تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست احمدی‌نژاد از اقتصاددانان ایران

رئیس جمهوری اسلامی ایران از اقتصاددانان و صاحب‌نظران اقتصادی حوزوی خواسته که به پرسش‌های وی درباره بحران مالی غرب و راه‌های تدوین «اجرای الگوهای نوین اقتصادی برای عرضه به جهان بشریت» پاسخ دهند.

آقای احمدی‌نژاد در دو نامه جداگانه‌ای که امروز شنبه منتشر شده، از اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادی حوزه‌های علمیه خواسته که به طور مشخص به چند پرسشی که وی مطرح کرده است پاسخ دهند.

در نامه‌ای که رئیس جمهور ایران خطاب به ۲۰۰ اقتصاددان نوشته، آمده است: «به نظر می‌‏رسد که باید مبانی عملی و نظری اقتصاد سالم، پویا و پایدار که در خدمت برادری، صلح و عدالت باشد، را طرح‌‏ریزی نمائیم.»

آقای احمدی‌نژاد از این اقتصاددانان پرسیده که «با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی کشور، چگونه می‌‏توان شرایط به وجود آمده را به فرصت طراحی و اجرای سیاست‌‏ها و روش‌‏های اقتصادی پویا و پایدار تبدیل کرد؟»

این نامه‌ها پس از آن‌ مطرح می‌شود که آقای احمدی‌نژاد هفته گذشته در استان لرستان از مردم جهان خواست برای «نابودی اقتصاد به اصطلاح مدرن و به پایان راه رسیدن اندیشه لیبرالی» جشن بگیرند.

وی در عین حال از این‌که «اندیشه استکباری و ضد الهی به پایان راه خود رسیده» اظهار خوشحالی کرد.

آقای احمدی‌نژاد همچنین در نامه خود به علما و صاحب‌نظران اقتصادی حوزوی، از آنان خواست که «الگوی تولید و توزیع و مصرف مناسب» را تبیین کنند.

وی در نامه خود آورده است: «احکام الهی در بخش اقتصاد ضامن سلامت جامعه، کرامت انسانی، رشد پایدار و عدالت و انصاف در روابط اقتصادی و درخدمت تعالی و کمال جامعه و انسان است .»

در نامه رئیس جمهور همچنین آمده که «تدوین و اجرای الگوهای نوین اقتصادی نه تنها در مقیاس ملی بلکه برای عرضه به جهان بشریت یک ضرورت فوری است» که باید از سوی علما و دانشمندان علوم اقتصادی ایران صورت بگیرد.

بحران مالی غرب که از ماه‌ها پیش با ورشکستگی برخی بانک‌های بزرگ آمریکا آغاز شد، در روز‌های اخیر با تدابیر دولت‌ها تا حدودی تحت کنترل در‌آمده است.

آقای احمدی‌نژاد در حالی این بحران را نشانه نابودی اقتصاد غرب می‌داند که اوایل هفته گذشته، دستور تشکیل کمیته‌ای برای بررسی راه‌کار‌های کاهش آثار این بحران بر اقتصاد ایران داده است.

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دو هفته پیش هشدار داده بود که: «ما نباید تصور کنیم که این مسائل به نفع ما تمام می‌شود و نباید در این رابطه اظهار خوشحالی کنیم.»

پیش‌تر برخی از مسئولان بلندپایه ایران بحران اقتصادی غرب را «عذاب الهی» نامیده بودند.

به نظر برخی کارشناسان اقتصاد، ایران به دلیل پاره‌ای از تحریم‌های بین‌المللی و داشتن اقتصادی دولتی، تا کنون از آثار منفی بحران مالی در امان مانده است.

با این حال وابستگی بسیار بالای بودجه ایران به درآمد‌های نفتی و کاهش قیمت نفت به بهایی کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه، که ناشی از رکود و بحران مالی جهان است، اقتصاد ایران را نیز مورد تهدید قرار داده است.


در همین رابطه:
احمدی‌نژاد: بشریت برای نابودی اقتصاد مدرن جشن بگیرد

نظرهای خوانندگان

Well it seems like Mr. Ahmadinejad has the answer for all our problems. Now that he has solved Iran's economic problems, unemployment, inflation etc., he now can have time to deal with world financial crisis.

-- Jamshid ، Nov 1, 2008

به قول سعدی جواب ابلهان خاموشی است

-- آرش کرامتیان ، Nov 1, 2008

احمدی نژاد در راستای مخالفت با روحانیون این سئوالات را از حوزه ها می پرسد که بعدا نتوانند اظهار نظر کنند و آنها را نیز در شکستهای جمهوری اسلامی سهیم می کند تقدسات آسمانی آنان را زمینی می کند آنان را از حالت تقدس خارج می کند تا آنها را درگیر مسائل زمینی کند او می داند متخصصین حوزه تنها مسائل خمس و ذکات و فطریه و ربا و ... امثالهم و در همین سطح هم فکر می کنند احمدی نژاد در واقع در پی آنست که مشت رچزخوانی های روحانیون را باز کند . و متخصصین را روبروی روحانیون قرار می دهد احمدی نژاد پروژه ی کودتا علیه روحانیون را پافشاری کرده و خواهد کرد تا امکان رابطه با غرب را تسهیل کند

-- فرهاد-فرياد ، Nov 1, 2008

ایای این همان اقای احمدی نژاد است که در اوایل انتصاب خود هشدار اقتصاددانان را در مورد برنامه اقتصادی اش به باد هوا می سپرد؟؟

-- بدون نام ، Nov 1, 2008

اقتصاددان حوزوي ديگر چه صيغه اي است؟! آيا چيزي در مايه روشنفكري ديني است؟!
تا آنجا كه به خاطر مياورم دين اقتصاد را مال گاو و خر ميدانست.
....و ما هم چه كيفي ميكنيم از اين سر كار گذاشتن حضرات.

-- بارقه ، Nov 2, 2008

همان متخصصین اقتصاد حوزوی ایران را نجات خواهند داد.

-- علی ، Nov 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)