تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فروش نفت ایران به توتال ۷۰ هزار بشکه کاهش یافت

ایران اعلام کرد که فروش نفت خود را به شرکت فرانسوی توتال ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.

این اقدام در راستای کاهش ۱۹۹ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران صورت می گیرد که اخیرا اوپک آن را تصویب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، غلام‌حسین نوذری وزیر نفت روز گذشته اعلام کرد: «بخش دیگری از این کاهش، از فروش نفت خام‌های تک محموله (اسپات) صورت خواهد گرفت.»

به گفته آقای نوذری این کاهش به تدریج در دستور کار شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی قرار می گیرد.

کاهش فروش نفت به شرکت توتال در حالی است که کریستوفر دو مارژری مدیر اجرایی ارشد این شرکت تیرماه امسال گفته بود که توتال به سبب تنش‌های سیاسی، فعلاً در طرح های گازی ایران سرمایه گذاری نمی‌کند.


شرکت‌های غربی با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران، به سبب تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای بحث انگیز تهران، به طور فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاری در ایران نگران هستند.

معلوم نیست که اقدام ایران برای کاهش فروش نفت به شرکت توتال، در واکنش به کنار کشیدن این شرکت از پروژه‌های گازی ایران است یا دلیل دیگری دارد.

توتال سالهاست که در مورد بهره‌برداری از بلوک یازدهم میدان گازی پارس جنوبی، که در آن ساخت تاسیساتی برای تولید گاز طبیعی مایع و صدور این گاز نیز پیش‌بینی شده، با ایران مشغول مذاکره است.

با کنار کشیدن شرکت نفتی توتال از طرح ده میلیارد دلاری توسعه میدان گازی پارس جنوبی، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده اند که ایران با انزوای بیشتری روبرو شود.

در عین حال شرکت توتال اعلام کرده است که قصد قطع کامل روابطش با ایران را ندارد و به صادرات روزانه پانزده هزار بشکه هیدروکربن از مراکز فعالیتش در ایران ادامه خواهد داد.

آمریکا برای قطع روابط شرکت‌های نفتی بزرگ جهان از جمله توتال فرانسه، رپسول اسپانیا و شل هلند با ایران، همچنان فشار زیادی را اعمال می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)