تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های مطبوعات

دفعه بعد با پول نفت چه کنیم؟
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود به قلم مهدی نصرتی به موضوع درآمدهای نفتی و محل هزینه آن‌ها پرداخته است.

نویسنده با یادآوری سؤال سال قبل رییس‌جمهور از ۵۷ اقتصاددان منتقد که «با پول نفت چه کنیم؟» به کاهش قیمت نفت طی ماه‌های اخیر اشاره کرده که به نوعی چنین سؤالی را «بلاموضوع» کرده و نوشته است: «حسن ماجرا در این است که حالا با افت شدید درآمدهای نفتی می‌توانیم در یک فضای علمی و به دور از احساسات به این سوال بپردازیم که دفعه بعدی که مجددا نفت گران شد، با پول نفت چه کنیم!»

وی در ادامه با اشاره به عواقب هزینه‌کرد ناصحیح درآمد نفت که موجب «بیماری هلندی» در اقتصاد می‌شود، پیشنهاد کرده است که مازاد درآمد نفت به صورت وام ارزی در اختیار بنگاه‌ها و صنایع داخلی قرار گیرد.

سرمقاله‌نویس «دنیای اقتصاد» به دو خطر «رسیدن این اعتبارات به بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی» و نیز «خودداری وام‌گیرندگان از پرداخت اصل و فرع وام‌های دریافتی» اشاره کرده و راه حل این مشکل را سپردن فرآیند وام‌دهی به بانک‌های خصوصی دانسته است.

متن کامل سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد

وعده‌های علی‌آبادی
روزنامه ایران در سرمقاله امروز خود به قلم رییس سازمان تربیت بدنی، به موفقیت‌های اخیر ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های مختلف پرداخته است.

محمد علی‌آبادی در این یادداشت، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان تربیت بدنی بر روی رشته‌های مختلف و رده‌های سنی پایه و هم‌چنین استعدادیابی از طریق برگزاری المپیاد ورزشی ایرانیان را دلایل کامیابی‌های اخیر در رشته‌های فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال دانسته است.

معاون رییس‌جمهور در ادامه این یادداشت از سرمایه‌گذاری سازمان تربیت بدنی بر روی رشته‌هایی نظیر دو و میدانی، شنا، تیراندازی و ژیمناستیک خبر داده تا به این طریق بار مدال‌آوری در المپیک و بازی‌های آسیایی از دوش کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو برداشته شود.

آقای علی‌آبادی در پایان اعلام کرده که استراتژی ورزش ایران این است که کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژوی چین در جمع چهار کشور برتر قرار گیرد و از حضور ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن با تعداد ورزشکار و کیفیت بالاتر از المپیک پکن خبر داده است.

متن کامل سرمقاله روزنامه ایران

معیارهای دوگانه و دوگانگی‌های اصول‌گرایان
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «هم فرصت‌سوز، هم گیج‌کننده» به بررسی انتقادات و تعارفات و سخنان مؤید همگرایی درونی اصول‌گرایان پرداخته است و در مجموع، انتقادات را واقعی‌تر دانسته است.

نویسنده این یادداشت معتقد است که «نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، افشای اختلافات را اجتناب‌ناپذیر کرده است. زیرا از یک سو اکثر فراکسیون‌های اصول‌گرایان، ابعاد نارضایتی مردم از عملکردهای دولت نهم را می‌دانند و مایلند مرزبندی‌های خود با دولت را آشکارتر سازند و از سوی دیگر، فراکسیون دولتی آن جناح حاضر نیست به تغییر در مدیریت اجرایی کشور رضایت دهد.»

نویسنده، بزرگ‌ترین محل این اختلافات بین اصول‌گرایان را طرح تحول اقتصادی مطرح‌شده از سوی دولت خوانده است و به اصرار مجلس به تصویب آن از طریق این نهاد و «امری اجرایی و بی‌نیاز از تصویب» خوانده شدن آن از سوی دولت اشاره کرده است.

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد در ادامه به انداختن تقصیر از سوی دولت به گردن مجلس و از سوی مجلس به گردن دولت پرداخته و به سخنان محمد احمدی‌نژاد اشاره کرده که «دولت حق ندارد بدون اجازه مجلس، حتی یک ریال یا یک دلار هزینه کند» و افزوده است: «در همین مدت، مردم می‌شنوند که علاوه بر کمک‌گیرندگان سنتی در خارج از مرزها، مشتریان خارجی جدیدی نیز از کمک‌های سخاوتمندانه دولت ایران بهره‌مند می‌شوند؛ بدون آن‌که مجلس در تصویب آن‌ نقشی داشته باشد.»

وی سپس تناقضات دیگر در رفتارهای اصول‌گرایان پرداخته و نوشته است: «چرا قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذ پاره می‌دانند و در عین حال برای عضویت در همان شورا، تلاش می‌کنند؟ چرا اجرای یک قانون، ناگهان مورد توجه و تاکید دولت قرار می‌گیرد و پس از چند روز، از تعویق دو ماهه اجرای قانون سخن می‌گویند و به فاصله کوتاهی از دستور تعلیق دو ماهه، تلاش برای توقف یک‌ساله قانون را آغاز می‌کنند؟»

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد با برشمردن تعداد دیگر از تناقضات در رفتارهای اصول‌گرایان، به این نکته می‌رسد که «تلا‌ش برای القای هماهنگی انتخاباتی در میان اصولگرایان است که لا‌بد نتیجه آن، تداوم سرگیجه مردم و تحلیلگران برای یک دوره چهار ساله دیگر است.» که به گفته وی، از همه موارد گیج‌کننده‌تر است.

متن کامل سرمقاله آفتاب یزد

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تحلیل سیاسی هفته» به قلم مسیح مهاجری، مدیر مسئول این روزنامه
● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «عبور موج بیکاری از سد هشدار کارشناسان» به قلم احمد میدری، نماینده مجلس ششم و استاد دانشگاه
● سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مستندی برای فرهنگ کار و تلاش » به قلم محمدمهدی انصاری
● سرمقاله روزنامه کارگزاران با عنوان «خطر استقراض از بانک مرکزی» به قلم اسحاق جهانگیری، وزیر سابق صنایع و معادن
● سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «آرمانگرایی و شناخت نیروهای سیاسی جامعه امروز ایران» به قلم آرش شیران
● سرمقاله روزنامه ابتکار با عنوان « اصالت نامزد حزبی، نقطه افتراق با تحزب اسلامی»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)