تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«اعتصاب غذا کنندگان خواسته‌های بزرگی نداردند»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

حداقل هفده تن از زندانیان سیاسی، از شش‌روز پیش، در اعتصاب غذا به‏سر می‏برند.

Download it Here!

خانواده‏های این زندانیان در این مدت هیچ‏گونه تماس حضوری و یا تلفنی با آنها نداشته‏اند و نگران سلامتی‏‏شان هستند.

با ژیلا بنی‏یعقوب، روزنامه‏نگار و همسر بهمن احمدی امویی، یکی از روزنامه‌نگاران زندانی‌ای که در اعتصاب غذا به‏‏سر می‏برد و هم‏چنین آقای جواد ملیحی، پدر علی ملیحی، یکی دیگر از این زندانیان گفت‏وگو کرده‏ام.


ژیلا بنی‏یعقوب

ژیلا بنی‏یعقوب: بله؛ متاسفانه شش‌روز است که بهمن در اعتصاب غذا به سر می‏برد و در عین حال ما کاملاً از او بی‏خبریم. یعنی بهمن اجازه‏ی هیچ‏گونه تماسی با خانواده ندارد؛ نه ملاقات و نه تلفن. ما به شدت نگران سلامتی بهمن و همه‏ی هفده نفری هستیم که اعتصاب غذا کرده‏اند و در سلول انفرادی به‏سر می‏برند.

آخرین بار چه زمانی آقای امویی را ملاقات کردید؟

آخرین بار قبل از حوادث اخیر بود که حدود دوهفته‌ای از آن می‏گذرد. من جزو کسانی بودم که ملاقات دوشنبه‏ی این هفته‏ام لغو شد و نتوانستم با بهمن ملاقات داشته باشم. بنابراین بیش از پانزده‌روز است که بهمن را ندیده‏ام. آخرین بار یکشنبه‏ی گذشته با او تلفنی صحبت کردم که از آن هم زمان قابل ملاحظه‏ای گذشته است.

بعد از آن فقط خبرهای نگران‌کننده به ما رسیده که در سلول انفرادی است و دست به اعتصاب غذا زده است. حتی اگر هم دقیقاً ندانیم حال او خوب یا بد است، به‏هرحال می‏شود تصور کرد که انسانی که شش‌روز هیچ چیزی نخورده باشد، نمی‏تواند حالش خوب باشد و این برای ما نگران‌کننده است.

ما قبلاً هم درخواست کرد‏ه‏ایم و دوباره درخواست می‏کنم که آقای دادستان تهران به این موضوع توجه داشته باشند و سعی کنند هرچه زودتر این ماجرا را به نحو خوبی حل کنند. حداقل تیم پزشکی به این عزیزانی که الان در سلول‏های انفرادی و اعتصاب غذا هستند، سر بزند. شرایطی را فراهم بیاورند که ما بتوانیم با آنها ملاقات کنیم و از نگرانی بیرون بیاییم.

فکر می‏کنید امکان رسیدگی به خواسته‏های آنها و شکستن اعتصاب غذای‌شان وجود داشته باشد؟

درخواست‏شان خیلی هم سخت نیست. گفته‏اند مأمورانی که به آنها توهین کرده‏اند، از آنها پوزش بخواهند و شرایط بند ۳۵۰ انسانی‏تر بشود. من فکر نمی‏کنم اینها درخواست‏های خیلی عجیب و غریبی باشد. عزیزان ما نگفته‏اند اعتصاب غذا می‏کنند که آنها را آزاد کنند یا حتی به آنها مرخصی داده شود. بنابراین چرا به این درخواست‏شان بی‏توجهی می‏شود که جان‏شان به‏خطر بیفتد؟!

با توجه به وضعیت جسمی آقای امویی، شما چقدر نگران مراقبت‏های پزشکی هستید؟

ایشان خدا را شکر، وضعیت جسمی‏شان خوب است و از نظر جسمی انسان قوی‏ای هستند. اما این دلیل نمی‏شود که وقتی کسی قوی است، بتواند چند روز هیچ‏چیزی نخورد و هیچ اتفاقی برایش نیفتد. به‏هرحال دچار مشکلات گوارشی می‏شود.

آن‏چه مرا نگران‏ می‏کند، این است که تجربه‏های قبلی نشان می‏دهد هرچه مدت اعتصاب غذا طولانی‏تر باشد، وقتی تصمیم به شکستن اعتصاب غذا بگیرند، برای‌شان بسیار سخت‏تر خواهد بود. چراکه از نظر جسمی فشار بسیار بیش‌تری به آنها وارد می‏شود و حتی معده‏ی آنها غذا را به راحتی قبول نخواهد کرد.

اینها تجربه‏هایی است که از زندانیان قبلی، در دوره‏های قبلی که اعتصاب غذا کرده بودند داریم. حتی بعد از ۱۵ روز که آزاد شده بودند و اعتصاب غذای‏شان را شکسته بودند، هنگام غذا خوردن به شکل مضاعف اذیت بودند. اعتصاب غذا باعث شده بود که دچار وضعیت بد گوارشی بشوند.

یعنی نه فقط بهمن، بلکه همه‏ی هفده‌نفری که اعتصاب غذا کرده‏اند، حتی اگر امروز و یا فردا هم اعتصاب غذای‏شان را بشکنند، حتماً باید مسئولین زندان غذاهای مناسب در اختیار آنها بگذارند. متأسفانه در زندان غذا بسیار نامتناسب است. در حالی که کسی که می‏خواهد بعد از شش، هفت و یا ده روز غذا بخورد، بسیار باید حساب شده این کار را انجام بدهد و غذای مناسب در اختیار داشته باشد تا وضعیتش بدتر از قبل نشود.

علاوه بر این، نگران وضعیت فعلی این زندانیان نیز هستیم. چون تهدید کرده‏اند که اگر به خواسته‏هایشان رسیدگی نشود، اعتصاب غذایشان را نخواهند شکست.


بهمن احمدی امویی

روز یکشنبه، دهم مردادماه اعلام شد که ضیا نبوی، مجید دری، علی ملیحی و غلامحسین عرشی، از اعتصاب‌غذاکنندگان، در پی اُفت شدید وضعیت جسمی، به بهداری اوین منتقل شده و پس از دریافت خدمات اولیه، به سلول انفرادی بازگردانده شده‏اند. امری که تا پیش از ظهر امروز به وقت تهران، آقای جواد ملیحی، پدر علی ملیحی هنوز از آن اطلاع نداشت.

جواد ملیحی می‌گوید:

فردا وقت ملاقات است و قرار است ما به‌عنوان دیدارکننده‌ی روز ملاقات به ملاقات علی برویم. حال نمی‏دانیم وضعیت چگونه خواهد بود. ولی طبق روال، روز دوشنبه داریم به ملاقات ایشان می‏رویم. البته ظاهراً هنوز در اعتصاب هستند.


علی ملیحی

آقای ملیحی، امروز خبری روی سایت «ادوارنیوز» منتشر شده که حال آقای علی ملیحی، در پی اعتصاب غذا خوب نبوده، ضعیف شده‏ و به بهداری اوین انتقال داده شده است‏.

من این خبر را از طریق شما دارم می‏شنوم. خبر نداشتم. دستگاه هد کامپیوتر را باز کرده‏اند و با خود برده‏اند. در نتیجه کامپیوتر ما در عمل از کار افتاده است و چون برادرش هم در جای دیگری شاغل است، نتوانستیم آن را فعال کنیم. متاسفانه خبرها را به این شکل می‏شنویم.

آخرین ملاقات‏تان با آقای علی ملیحی چه زمانی بوده است؟

روز دوشنبه هفته‏ی پیش بود که ملاقات حضوری با مادرش داشت.

حال‌ او خوب بود؟

بله؛ هنوز در اعتصاب غذا نبوده‌اند. کاملاً سرحال بوده و با مادرش صحبت کرده است. اما ظاهراً بعد از دوشنبه اتفاقاتی در آن‏جا پیش می‏آید که ما هنوز از صحت و سقم و چگونگی آن و این که بالاخره چه چیزی باعث اعتصاب غذا شده است، چیزی نمی‏دانیم. به هرحال ما فردا داریم به ملاقات می‏رویم. این خبرها را هم از شما داریم می‏شنویم وممنون هستیم که ما را در جریان گذاشتید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شرم بر آن زندان بانان و درود بر اين قهرمانان.

-- خشايار ، Aug 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)