسب ، Nov 5, 2008

شاید او تنها نجات دهنده سربازان آمریکایی تبعید شده در عراق و افغانستان باشد
شاید او تنها امید آمریکاییها برای دوری از جنگ افروزی باشد
شاید او تنها امید صلح و آرامش در جهان باشد
شاید او تنها رئیس جمهوری باشد که به کدورت رابطه بین ایران و آمریکا پایان دهد
و شاید او بتواند کمی از حیثیت از دست رفته آمریکا را برگرداند

-- امید ، Nov 5, 2008

جناب آقای براک اوباما انتخاب شما را به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تبریک عرض میکنم شما شایسته و لیا قت هر 2 دوره انتخابات را دارید امیدوارم خداوند در هر زمان کمک و یاورتان باشد...

-- حمید کارگر ، Nov 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)