تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هند از خط لوله صلح کنار نمی‌کشد

وزیر خارجه هند اظهار امیدواری کرده که در پایان مذاکرات این کشور با اسلام‌آباد، دهلی‌نو بتواند گاز ایران را در مرز مشترک هند و پاکستان تحویل بگیرد.

وی همچنین از پیشنهاد برگزاری اجلاسی مشترک بین ایران، هند و پاکستان در مورد خط لوله صلح در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

پرناب موکرجی، وزیر خارجه هند که برای دومین‌بار در سه ماه گذشته به ایران سفر کرده، امروز شنبه اعلام کرد که در مذاکره با طرف‌های پاکستانی، احتمال این‌که شرکتی مشترک برای تامین «هزینه‌های ترانزیت و ایجاد امنیت در خط لوله» راه‌اندازی شود، وجود دارد.

هند اعلام کرده که ایران بزرگترین منبع تامین کننده انرژی اقتصاد رو به رشد برای این کشور است. هند طی سه سال گذشته نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار از جمهوری اسلامی نفت خام خریده است.


دیدار وزیرخارجه هند با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

آقای موکرجی که در حاشیه دیدار با غلام‌حسین نوذری وزیر نفت ایران با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «اعلام آمادگی ما برای پیوستن به پروژه خط لوله صلح به این معنی است که هند قصد خروج از این پروژه را ندارد.»

موکرجی روز گذشته به منظور دیداری سه روزه از ایران وارد تهران شده و تاکنون دیداری‌هایی با برخی از مقام‌های سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی داشته است.

در صورت توافق نهائی سه کشور، ایران سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز از حوزه پارس جنوبی به این دو کشور صادر خواهد کرد.

گفت‌وگوها در مورد پروژه خط لوله ۲۶۰۰ کیلومتری ایران-پاکستان-هند از سال ۱۹۹۴ آغاز شده ولی همواره به‌خاطر تنش‌های موجود سیاسی میان هند و پاکستان و اختلاف نظر در مورد قیمت‌ها با مانع روبه‌رو شده‌است.

هند و پاکستان پیش‌تر اعلام کردند که اختلافات تجاری خود در مورد این پروژه را حل و فصل کرده‌اند.

از سوی دیگر، هندوستان همواره از سوی ایالات متحده تحت فشار است تا از تجارت با ایران چشم‌پوشی کند، ولی دهلی نو برای پوشش دادن به نیازهای انرژی خود نیازمند واردات از ایران نیز هست.

هند که ۷۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کند، اوایل امسال در پاسخ به فشارهای واشنگتن، از آمریکا خواست تا در مورد قراردادهای هند با ایران دخالت نکند.
دهلی نو همچنین اعلام کرد که ایران حق بهره‌گیری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد ولی از تهران خواست تا با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد همکاری کند.

نظرهای خوانندگان

«زمانه» ي بدون «جامي» را نمي‌خواهيم!

-- Hans Lucas ، Nov 1, 2008

«زمانه» ي بدون «جامي» را نمي‌خواهيم!

-- Hans Lucas ، Nov 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)