تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اکثر مردم ترکیه با حمله آمریکا به ایران مخالفند

یک موسسه نظرسنجی ترکیه اعلام کرد که اکثریت مردم این کشور مخالف حمایت ترکیه از آمریکا در صورت حمله نظامی این کشور به ایران هستند.

بنا به گزارش رادیو زمانه از آنکارا، بر اساس نتایج یک نظرسنجی که از سوی موسسه تحقیقاتی پل مارک در ترکیه انجام شده است مشخص شد اکثریت اتباع ترکیه مخالف حمایت این کشور از آمریکا در صورت حمله به ایران هستند.

بر اساس گزارش روز شنبه روزنامه ملیت چاپ ترکیه، این نظرسنجی از تاریخ 17 تا 20 اکتبر امسال و به صورت مراجعه حضوری، در 12 شهر مختلف این کشور و با مشارکت 2982 شهروند ترکیه انجام شد.

به گفته دکتر ابراهیم دالمیش مدیر موسسه تحقیقاتی پل مارک تنها 3.5 درصد پرسش شوندگان خواستار "حضور ترکیه در جبهه آمریکا" در صورت بروز جنگ بین آمریکا و ایران هستند. 35 درصد از پرسش شوندگان گفته‌اند خواهان آنند که ترکیه در جنگ احتمالی در کنار ایران قرار بگیرد.49.9 درصد افراد نیز خواهان حفظ موضع بی طرفی ترکیه در صورت بروز جنگ بین ایران و آمریکا هستند.

در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه "کدام کشور بیشترین تهدید برای صلح در خاورمیانه به شمار می آید؟" 47.7 درصد ایالات متحده را به عنوان کشوری انتخاب کرده اند که بیشترین خطر را برای صلح در خاورمیانه دارد. 26.5 درصد افراد هم در پاسخ به این سئوال اسرائیل را انتخاب کرده اند.

بر اساس یکی دیگر از نتایج این نظرسنجی، 50.7 درصد از پرسش شوندگان ترکیه‌ای خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا هستند و 40.4 درصد نیز با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالفند. این نظرسنجی نشان می دهد که روز به روز از درصد افراد حامی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا کاسته می شود. بر اساس نظرسنجی ماه نوامبر 2005، 66.7 درصد پرسش شوندگان با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا موافق بودند.

این نظرسنجی همچنین بیانگر این است که اکثریت جامعه ترکیه به ایالات متحده با دید منفی نگاه می کنند.

در حالی که 86.4 درصد از مخاطبان این نظرسنجی دید منفی نسبت به آمریکا دارند تنها دید 5.9 درصد از پرسش شوندگان به آمریکا مثبت است. گفتنی ست در نظرسنجی نوامبر سال 2003، 43 درصد از افرادی که مورد سئوال قرار گرفته بودند به آمریکا به دید مثبت نگاه می کردند. این درصد در نوامبر 2004 به 11.7 درصد کاهش یافته بود. 82.2 درصد افراد پرسش شونده گفته اند لایحه شناسایی وقایع سال 1915(کشتار ارمنی ها) به عنوان نسل کشی از سوی کنگره آمریکا تأثیری در دید آنها نسبت به این کشور نداشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

oh vaghean?ajab ettefaghe jalebi.be yad miavarim dar 8 sal jange iran va aragh,tamami albase va khorake arteshe aragh tavasote turkye tamin mishod va turkha az hich komaki be aragh darigh nemikardand...donyaye kasifie vaghean.....

-- alen ، Nov 21, 2007

dost aziz shoma eshtebah mifarmaein,turkye tanha keshvare khavarmiane bod ke az hamon aval bitrafisho elam kard va turkhaye turkye be elate moshtarakate ziadi ke ba iranian daran khodeshan ra hamishe nazdik iran mibinan

-- reza ، Apr 5, 2008

Chizi ke ayan'ast che hajat be bayane!. Turkiye age rast mige on'ghad be bahoneye P.K.K be harime havaiye Ma tajavz naKune, behtr az in nazarate ajibeshone

-- 1 ، Sep 10, 2009

اگه احمدي نژاد بذاره،همه با ما خوبن

-- بدون نام ، Jan 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)