تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نرخ بیکاری در ایران دورقمی شد

از هر ۱۰ نفر در نیروی کار ایران، بیش از یک نفر بیکار است. این خبر را محمد جهرمی، وزیر کار ایران روز چهارشنبه اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، نرخ بیکاری در ایران در تابستان به ۱۰.۲ درصد رسید.

به گفته محمد جهرمی، رشد مجدد نرخ بیکاری در ماه‌های گذشته به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و بانک‌های عامل، به همراه مسأله خشکسالیِ دامنگیر بخش تولید کشور مربوط است.


محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی (عکس: ایسنا)

این خبر در حالتی اعلام می‌شود که وزیر کار و امور اجتماعی چندی پیش اعلام کرده بود رسیدن به نرخ بیکاری ۸.۴ درصد دور از دسترس نیست.

نرخ‌های اعلام‌شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی با نرخ‌های مرکز آمار ایران همخوانی ندارد. این ارقام هم‌چنین تفاوت معناداری با نرخ هدف‌گذاری‌شده در قانون برنامه چهارم توسعه (کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۳ درصد در سال ۱۳۸۳ به ۸.۴ درصد در سال ۱۳۸۸) نشان می‌دهد.

از سوی دیگر معاون مرکز آمار ایران نیز اعلام کرده است موج دوم بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در راه است و شواهد نشان می‌دهد نرخ بیکاری در سال‌های آینده افزایش می‌یابد.

روزنامه سرمایه به نقل از محمد مدد، رییس مرکز آمار همچنین نوشته است: «خشکسالی امسال باعث بیکار شدن حدود ۴۰۰ هزار زن روستایی شد که این امر باعث افزایش نرخ بیکاری شد.»

وی در مورد بحث‌ها پیرامون مرجع رسمی اعلام نرخ تورم اظهار داشت: «مرکز آمار چندین سال است نرخ تورم را تعیین می‌کند. با این وجود چون در حال حاضر بانک مرکزی مرجع رسمی اعلام این نرخ است، مرکز آمار از اعلام عمومی آن خودداری می‌کند.»


در همین رابطه:
بیکاری ۲۵ درصد جوانان در ایران
کاهش نرخ بیکاری به ۱۰ درصد

نظرهای خوانندگان

آمار بیش از ١٢.٦ درصد است البته اگر بپذیریم که ٢٥ درصدجوانان که بیش از ٦٠ درصد جمعیت را تشکیل می دهند و موج جدید آن امسال وارد بازار کار می شوند بیکاری بیش از آمارهای دروغین دولت است . اگر به کارنامه ی دولت احمدی نژاد نگاه کنیم همه ی مشکلات اقتصادی را به گردن خدا انداخته است گرانی مواد غذائی به دلیل خشکسالی بیکاری به دلیل خشک سالی نبود برق و آب و گاز به دلیل خشک سالی و هر چیز عجیب و غریب که در دولت جمهوری اسلامی اتفاق افتاده ناشی از بی دانشی و عقب ماندگی این آقایان نیست . پس خدا هم مخالف جمهوری اسلامی ست لذا خدا هم مرتد است و باید اعدام شود . جمهوری اسلامی که سالهاست مارکسیزم را دفن کرده این روزها مشغول کفن و دفن لیبرال دموکراسی دنیاست فعلا وقت ندارد به امور مردم ایران رسیدگی کند اما ما متوجه نشدیم که طرح تحول اقتصادی جمهوری اسلامی بر اساس پیشنهادات بانک جهانی صورت می گیرد که مظهر لیبرال دموکراسی است دم خروس از اینجاست . جمهوری اسلامی از نظر عقیدتی که با خدا قهر است به همین دلیل از بانک جهانی نسخه اقتصادی می گیرد و از آمریکا هم درخواست تامین و تضمین امنیت می کند با این اوضاع فکر می کنم خدای آقایان در آمریکا نشسته و این بازی ها برای آن است که مبادا این خدا روی به جناح دیگری کند به همین دلیل بلبل خامنه ای حسین شریعتمداری در واقع با زبان الکن می گوید ارتباط با آمریکا فقط حق جناح ماست و هر کس دیگری این ارتباط را بگیرد جاسوس است و امنیت ما را به هم زده است .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)