تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"دایره زنگی" از فهرست فیلمهای فجر خارج شد

فیلم"دایره زنگی" برای اعتراض به سانسور از ادامه حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که مرکز نظارت و ارزشیایی وزرات ارشاد از تهیه کنندگان این فیلم خواستند تا سانسور تازه ای را بر اصلاحات قبلی اضافه کنند تا این فیلم در سایر سینماهای جشنواره فیلم فجر اکران شود.

بدین ترتیب برای اولین و آخرین بار، تماشاگران حاضر در سینما فلسطین پنجشنبه شب این بخت را داشتند تا اولین ساخته سینمایی پریسا بخت آور را تماشا کنند.

اما تماشاگرانی که امروز (جمعه 19 بهمن) در سینما فرهنگ برای این فیلم بلیط خریده بودند با فیلمی متفاوت روبرو شدند.

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده دایره زنگی در این باره به خبرگزاری مهر گفت:«این فیلم سینمایی در نخستین نمایش خود شب گذشته در سینما فلسطین با استقبال خوبی مواجه شد و امروز قرار بود ساعت 14 در سینما فرهنگ به نمایش درآید که متاسفانه از طرف مسئولان جشنواره بیست و ششم این نمایش لغو شد.»

وی درباره انصراف این فیلم از ادامه اکران می گوید:« امروز(جمعه) برای نمایش دوم دایره زنگی ممیزی‌های جدیدی به ما اعلام کردند که در صورت اعمال آنها داستان فیلم به شدت لطمه می‌خورد. ضمن اینکه در فرصت کم باقیمانده تا پایان جشنواره امسال اعمال این اصلاحات به هیچ وجه امکانپذیر نیست. در این شرایط ترجیح می‌دهم فیلم از جشنواره خارج شود.»

دایره زنگی دومین فیلم پس از خاک آشنا ساخته بهمن فرمان آرا است که به ممیزی های تازه تن نمی دهد. صدسال به این سالها ساخته سامان مقدم نیز پیش از آغاز جشنواره به علت ممیزی های تازه انصراف داده بود.

دره همین حال مدیرعامل خانه سینا خواستار تجدید نظر در مورد حذف فیلم خاک آشنا شد. رضا ميركريمي گفت: خواهش مي‌كنم مسئولين جشنواره پادرمياني كنند و با رويه پدرانه و دوستانه فيلم «خاك آشنا» ساخته بهمن فرمان آرا را كه متأسفانه از بخش مسابقه خارج شده را تا فرصتي كه باقي است، نمايش دهند.

براساس قانون همه فیلم ها برای حضور در جشنواره همه مراحل قانونی تصویب فیلمنامه و اصلاحات هنگام اکران در جشنواره را پشت سر می گذارند. اما سانسور چندباره مسئله ای است که به تازگی اتفاق افتاده است.

در هنگام شروع جشنواره 45 سینماگر به حذف فیلمهای فرهنگی از جشنواره اعتراض کرده بودند.

پیش از این فیلمها با کمترین اصلاح در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آمدند و پس از آن مجوز اکران عمومی در سینماها را می گرفتند. در سالهای گذشته فیلمهای سنتوری ساخته داریوش مهرجویی و آفساید ساخته جعفر پناهی اجازه اکران عمومی دریافت نکردند، اما در جشنواره فجر به نمایش درآمدند.

گفته می شود که فیلم دایره زنگی به مسئله حضور تلویزیون های ماهواره در خانه می پردازد. فیلمنامه دایره زنگی را اصغر فرهادی همسر پریسا بخت آور نوشته است. داستان فیلم درباره محمد و شیرین است که باید تا بعد از ظهر هزینه تعمیر خودرویی را که دست آنهاست تامین کنند. این دو راهی خانه‌ای در شمال شهر می‌شوند تا با کاری که انجام می‌دهند هزینه صافکاری خودرو تصادفی پدر شیرین را به دست بیاورند.

در فیلم سینمایی «دایره زنگی» مهران مدیری، باران کوثری، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، صابر ابر و گوهر خیراندیش بازی کرده‌اند.

نظرهای خوانندگان

خیلی ها به خاطر علاقه به جشنواره میرن علاقه به هنر و فیلم.دولت نهم هم از این موضوع بهره برداری میکنه و (خشنواه) میشه محصول نگاه خاص.اگه هنرمندان عزیز فیلم ساز جا خالی کنن و فیلم هاشونو از جشنواره خارج کنن جا برای افراد خاص که از نگاه خاص پیروی میکنن باز میشه.اگه قراره به مبارزه هست بهتره همگی کارگردانها و تهییه کنندگان (خشواره) رو تحریم کنن.بیرون گود بودن و نظر دادن راحته خواستم حرف دلمو زده باشم

-- علی ، Feb 9, 2008

فيلم قشنگي بود

-- faezeh ، Nov 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)