تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرگ، بابی فیشر را مات کرد

بابی فیشر ستاره پرهیاهوی شطرنج جهان، در آخرین بازی عمر خود نتیجه را به رقیب سرسختش "مرگ" واگذار کرد.

امروز خبر‌گزاری‌ها جهان مرگ او را به نقل از یکی از نزدیکانش مخابره کردند، اما نگفتند که فیشر 64 ساله به علت چه بیماری از دنیا رفته است.

رابرت فیشر و یا بابی فیشر (۱۹۴۳) شطرنج ‌باز‌ و قهرمان سابق جهان در شیکاگو آمریکا متولد شد. او در ۱۴ سالگی قهرمان شطرنج آمریکا شد و پس از آن ۸ بار دیگر به این مقام دست یافت. او در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ میلادی قهرمان شطرنج جهان بود.

در سال ۱۹۷۲ بوریس اسپاسکی را با ۷ برد، ۳ باخت و ۱۱ تساوی در جنجالی‌ترین رویارویی تاریخ شطرنج که به نام رویارویی قرن شناخته شد شکست داد. علت اهمیت این رقابت جنگ سرد و رقابت‌های سیاسی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود.

سه سال بعد او به‌خاطر اعتراض به فیده حاضر به دفاع از عنوان قهرمانی خود در مقابل آناتولی کارپف نشد و فیده عنوان قهرمانی را به کارپف واگذار کرد.

سبک بازی او بسیار هجومی بود و پیروزی‌های شگفت‌آوری با همین روش به‌دست آورد. شخصیت جنجالی و سبک بازی هجومی و سخنان تند و بی ملاحظه و رفتارهای خارج از هنجارش از او یک چهره چنان جالب توجه ساخته که بسیاری افراد ناآشنا با شطرنج هم با نام او آشنا هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعا از شنیدن این خبر متاسف شدم .

-- سعید ، Jan 18, 2008

در خبرهای Yahoo آمده بود که وی به دلیل ناراحتی کلیه درگذشته است.

-- بدون نام ، Jan 19, 2008

تابعيت امريكائيش را لغو كرد و مخالف صهيونيست بود و 5 سال مخفيانه در ژاپن زيست و در ايسلند در گذشت
god bless him

-- بدون نام ، Jan 21, 2008

فیشر به راستی اعجوبه تاریخ شطرنج جهان است اخرین مبارزه رسمی او در سال 1992 در یوگوسلاوی مقابل اسپاسکی بود که به مسابقه انتقامی قرن معروف شد و با برد فیشر وکسب 3 میلیون و سیصد هزار دلار جایزه برای فیشر پایان یافت روحش شاد.

-- رامین فرجی ، Jan 21, 2008

جهان شطرنج يكي اسطوره هايش را از دست داد. اما نبايد فراموش كرد اگر فيشر در 1975 از مبارزه شانه خالي نمي كرد، شايد نامش تا اين حد بزرگ نبود. شطرنج بازي بسيار بزرگ بود اما نه به بزرگي كاسپاروف، كارپف، آلخين و كاپابلانكا.

-- بابك ، Jan 22, 2008

از مرگ اين شطرنجباز و استاد گرانقدر واقعا ناراحت شدم

-- فريدون ، Aug 16, 2008

اي كاش مجال رويارويي بابي فيشر با كارپف و كاسپاروف فراهم مي گرديد تا جهان شاهد زيباترين صحنه نبرد برروي 64خانه پر رمز و راز شطرنج مي شد بازيهاي پر حرارت وجنجالي او با بازي محكم و پوزيسيوني كارپف و تاكتيك حمله و سبك ديناميك كاسپاروف به واقع ديدني و جذاب مي بود

-- حسين حسيني شاكر ، Jul 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)