تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اوپک، تولید نفت را کاهش می‌دهد

رییس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که این سازمان در نشست روز جمعه‌اش در وین، تولید خود را کاهش خواهد داد؛ اما نسبت به تشدید بحران مالی جهانی نیز هوشیار خواهد بود.


شکیب خلیل، وزیر نفت اوپک و رییس اوپک (عکس: AFP)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر که ریاست دوره‌ای سازمان اوپک را نیز بر عهده دارد، امروز پنجشنبه با اعلام این مطلب، در مورد میزان کاهش تولید گفت: «هنوز نمی‌دانیم. این مسأله‌ای است که در نشست فردا درباره آن تصمیم خواهیم گرفت.»

ایران و لیبی خواهان کاهش دو میلیون بشکه‌ای و ونزوئلا نیز خواهان کاهش حداقل یک میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خام اوپک شده‌اند.

به نظر می‌رسد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عضو اوپک، با کاهش تولید مخالفت کنند.

علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان با خودداری درباره کاهش تولید نفت اوپک گفت: «چه کسی در مورد کاهش تولید حرف زد؟»

وزیر نفت کویت نیز با تأکید بر وجود نفت مازاد در بازار، اعلام کرد: «زودتر یا دیرتر، باید کاری در این باره کرد. اما ما نگران بحران مالی هستیم و هر عملی باید با در نظر گرفتن این بحران انجام شود.»


نمودار قیمت نفت از ژانویه ۲۰۰۷ تا کنون

روز پنجشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام در بورس نفت نیویورک به پایین‌ترین سطح در ۱۶ ماه گذشته رسید و هر بشکه نفت خام شیرین سبک ۶۵ دلار و ۹۰ سنت معامله شد.

قیمت هر بشکه نفت، سه ماه پیش با افزایش به بیش از ۱۴۷ دلار، بالاترین قیمت خود در طول تاریخ را تجربه کرد. اما از آن زمان تا کنون، بیش از ۵۴ درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان اوپک با تأکید بر کاهش حتمی تولید نفت، هم‌چنین گفته است آن قدر مازاد عرضه در بازار نفت زیاد است که برخی از اعضای این سازمان نمی‌توانند همه تولید خود را به فروش برسانند.

به گفته آقای خلیل، این نگرانی وجود دارد که با یک کاهش شدید در تولید نفت اوپک، بحران مالی شدت بگیرد و تصمیم سازمان اوپک «نباید موجب صدمه خوردن اقتصاد جهانی که همین الان هم اوضاع خوبی ندارد، بشود»

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا به تازگی با توجه به این‌که اقتصادهای بزرگ جهان در آستانه رکود قرار دارند، هر گونه کاهش در تولید نفت برای افزایش قیمت‌ها را «شرم‌آور» خوانده بود.


مقر سازمان اوپک در وین، پایتخت اتریش (عکس: AFP)

سازمان اوپک با تولید روزانه ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام، حدود ۴۰ درصد از بازار جهانی نفت را در اختیار دارد.

آنگولا، اکوادور، الجزایر، امارات، اندونزی، ایران، عراق، عربستان، قطر، کویت، لیبی، نیجریه و ونزوئلا، ۱۲ کشور عضو اوپک هستند که اندونزی با پایان سال ۲۰۰۸ این سازمان را رسماً ترک می‌کند و تولید عراق نیز در مجموع تولید این سازمان محاسبه نمی‌شود.

مقر اوپک در وین، پایتخت اتریش قرار دارد.


در همین رابطه:
احتمال کاهش سه میلیون بشکه‌ای تولید اوپک
ایران تولید نفت خود را کاهش داد
کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت در کمتر از سه ماه
هشدار ایران نسبت به عواقب کاهش بهای نفت
ایران تولید نفت خود را کاهش داد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)