تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
نگاهی به نقدهای محسن کدیور از نمادهای روشنفکری دینی (۱)

نقد فقیهانه‌ی دگراندیشی دینی

اکبر گنجی

دوست گرامی و عزیز، جناب آقای محسن کدیور، آرای دینی- قرآنی؛ عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، محمد مجتهد شبستری و به طریق اولی «قرآن محمدی» را قبول ندارند.

جناب کدیور ظاهراً در جلساتی خصوصی نقدهای خود را بیان کرده‌اند. بخشی از نقدهای‌شان را هم طی یک سخنرانی علنی در حسینیه ارشاد و طی یک مصاحبه مطبوعاتی بیان داشته‌اند.

بیان باورها و نقدها در عرصه‌ی عمومی، به نوعی دعوت به نقد و گفت‌وگوی جمعی است.

آقای کدیور در ۱۲ مهرماه ۱۳۸۶ در حسینیه ارشاد به سخنرانی پرداخت و گفت: «بنای آن دارم که در هر سال مهم‌ترین عرایض‌ام را در شب قدر عرضه بدارم، و توفیقی است که هر سال شب بیست و سوم، که اقوای همه‌ی شب‌های قدر است، توفیق نصیب‌ام می‌گردد تا بتوانم نکته‌ای از معارف دین عزیزمان را به طالبان‌اش تقدیم کنم.»

به این ترتیب، سخنرانی یاد شده را باید، مهم‌ترین نظرات ایشان در سال ۱۳۸۶ به شمار آورد.

متن کامل صوتی سخنرانی آن جلسه در سایت ایشان موجود است. آقای کدیور، در این سخنرانی به طور مشخص به نقد آرای مصطفی ملکیان پرداخته‌اند، اما آن نقد، آرای عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری را هم در برمی‌گیرد.

پس از آن، در مرداد ماه سال ۱۳۸۷، در گفت‌وگویی درباره‌ی روشنفکری دینی، وی به نقد آرای عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری پرداخته است. این گفت‌وگو هم با عنوان فرعی «گفت‌وگوی صریح» در صفحه‌ی اصلی سایت ایشان موجود است.

نکته‌ی محوری این گفت‌وگو، طبقه بندی روشنفکران دینی به دو گروه «فرا متنی» یا «عبور از متنی» (سروش، شبستری و ملکیان) و «روشنفکری دینی متنی» (جناب کدیور) است.

آقای کدیور در سخنرانی حسینیه ارشاد فرموده‌اند که هدف‌شان از این نقد، گشودن باب گفت‌وگوست. ما نیز دعوت ایشان را لبیک گفته و وارد گفت‌وگو با ایشان می‌شویم.

پیش از این، راقم این سطور در مقاله‌ی «همجنس‌گرایی: اقلیتی ناحق و فاقد حقوق»، به نقد آرای جناب کدیور درباره‌ی حقوق همجنس‌گرایان پرداخت.

نوشتار حاضر نگاهی ناقدانه به «مهم‌ترین» نظرات ایشان در سال ۱۳۸۶ و نظرات «صریح» ایشان در سال ۱۳۸۷ است. البته این نقد معطوف به متن است، و نه نویسنده‌ی محترم و عزیزی که از آزادی‌خواهان و مدافعان حقوق بشر هستند و به همین دلیل هزینه‌هایی هم پرداخته‌اند.

جایگاه شایسته‌ی ایشان شناخته شده است، با توجه به اهمیتی که به گفت‌وگو و نقد می‌دهند، خطر کرده و نکاتی پیرامون نقدهای ایشان تقدیم می‌کنم. البته ممکن است روایت من از متون ایشان معتبر نباشد، یا ممکن است روایت من از متون ایشان معتبر باشد، اما ارزیابی و نقد‌هایم وارد نباشد، در آن صورت آن دوست گرامی خطاهای مرا آشکار خواهند کرد.

۱- دغدغه‌ی مسلمانی و تکفیر دگراندیشی دینی

هر دو متن به دنبال تعیین دقیق حدود مسلمانی و نامسلمانی هستند. در ابتدای گفت‌وگوی سال جاری، دریچه و منظر نقد به روی خواننده گشوده می‌گردد و زاویه‌ای که باید از آن به آرای نسبتاً نوین نمادهای نواندیشی دینی نگریسته شود، در اختیار او قرار می‌گیرد:

«ممکن است منظور از عصری شدن چیزی شبیه سخن تقی‌زاده باشد که «ما باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم» و هرچه خلاف این گزاره باشد غلط است. امروز هم هستند کسانی که ممکن است این سخن را به زبان نیاورند، اما انحلال در مدرنیته نتیجه نهایی افکار آنها است. یعنی ما باید تسلیم مدرنیته شویم و این دنیای جدید را بپذیریم.

دین‌مان را هم به شکل مدرن بفهمیم تا رستگار شویم و رستگاری هم البته به معنای مدرن کلمه مراد می‌شود ... بنده به شدت با بحثی به عنوان «عبور از متن مقدس» مخالفم و به نظرم گفتن آن مثل این است که بگوییم عبور از اسلام...

اگر قرار باشد مساله‌ی «عبور از متن» و «تفسیر کاملا آزاد» و «غایت‌گرایی» مطرح شود، بدون هیچ تعارفی باید گفت که نه نامی از این دین می‌ماند نه نامی از آن دین. ..

در واقع اگر منصف و صادق باشیم و بدون تعارف، واقعیت آنچه که بدان رسیده‌ایم را ذکر بکنیم... اگر چنین باشد، از چنین افرادی نباید به عنوان افراد دینی یاد کرد.

مشکل بزرگی که در این‌گونه مباحث در جامعه‌ی ما وجود دارد این است که به خاطر محدودیت‌هایی که برای افکار و بیان اعتقادات وجود دارد، افراد در بیان مافی‌الضمیرشان صداقت و صراحت نمی‌ورزند. لذا مسائل در چند لایه پیچیده می‌شود که فهم این نکته دشوار می‌شود که بالاخره آیا این مطالبی که گفته می‌شود، اعتقاد صریح گوینده هست؟ یا اینکه نیست؟1»

این رویکرد را چگونه باید ارزیابی کرد؟ آیا آنچه در بالا آمده است، نقدی معطوف به گفت‌وگو است؟

۱-۱- این متن در گام اول، سروش، ملکیان و شبستری را به تقی زاده تشیبه می‌کند. در گام بعد مدعی می‌شود که این سه نفر، به دلیل عدم صداقت و انصاف نتایجی را که بدان رسیده‌اند، بیان نمی‌کنند. به عبارت دیگر، در بیان مافی‌الضمیرشان صداقت و صراحت نمی‌ورزند. و در نهایت فقیهانه حکم صادر می‌شود که «از چنین افرادی نباید به عنوان افراد دینی یاد کرد.»

۲-۱- این متدولوژی تماماً نادرست است. نقد باید معطوف به متن باشد، نه مافی‌الضمیر متفکران. نقد معطوف به مدعیات و ادله‌ی آنها است، نه تعیین صداقت و صراحت نویسندگان. معلوم نیست مافی‌الضمیر متفکران با چه روشی صید شده است، که متفکران به عدم صداقت و عدم صراحت در بیان آن مافی‌الضمیر متهم می‌شوند.

۳-۱- بازجویان سپاه و وزارت اطلاعات سخنان شفاهی و مکتوب دگراندیشان را به گونه‌ای معنا می‌کردند که متهم آن معنا را قبول نداشت. اما آنها به مافی‌الضمیر متهمان کاری نداشتند.

ولی ما اینک با متنی مواجه هستیم که به دنبال مافی‌الضمیر متفکرانی است که با آنها اختلاف نظر دارد. مسأله فقط این نیست که مافی‌الضمیر اندیشمندان طلب می‌شود، بلکه گویی مافی‌الضمیر سروش و ملکیان و شبستری، کشف شده است و چون آنها مافی‌الضمیر مکشوف را بازگو نمی‌کنند، پس صداقت و انصاف ندارند.

۴-۱- نقد، سنجش قوت و ضعف ادله‌ی صدق مدعیات است، یا صدور حکم فقیهانه بی‌دینی؟

براساس چه مقدماتی این نتیجه حاصل شده که این افراد (سروش، ملکیان و شبستری) را نباید دین‌دار به شمار آورد؟

متن به دنبال نشان دادن بی‌دلیلی مدعیات این سه تن است یا به دنبال نشان دادن بی‌دینی این سه نفر؟ آیا در متن یاد شده، تکفیر جایگزین نقد نشده است؟

۵-۱- متن یاد شده، ناخشنودی خود را از عدم موضع‌گیری دیگر اندیشمندان در برابر آرای این سه تن، ابراز می‌کند:

«برخی مرددند و نه جرات مخالفت با تفکر اخیراً رایج شده را دارند و نه صراحت موافقت.»

۶-۱- متن آرای این سه اندیشمند را معطوف به جهان غرب معرفی می‌کند، که در پایان از آمریکایی شدن سر در خواهد آورد. اما آرای خود را معطوف به جهان اسلام جلوه می‌دهد.

خواننده آن مصاحبه می‌داند که با «سخنان صریح» درباره‌ی نقد آرای اخیر روشنفکران دینی است، نه نقد خداناباوران یا بنیادگرایان دینی. از این رو، با توجه به اینکه آرای اخیر از سوی این سه تن ابراز شده است، این حکم معطوف به آنهاست، نه فرد دیگری.

در مصاحبه آمده است:
«ضمناً من زیاد نگران انطباق خود با اندیشه‌های معاصر بین‌المللی نیستم. بیشتر علاقه‌مند به کار کردن در چهارچوب جهان اسلام هستم. ما مقداری تاخیر فاز فرهنگی داریم، اما باید خودمان بمانیم. بنده به هیچ‌وجه نسخه برون‌رفت از مشکلات را کاملا مدرن شدن، اروپایی شدن یا آمریکایی شدن نمی‌بینم. ما باید ایرانی مسلمان بمانیم. اما ایرانی مسلمانی که در فضای امروزی تنفس کند و به مسائل امروزی پاسخ گوید.»

دوگانه‌های جهان اسلام – جهان غرب و ایرانی مسلمان – آمریکایی مدرن، بار ارزشی زیادی با خود به همراه دارد. از این جهت، دیگر به نقد دلایل صدق نیازی وجود ندارد، همین که گفته شود آرای فلان اندیشمند غربی، اروپایی و آمریکایی است، کار او تمام شده فرض می‌شود.

۲- الهیات سیاسی فاقد دلیل

نوشته‌های یادشده، آرای سروش، ملکیان و مجتهد شبستری را فاقد دلیل می‌خوانند و مدعی‌اند که اولاً: بیان این آرأ از سوی آنها ناشی از مخالفت با نظام سیاسی حاکم بر ایران است و ثانیاً: پذیرش آن سخنان از سوی دیگران هم به علت نارضایتی از نظام سیاسی حاکم بر ایران است.

یعنی، تمام کوشش مصروف این شده است که آرای این سه تن، نه آرای فلسفی- کلامی- دینی، که آرای سیاسی، معرفی گردد.

در مصاحبه گفته شده است: «بنده تصور می‌کنم که ما در مجموع به حرکات عکس‌العملی دچار شده‌ایم. مشکل اساسی این است که حکومت استبداد دینی، عرصه اندیشه و معرفت را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. بسیاری از صحبت‌هایی که اخیرا بیان می‌شود، دلیل ندارد، بلکه علت دارد. بنده وقتی برخی صحبت‌ها را چندین بار مطالعه نمودم، به واقع یا دلیل معتبری نیافتم یا دلیل‌های ارائه شده ضعیف بود، اما علت‌ها بسیار قوی بود و به این علت است که این سخنان تلقی به قبول می‌شود.

تصور می‌شود که اگر دین همین است که از تریبون‌های رسمی تبلیغ می‌شود، پس حتما این گروه از روشنفكران دینی درست می‌گویند.

مشکل بر سر این است که دفاع بد از یک امر درست صورت گرفته و بسیاری به عکس‌العمل افتاده‌اند. در این عرصه بنده تنها باشم یا نباشم، که این قرآن ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. ما پیغمبر را با حکومت ولایت فقیه به دست نیاوردیم که الان آن را از دست بدهیم. روایت زیبایی از ائمه نقل شده که «دین‌تان را به هر طریق که گرفتید، به همان طریق هم می‌توانید آن را از دست بدهید».

یعنی اگر شما دین خود را از افواه رجال گرفتید، با افواه رجال هم از دستش می‌دهید. معتقدم که این اندیشه‌های فرامتنی، موج گذرایی است که اگر نگاهی به خارج از ایران بیندازیم، متوجه خواهیم شد که این اندیشه، اندیشه عکس‌العملی است و تاکید می‌کنم که این اندیشه و گویندگان فاضل و شنوندگانش بیشتر در این جو شکل گرفته است. اگر جو را بشکنیم، بسیاری امور به شکل اولیه خود باز می‌گردند.»

به طور طبیعی مدعیات بلا دلیل، پس از رفع علل وجودی‌شان، محو خواهند شد. به این ترتیب، اگر رژیم استبدادی در ایران حاکم نباشد، نه اندیشمندانی چون سروش، شبستری و ملکیان چنان آرایی را مطرح خواهند کرد، و نه افراد زیادی به دنبال این نوع آرا خواهند رفت.

۱-۲- تحویل آرای دین‌شناسانه‌ی دیگری به آرای سیاسی، از نظر اخلاق علمی، رویکردی قابل دفاع نیست.

اخلاق علمی حکم می‌کند که مدعیات دیگران، با ذکر ادله‌شان، طرح و سپس نقد و رد شود. نه آنکه گفته شود آرای دیگری، آرای صرفاً سیاسی است. از سوی دیگر، گفته شده است اگر به خارج از ایران نگریسته شود، متوجه سیاسی – عکس‌العملی بودن آرای این سه تن خواهیم شد.

معلوم نیست نگاه به خارج از ایران چگونه ثابت خواهد کرد که آرای اینان عکس‌العملی است؟

یعنی بیان آرای دگراندیشانه در دیگر کشورها طبیعی و غیرعکس‌العملی است، اما در ایران بیان آرای دگراندیشانه‌ی دینی، غیرطبیعی و عکس‌العملی است؟

۲-۲- همان‌گونه که در بند یک گذشت، ادعا شد که سروش، ملکیان و شبستری را دیگر نباید دینی به شمار آورد. در بند دو هم گفته می‌شود که اگر فردی دین‌اش را از راه افواه رجال بدست آورده باشد، از همان راه هم از دست خواهد داد. پس از دست دادن دین این سه، معلول علل (شخصیت‌ها) است، نه دلایل.

۳-۲- ظن آن می‌رود که نکته‌ی مهمی در این رویکرد نادیده گرفته شده است. اگر روزی فضای آزاد و دموکراتیک در ایران حاکم شود، خداناباوران، ادیان غیرابراهیمی و غیرمسلمان‌ها، آزادانه آرای خود را مطرح خواهند کرد.

بسیاری از پرسش‌هایی که اینک امکان طرح ندارد، در آن زمان مطرح خواهد شد. چه کسی می‌تواند مدعی شود که پاسخ همه‌ی آن پرسش‌ها را در اختیار دارد؟

از این رو کسی نمی‌تواند با قاطعیت پیش‌بینی کند که در چنان شرایطی دین‌داری چه وضعی خواهد داشت.

۴-۲- در مصاحبه ادعا شده است:

الف – اسلام در کشورهای اسلامی و غیراسلامی در حال رشد و بالندگی است

ب – نقد دین، در دیگر جوامع، میان مسلمین، موضوعیت ندارد

ج- اندیشه‌های این افراد، در خارج از ایران، خریداری ندارد. به همین دلیل این آراء، فقط در ایران طرح می‌شوند:

«این نکته را هم ذکر کنم که این‌گونه مسائل، خاص جامعه‌ی ایران است و گرنه امروزه، در نوع کشورهای اسلامی و حتی کشورهایی که مسلمانان در آنها در اقلیت هستند وضع بسیار مناسب‌تراست، به این معنا که فضا، اسلامی‌تر از ایران است.

ایران امروز به جزیره‌ای جدای از عالم اسلام بدل شده که مسائل آن درست خلاف خواسته‌های دیگر مسلمانان است.

اینجا بیشتر دنبال نقد دین هستند، درحالی که در بیشتر کشورهای اسلامی و بیشتر کشورهایی که اقلیت اسلامی دارند، مثل اروپا و آمریکا، این اندیشه در حال بالیدن و شکوفا شدن است و اصلا مسلمانان از بحث‌هایی مثل نقد دین كمتر استقبال می‌کنند.

جالب اینکه همین متفکران ایرانی وقتی به خارج از ایران می‌روند، نوعاً بحث‌های ایجابی را مطرح می‌کنند و از عرفان و امثالهم سخن می‌گویند. چون سنخ بحث‌هایی که در ایران طرح می‌شود آنجا خریداری ندارد.

این بحث‌ها صرفا در ایران و در جو استبداد دینی توانسته مخاطبانی برای خود دست و پا کند.»

این حکم از جهات گوناگون منطبق بر واقعیت نیست.

اولا: عبدالکریم سروش آرای اخیرش را در خارج از ایران مطرح کرده است.

ثانیاً: آرای افرادی چون نصرحامد ابوزید، فاطمه مرنیسی، محمد عابد الجابری، محمد ارکون، عبدالهی النعیم و... در خارج از ایران مطرح شده است و در حد خود به آنها توجه شده است.

ثالثاً: بهتر بود روشن می‌شد از میان سه نوع دین‌داری، یعنی اسلام بنیادگرایانه، اسلام سنت‌گرایانه و اسلام نوگرایانه، کدام‌یک در جهان اسلام و اروپا در میان مسلمان‌ها رشد کرده و بالنده شده است.

در حدی که بنده می‌فهمم، آنچه چشم‌ها را برای مدتی خیره کرد، رشد بنیادگرایی اسلامی در میان مسلمین بود. نمی‌دانم آیا رشد بنیادگرایی اسلامی موجب خشنودی است یا افسوس و هزار افسوس.

۵-۲- همین نکات، در سخنرانی سال ۸۶ حسینیه ارشاد هم بازگو شده است:

«اینکه در جامعه‌ی ما، در زمانه‌ای که نهضت دین‌گرایی در اکثریت جوامع دنیا درحال مشاهده و لمس است، نوعی دین‌ستیزی پنهان در جامعه‌ی ما مشاهده می‌شود، علت یا علل‌اش بر ما مخفی نیست، در غالب کشورهای اسلامی و کشورهای شرقی با یک نهضت نیرومند رجوع دوباره به دین، به اسلام، مواجه هستیم.

این نهضت به میزانی قوت و نیرو دارد که به نام اسلام هراسی، امروز در دنیا به عنوان یک پدیده‌ی بسیار مقتدر مورد بررسی و مطالعه است.

اما از این نهضت قدرتمند دینی که در ایران در سه دهه‌ی پیش، در زمان مرحوم شریعتی و دیگر متفکران گذشته نوک تیز پیکان دین‌مداری در دنیای معاصر بود، متأسفانه در سه دهه‌ی اخیر کمتر اثری مشاهده می‌شود.

مقایسه‌ی ایران و ترکیه، دو کشور برادر، با دو حکومت کاملاً متعارض، نشان‌دهنده‌ی حقیقتی بسیار تلخ است.

ترکیه لائیک، تحت سیطره‌ی نظامیان، شاهد رشد جدی اسلامی نوگرا است، به میزانی که به شیوه‌ی دموکراتیک، مسلمانان در آن به قدرت می‌رسند و ارزش‌های اسلامی را به عنوان قانون مطرح می‌کنند و در کشور ما اگر چه از در و دیوار صدای قرآن و خدا و صلوات به گوش می‌رسد، و صدا و سیما به چندین زبان و کانال، این دین رسمی را به گوش خلایق می‌خوانند، اما نبض جامعه به دست دین‌داران نیست.

قدرت به دست قرائتی از دین است، اما اقتدار به دست آنها نیست. و لذا در چنین شرایطی بسیار طبیعی است که نهضتی به نام معنویت در جامعه امکان رشد پیدا بکند. نهضتی که هرگز در ترکیه مسلمان امکان رشد نیافته است.

متأسفانه این قرائت رسمی از دین، رشد دهنده‌ی ضد خود بوده است، و زمینه‌گستر روشی شده است که چندان دین را برنمی‌تابد، حداقل مسأله‌ی اصلی و دغدغه‌اش دین نیست... دیانت، مشخصاً اسلام، با معنویت به معنای سوم [معنای مورد نظر ملکیان] متفاوت و متغایر است2

در خصوص این سخنان دو نکته قابل ذکر است.

اولاً: جهان اسلام بیش از یک میلیارد مسلمان دارد. رشد اسلام در میان مسلمانان چه معنایی دارد؟

آیا مسلمان‌ها فهمی عمیق‌تر از اسلام پیدا کرده‌اند؟

آیا اسلام تجددگرایانه در میان مسلمان‌ها در حال رشد است؟

آنچه امروز در کشورهای عرب خاورمیانه به چشم می‌خورد و در حال رشد است، همان پدیده‌ای است که نواندیشان دینی به حق در ایران در حال مبارزه‌ی با آن هستند.

اسلامی که در کشورهای عربی منطقه‌ی خاورمیانه در حال قدرت یافتن است، اسلام بنیادگرایانه (دربرابر دیکتاتوری‌های سکولار حاکم مورد حمایت آمریکا) است.

بنیادگرایی اسلامی، تنها بدیل نظام‌های مدعی سکولاریسم و لیبرالیسم مورد حمایت غرب است.

بسیاری از آنان، احمدی نژاد را قهرمان خود می‌دانند. اینان اسلام‌شناسانی چون نصرابوحامد زید، خالد ابوالفضل، عبدالهی النعیم و ... را برنمی‌تابند و آنها از ترس جان‌شان به جهان غرب پناه جسته‌اند.

رشد بنیادگرایی اسلامی چه سودی دارد، وقتی نواندیشی دینی تمام سعی‌اش این است که به جهانیان بگوید، اسلام واقعی با اسلام بنیادگرایانه تفاوت دارد؟

به عنوان نمونه به پاکستان، افغانستان، مصر و عربستان سعودی بنگرید، چه نوع اسلامی در این کشورها درحال رشد است؟

آنچه امروز در جهان اسلام و میان مسلمان‌ها قابل مشاهده است، بازگشت به ویژگی‌های هویتی است که بیش از پیش به تقابل با «دیگری» انجامیده است.

ثانیاً: از زمان آتاتورک، سکولارهای نظامی در ترکیه به قدرت رسیدند.

اسلام‌گرایان ترک، خود و اسلام‌شان را با این جامعه سازگار کردند. آنها سکولارها را به مساجد می‌آوردند و برای آنها سخنرانی ترتیب می‌دادند. پس از به قدرت رسیدن، آن‌گونه که ادعا شده است، ارزش‌های اسلامی را به قانون تبدیل نکردند، بلکه چندین هزار قانون اتحادیه اروپا را پذیرفتند، تا به عضویت اتحاد اروپا درآیند.

اسلام نوگرای آنها، مجازات اعدام را به طور کلی از همه‌ی قوانین ترکیه حذف کرد. شراب فروشی‌ها و روسپی‌خانه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند، در ساحل دریاها زنان به گونه‌ای نمایان می‌شوند که در آمریکا هم ممنوع و جرم است .

درآمد بسیار بالا و باور نکردنی توریسم ترکیه (۱۵.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵، ۱۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و ۱۸.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷) اسلام‌گرایان، بر ارزش‌های اسلامی ترجیح داده‌اند.

اگر قرار بود ارزش‌های اسلامی صورت قانونی بیابد، سفر بیست میلیون توریست خارجی در سال ۲۰۰۶، سفر ۲۳.۳ میلیون توریست خارجی در سال ۲۰۰۷ و افزایش ۱۳.۴۰ درصد توریست خارجی در سال ۲۰۰۸ به ترکیه، امکان‌ناپذیر بود

تعداد توریست‌های خارجی ترکیه:

سال ۱۹۹۸: ۹۷۵۰۰۰۰
سال ۱۹۹۹ =۷۴۶۰۰۰۰
سال ۲۰۰۰= ۸۰۰۰۰۰۰
سال ۲۰۰۱: ۱۰۴۰۰۰۰۰
سال ۲۰۰۲: ۱۲۸۰۰۰۰۰
سال ۲۰۰۳: ۱۳۳۰۰۰۰۰
سال ۲۰۰۴: ۱۶۸۰۰۰۰۰
سال ۲۰۰۵: ۲۰۳۰۰۰۰۰
سال ۲۰۰۶: ۱۹۸۰۰۰۰۰

منبع: دانش‌نامه ویکی‌پدیا - توریسم در ترکیه

اسلام‌گرایان نوگرای ترک، با دولت آمریکا و دولت اسراییل بهترین روابط را دارند. رئیس جمهور اسراییل به ترکیه دعوت شد و در پارلمانی که اکثریت بالای آن را اسلام‌گرایان تشکیل می‌دهند، سخنرانی کرد.

رئیس جمهور اسلام‌گرای ترکیه، در زمانی که وزیر خارجه ترکیه بود، سه بار به اسراییل سفر کرد، وی قرار است در ابتدای سال آینده‌ی میلادی نیز به عنوان رییس جمهور ترکیه به اسراییل سفر کند. اسلام‌گرایان ترکیه، جلوی سخنرانی هیچ بی‌دین یا ضد دینی را نگرفته‌اند.

اما در جامعه‌ی ما، برخی از نوگرایان دینی دل‌نگران دین، به معنویت‌گرایان مسلمان هم اجازه سخنرانی نمی‌دهند و اگر در جایی نفوذی داشته‌اند، مانع سخنرانی معنویت‌گرایان شده‌اند.

نتیجه

آنچه از نظر گذشت، حاوی دو مقدمه و یک نتیجه‌ی مهم بود.
اول) آرای عبدالکریم سروش، محمدمجتهد شبستری و مصطفی ملکیان، مدعیات سیاسی فاقد دلیل هستند

دوم) آنان بدون دلیل از اسلام (قرآن) عبور کرده‌اند. نتیجه (صدور فتوا و حکم): نباید آنها را افراد دینی به شمار آورد.

این رویکرد، رویکردی فقیهانه – ظاهرگرایانه است. درحالی که نمادهای دگراندیشی دینی، جریانی عکس‌العملی معرفی می‌شوند، عکس‌العمل فقیهانه – تکفیرآمیز، تنها پاسخ متن به نمادهای روشنفکری دینی ایران است.

رویکرد فقیهانه به دگراندیشی دینی، در قلمروهای مختلف دنبال می‌شود.


پاورقی‌ها:

۱- رجوع شود به گفت‌وگوی صریح درباره‌ی روشنفکری دینی، سایت محسن کدیور. به دلیل نقل قول بسیار از این گفت‌وگو، از این پس در متن، هرجا که جمله‌ای از این گفت‌وگو نقل شود، فقط ذکر خواهد شد، «در مصاحبه».

۲- رجوع شود به سخنرانی «دین و معنویت» در سایت کدیور. به علت نقل قول بسیار از این سخنرانی، از این به بعد هرجا در متن، نقل قولی از این سخنرانی ذکر شود، فقط ذکر خواهد شد «در سخنرانی»

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه
معیارهای اسلام و مسلمانی
پاسخ گنجی به نراقی- بخش نخست
پاسخ گنجی به نقد نراقی - بخش دوم
اکبر گنجی و آموزه‌ی قرآن محمّدی
کذب در کلام وحیانی
پاسخ به نقد آقای فنایی - بخش نخست
نقد دکتر ابوالقاسم فنايی بر اکبر گنجی

نظرهای خوانندگان

با سلام

ببینید دوستان، تا حالا روش غالب این بوده که بر مبنای تک تک آیه های "متن در دست ما" (قرآن) نتیجه گیری شود. این روش نادرست خب تبعات خود را داشته است. بعضی از این اندیشمندان حتی خود به سراغ متن نرفته اند و بر اساس تفسیر و یا برداشت دیگران از یک آیه نظرورزی کرده اند. اوقات گرانبهایی هم بیهوده صرف شده است. گاهی لقمه چند دور، دور سر چرخانیده شده است و سرانجام هم به جای دهان در بینی فرو برده شده است.
مخاطب ویژه "عصر نزول" برای متن در دست ما، الان تقریبا پذیرش همگانی پیدا کرده است. در برابر مخاطب ویژه "مکان نزول" هنوز مقاومت می شود (مثلا دکتر کدیور). ولی سیر به سمت پذیرش "زمانی-مکانی" بودن متن است. مثلا 1400 سال فرض بر این بوده است که خطاب "یا ایهاالذی آمنو" (ای ایمان آورندگان) منظور همه پیروان(حال و آینده) حضرت محمد (ص) است. در صورتی که مخاطب همان بت پرست مکه و اطراف آن بوده است که تازه دست از بت پرستی برداشته بود. خب حالا بروید این آیات را دوباره بخوانید و خواهید دید بسیاری از جنجال ها و ادعاهای غیر علمی چقدر بچگانه می زند.
جسارتا و با کمی مبالغه هدفدار می خواهم بگویم درد اصلی "بیسوادی" و یا "کم سوادی" بسیاری ازروحانیون(چه دانشگاهی و چه غیر دانشگاهی بوده است)

و اماپیرامون نوشته های آقای گنجی: گمان نکنم کسی بر این باور باشد که حرف های ایشان تماما نادرست است. اما نظر شخصی نگارنده این است که روش پژوهش و نتیجه گیری ایشان از یک پژوهش علمی بسیار بسیار فاصله دارد. بنابراین نتیجه گیری های ایشان فاقد ارزش علمی است. در این وانسفای به جان آمدگی از جهالت ملاها حتما "گل" می کند اما به "ثمر" نخواهد نشست!

-- آرش ، Dec 23, 2008

این کامنت مربوط به مقاله قبلی است اما به علت اهمیت موضوع آنرا دو باره در اینجا قرار دادم

آقای کورش عزیز
موارد بسیاری به عنوان معجزات قرآنی مطرح شده اند.اما در پذیرش انها باید بسیار محتاط بود.به بیان خود شما باید اهل تحقیق بود .باور به هفت طبقه بودن آسمانها و هفت طبقه بودن زمین باوری بسیار کهن است.احتمالا مربوط است به ماه و خورشید و پنج سیاره قابل مشاهده با چشم غیر مسلح که برای هرکدام مدار و آسمانی در نظر می گرفتند.اما بیاییم به ادعای شما نظری دقیق تر بیاندازیم.ببینیم آیا آنچه که شما فرمودید علمی است یا خیر.شما فرمودید اتمسفر را به هفت لایه تقسیم می کنند که این خلاف واقع است.اتمسفر زمین را در حسب تغیرات حرارت چگالی و تر کیبات شیمیایی به پنج قسمت ترکیب می کنند.لیست شما Ionosphere یکی از لایه ها نیست .Ionosphere در حقیقت به بخشی از اتمسفر گفته می شود که بوسیله تشعشعات خورشیدی یونیزه شده است.این بخش (Ionosphere) در درون لایه چهارم از لایه های پنج گانه قرار دارد.magnetosphere منطقه مغناطیس شده ایست که زمین و پنج سیاره دیگر منظومه را می پوشاند و ربطی به تغسیم بندی های اتمسفر ندارد .و اگر همینطور ادامه بدهیم می توان Heliosphere را هم به اینها اضافه کرد و تعداد لایه ها را به هشت رساند و .... در واقع ترکیب کردن چند مفهوم و سیستم مختلف است.مدل LFMMII که شما از آن نام بردید را فقط می توان در سایتهای هارون یحیا و زندانی و دیگر سایتهای معجزات قرآن یافت.در حقیقت نمونه ایست از تصرفات مسلمانان در علم برای اثبات منشا الهی قرآن.
اما برای دوستان دیگر که احتمال دارد در دام شیادی چنین سایتهایی بیفتند می خواهم کمی از Zindani بگویم.بنیان گذار Commission on Scientific Signs in the Quran and Sunnah در عربستان.حامی و مشاور بن لادن.کسی که در سال ٢٠٠٥ ادعا کرد دانشگاهش موفق به درمان ایدز شده است.این شخص در دهه هشتاد در سرتاسر آمریکا و کانادا به شکار دانشمندان غیر مسلمان بود به آنها هدایای گران بها میداد و از آنها می خواست در مورد انطباق قرآن و علم نظرات خود را بیان کنند.از آنها دعوت می کرد در کنفرانس های مختلف شرکت کنند و و از اعتراف و اقرار آنها به حقانیت اسلام فیلم می گرفت که هم اکنون زینت بخش بسیاری از سایتهای معجزات قرآنی است.بسیاری از این دانشمندان بعدها حرف خود را پس گرفتند و ادعا کردند Zindani به آنها اطلاعات دستکاری شده ای در مورد قرآن داده بود.یک یا چند آیه را از زیر متن آنها خارج می کرد و یا لغات را در معنایی غیر مرسوم در سنت ترجمه قرآنی به کار می بست.
این قبیل معجزات را می توان از هر متن اسطوره ای استخراج کرد.حتا از ایلیاد یا ادیسه.

-- arash ، Dec 23, 2008

فرق توریسم ترکیه با نفت جمهوری اسلامی اینه که پول نفت به جیب دولت میره و اشتغال زا نیست بلکه هزینه دولت را بالا میبره و منشا بیماری هلندی میشه که خودش تخصیص منابع را در بلند مدت وارونه میکنه اما توریسم پولش مستقیم به جیب ملت میره و اشتغال زاست (این بیکاری 15 درصدی ایران هم به همین علته چون در مزیت توریسم مانع فقها هستند و با همین منع فقهی دهها ضد ارزش از فقر و تبعیض و بیماری هلندی و اختلاف طبقاتی و بیکاری وغیرهم ایجاد کردند.)
ونکته بعد هم خودش منشا تبلیغ کالاهای ترکیه است.برای همین ترکیه الان تا 120 میلیارد دلار صادرات دارد.غیر از اینکه مانع ایدیولوزی جمهوری اسلامی در سیاست خارجی هم ندارد.اسلام گرا ها ترکیه اسلام دکتر سروش و ملکیان را دارند پیاده میکنند.پارادایم همان است.

جمهوری اسلامی هم با نفتش هزینه ایدیولوزی گرانش را میدهد.البته بهتره بگیم شبیه ایدولوزی چون مثلا ایدیولوزیش در فلسطین هست در چچن نیست.به نظر میاید فلسطین محوری در سیاست خارجی برای سودای رهبری جهان اسلام است و این مناقشه تداومش بهانه خوبی است.پس باید مناقشه را تداوم بدهند چون با اختلاف شیعه و سنی نمیشود رهبر جهان اسلام شد جز با تداوم مناقشه فلسطین ونفرت پراکنی بر ضد غرب و شعر نقض حقوق بشر خواندن برای توجیه وضعیت عقب مانده داخل.......

بیچاره مردم فلسطین مردم ایران و یهودیها.گرفتار چه اندیشه ای هستند.

-- نراقی ، Dec 23, 2008

بنظر من هرگونه ابراز عقیده و نظر در مورد اسلام باید خارج از تعابیر "جهان اسلام" و "امت اسلام" صورت گیرد. تمام مشکل ما در همین است که میخواهیم بگویم اسلام برای خودش جهانی جدا از کل جهان دارد. جهان و امت اسلام یک فرضیه است. چنین چیزی در واقعیت وجود ندارد. اگر از این مرحله گذشتیم میتوانیم مشکل اسلام با مدرنیسم را حل کنیم.
آخر هم اینکه آقا کوتاه بیایید. یک مقدار مسایل را واقعی تر ببینید.

-- از ایران ، Dec 23, 2008

قابل توجه کسانی که می گفتند گنجی به کدیور پاسخ نگفت!
این هم کدیور که دارد نقد می شود!
لابود بعدی بنی صدر است!
او هم در راه است عزیزان!
بنیان دین متزلزل است!
حالا گنجی و بعدها من و شما!

-- م.م ، Dec 23, 2008

من روی سخنم با آقای کدیور است: البته من با ایشان موافقم که با بحث عبور از متن مقدس به عبور از اسلام می رسیم و این ممکن است به عبور از اسلام منجر شود. از طرف دیگر من چون حزم اندیشی متفکران صاحب نام را ندارم (چون گمنام هستم) آشکارا می گویم که می توان از متن مقدس عبور کرد و اصولاً متن مقدسی مثل قرآن چیزی نیست که بتوان به طور تحت اللفظی بر آن ایستاد (که تفصیل این موضوع به کنار). برآنم که عبور از قرآن یا هر متن مقدس دیگری نه تنها جایز بلکه گاهی مقتضای حیات معنوی و رشد وجودی انسان است، چه باک که از اسلام یا هر دین دیگری نامی باقی نماند (که البته باقی می ماند، چرا که همه به اقتضای عبور از متن مقدس که لازمه ی آن صداقت، جسارت، و جدیت است نایل نمی شوند). ااگر نقل قول آقای گنجی از آقای کدیور درست باشد، اصولاً این استدلال که اگر چنین و چنان کنیم اسلام از بین می رود استدلال معقولی نیست، و اصلاً استدلال نیست، پاسخ به این استدلال می تواند چنین باشد که: خوب از بین برود، ما به اقتضای صداقت خودمان متعهدیم نه نگهداری از چیزی خاص. نگهداری کار نگهبانان دین است که با یک دین تعییین هویت می شوند و اگر دین نقض شود هویت ایشان نقض می شود، و لذا منشاء "استدلال" سازی های ایشان حفظ هویت شخصی است، نه جست و جوی حقیقت، یا دقیق تر کشف ناآگاهی.

-- مهدی ، Dec 23, 2008

نوشته های اقای گنجی مثل همیشه بسیار پر بار ومنطقی است.سپاس از گنجی و زمانه

-- omied ، Dec 24, 2008

هر رنگی رنگ خداست, اگرکه خوب بنگریم. گنجی و سایر اندیشمندان پاکیزه به صراحت رنگ خداهستند.
...و از دور دستهای شهر کسی آمد که میگفت چراغهای روشن را نشکنید..

-- سلمان ، Dec 25, 2008

زماني علماي زيست شناسي اعتقاد داشتند كه جنين و اصل ان در اسپرم مرد است و تخمدان فقط ان را پرورش مي دهد. پس از كشف ميكروسكوپ گفتند ببينيد نظر ما اثبات شد و ما دست و پا و ... جنين را مي بينيم. حال انكه انان واقعيت را نمي ديدند بلكه انچه را كه اعتقاد داشتند و مي خواستند مي ديدند! و زماني طول كشيد تا خلاف ادعاي انان ثابت شد!!

-- s_ahmad ، Dec 25, 2008

پس از خواندن نوشته های اقای گنجی یاد نو جوانیهای خودم میافتم خری هستی که عر عر میکنه برو بکارت برس نادان. انسان نباید با چند تا کتاب خواندن خودشو عالم دهر بداند. تازه مثل خری شدی که پشتش کتاب حمل میکنه.میگفتم کتاب خواندن نادانی است. میگفت ببخشید نه نادانی نیست کم دانی است . کم دانی ا ست که بشر را گمراه میکند صدها کم دانی که فکر میکردندبا خواندن چند تا کتاب اون هم از نوع خارجیش عالمند این حرفها را زدنند وکسروی را به لعن نفرین خدا می گرفت و میگفت قران را باید خارج از کتاب فهمید ومعانی و درک کرد وچند تا لعنت و نفرین هم نثار شیخ محمود سنابادی روحانی محل میرفت.
ضمنا جناب اقای گنجی من هم مثل شما خر را حیوانی نجیب و زحمتکش میدا نم ولی معنی و فرهنگ خر چه باسم و لقب چه به سمبل در کلیه نقاط دنیا خر یعنی احمق کودن عامی دهاتی و لجوج و جهانشمول است.در امریکا هم همنطور است وسمبل حزب دمکرات امریکا براین معنی بوجود امده نه غیر از این .در زبان انکلیسی دانکی بکار میرود ولی از زمان هفتمین ریس جمهور امریکا که نامش اندرو جکسون از هیلی بلی های عامی تنسی بود ومطبوعاتیهای زمان انتخابات سال١٨٢٨ بخاطر عامی و لجوج بودن او بروایتی احمدی نژاد زمان خودش بود و خواستار حکومت پو پو لیستی با رای و اکثر یت عوام بود باو لقب جک اس مخفف اسم اول وفامیل او را دادند واز این تاریخ ببعد کلمه و اسم دانکی وجک اس مترادفشدند و اندور جکسون از این لقب که سبب محبوبیت بیشتر او شد بل گرفت وسمبل وعکس خری که جفتکه باپدرم درباره خدایی بودن کلام قران بحث میکردم.پدرم پس از سماجت ولجاجت من عصبانی میشد وبهم میگفت مثلک میزند را سمبل تبلیغات خود کردو باهاش دوید تا رسید تو کاخ سفید. بعدها کارتونیستی سیاسی بنام توماس نست باکشف تاریخ این سمبل وکشیدن ان در مجله هفتگی هارپر به شهرت رسید و بعد درزمان ریس جمهور کرنت فیل را برای جمهوری خواهان سمبل و ترسیم کرد.

نور .

-- Parsi Nour ، Dec 25, 2008

پس از خواندن نوشته های اقای گنجی یاد نو جوانیهای خودم میافتم که با پدرم درباره خدایی بودن کلام قران بحث میکردم. پدرم پس از سماجت ولجاجت من عصبانی میشد و بهم میگفت مثل خری هستی که عر عر میکنه برو بکارت برس نادان. انسان نباید با خوا ندن چند تا کتاب خودشو عالم دهر بداند و میگفت تازه مثل خری شدی که پشتش کتاب حمل میکنه. میگفتم کتاب خواندن نادانی است.میگفت نه نادانی نیست کم دانی است. کم دانی است که بشر خودش را با کتاب خواندن گمراه میکند. صدها کم دانی مثل تو که فکر میکردند با خواندن چند تا کتاب اون هم از نوع خارجیش عالمند این حرفها را زدند و کسروی را به لعنت خدا میگرفت و میگفت کلام قران را باید خارج از کتاب فهمید و معانی و درک کرد و چند تا لعنت و نفرین هم نثار شیخ محمود سنابادی روحانی محل میکرد.
ضمنا جناب اقای گنجی من هم مثل شما خر را حیوانی نجیب و زحمتکش میدانم ولی معنی و فرهنگ خر باسم یا شکل و سمبل در کلیه نقاط دنیا یعنی احمق کودن دهاتی عامی ولجوج است و جهانشمول میباشد. درامریکا هم همین معنی را میدهد و سمبل حزب دمکرات امریکا بر این معنی بوجود امده نه غیر از این. در زمان انتخابات هفتمین ریس جمهور امریکا که نا مش اندرو جکسون و از عوام و هیلی بیلی های ایالت تنسی بود مطبوعات انزمان سا ل ١٨٢٨ بخاطر عامی ولجوج بودن او لقب جک اس مخفف اسم و فامیلش را باو دادند. بروایتی احمدی نژاد زمان خود بوده و در پی رای پو پو لیستی و حکومت عوام بود. از ان زمان ببعد کلمه دانکی و جک اس مترادف شدند. اندرو جکسو ن این دهن کجی مطبوعات ان زمان را که او را بصورت خری در حا ل جفتک زدن ترسیم کرده بودن به نفع خود سمبل تبلیغات کمپین خود کرد و با حمایت ارای عوام ریس جمهور شد. بعدها کارتونیست سیاسی بنام توماس نست با کشف گذ شته این سمبل خر و ترسیم ان در مجله هفتگی هارپر به شهرت رسید و در زمان ریس جمهوری کرنت سمبل فیلی را ترسیم کرد که از جفتک زدن خری فرار میکند و ان شد سمبل جمهوری خواهان.

نور

-- Nour Parsi ، Dec 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)