تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
بخش سوم

وسایل شکنجه در قرون وسطی

حمید حمیدی

در قسمت دوم، به ابعاد تاریخی شکنجه و دلایل آن از سوی سازمان‌ها و یا دستگاه‌های وابسته به یک حکومت پرداختیم و این که در طول تاریخ، شکنجه چه سیری را داشته است.

به تعبیری، شکنجه دردهای جسمانی یا روانی است که به متهم و مظنون حادثه وارد می‌شود، تا برای اثبات یا ادله اثبات یا به دست آوردن اطلاعات یا اقرار از سوی مظنونین و متهمین مورد استفاده قرار گیرد. در این بخش به شیوه ها و ابزار های شکنجه در قرون وسطا می‌پردازیم:

Download it Here!


گهواره بیداری یهودا ( The Wake of Juda's cradle)

قربانی بوسیله یک کمربند آهنی به بالای کمرش آویزان می‌شد. پاها و دستهای قربانی را با طناب به هم بسته و پاهایش را بوسیله یک تکه چوب به صورت نیمه باز قرار می‌دادند به طوری که قربانی تنها می‌توانست آن‌ها را همزمان با هم حرکت دهد.


گهواره بیداری یهودا

سپس قربانی را بالای یک هرم نوک تیز قرار می‌دادند. پاهای قربانی را بوسیله طنابی که به قوزک پایش بسته بود تا حد امکان می‌کشیدند. سپس قربانی را بر روی هرم قرار می‌دادند به‌طوری که نوک تیز هرم در مقعد یا در آلت وی قرار می‌گرفت. به این ترتیب قربانی، با توجه به فشاری که بر ماهیچه‌های وی وارد می‌آمد لحظه‌ای آسوده نبود و نمی‌توانست بخوابد.

باکره نورمبرگ ( The virgin of Nuremburg)

اسم این وسیله نشاندهنده اولین جایی‌ست که این وسیله در آن ساخته شده است. گفته می‌شود که تصاویری بر روی این تابوت حکاکی می‌شده که آن‌را ترسناک‌تر نشان دهد.


باکره نورمبرگ

میخ‌هایی در این تابوت قرار دارد که نقاط مختلفی از بدن قربانی را سوراخ می‌کند. ولی برای زنده نگهداشتن قربانی و زجر دادن وی، مکان این میخ‌ها طوری طراحی شده که اعضای حیاتی بدن را سوراخ نکند و قربانی را در حالت ایستاده زنده نگه دارد.

در این وسیله از هر دو طرف باز می‌شود ولی قربانی نمی‌تواند از آن خارج شود. دیواره‌های این تابوت به قدری ضخیم بوده که صدای ناله قربانی از بیرون آن شنیده نمی‌شد.

با تکرار این عمل، میخ‌ها دقیقا جای زخم‌های قبلی را سوراخ می‌کردند که قربانی را زجرکش می‌کرد.


ارّه (The saw)

این وسیله در همه جای اروپا یافت می‌شد. این ارّه برای جرم‌های گوناگونی از قبیل شورش، جیب‌بری و عدم اطاعت نظامی استفاده می‌شد. این وسیله تقریبا در تمام خانه‌های اروپا برای اعدام پیدا می‌شد!


ارّه

بر طبق نقاشی‌های آن دوره، قربانی در حالت معکوس قرار داده می‌شد که خون در مغز وی جمع شده و قربانی در هنگام اعدام با از دست دادن خون بیهوش نشده و قبل از مرگ زجر بکشد!

Garrotte

این وسیله که یک نام اسپانیایی دارد اولین بار در اسپانیا مورد استفاده قانونی قرار گرفت. این وسیله تا سال ۱۹۷۵ برای اعدام استفاده می‌شد.

این وسیله منشا بسیار قدیمی دارد که از یک ستون چوبی و یک طناب که دور گردن قربانی بسته می‌شد تشکیل می‌گشت.


Garrotte

این وسیله شکنجه در تمامی نقاط دنیا استفاده می‌شد. مدل اسپانیایی این وسیله برای اعدام طراحی شده بود. گردنبند آهنی ستون مهره‌های پشت گردن را سوراخ می‌کرد به طوری که قربانی به علت خفگی و خرد شدن مهره گردن جان می‌داد.

گلابی ( Rectal, Oral and Veginal pear)

اسم این وسیله از شکل آن اقتباس شده است. این وسیله بوسیله یک پیچ تا حد امکان، دو و یا سه تکه آن از هم جدا می‌شد.


گلابی

این وسیله با فشار در گلو، مقعد و یا آلت قربانی قرار داده می‌شد. این وسیله شکنجه کسانی بود که لواط کرده بودند، یا زنانی که زنا کرده بودند، یا کسانی که با شیطان رابطه جنسی! داشتند و یا وسیله شکنجه مبلغان بدعت آور و یا کافر بود.

این شکنجه برای این طراحی شده بود که نقطه مخالف جرم انجام داده شده باشد.

کمربند عفت (Chastity belt)

منشا این وسیله به سال ۱۴۰۰ میلادی در زمان فرانچسکو دوم در ایتالیا بر می‌گردد. این وسیله که در ایتالیا استفاده می‌شد، ناگهان مورد استفاده وسیع در فرانسه قرار گرفت.


کمربند عفت

همواره سه برداشت مختلف در مورد استفاده از این وسیله بوده است. برخی تاریخ‌نگاران عقیده دارند که این وسیله وسیله شکنجه نبوده و برای محافظت زنان از تجاوز ( مثلا وقتی شوهران‌شان در سفر بوده‌اند) مورد استفاده قرار می گرفته است. کمربند عفت غالبا از فلزات گران بها مانند نقره ساخته می‌شده و از طرف شوهران به عنوان هدیه ! و تشویق زنانشان به پاکدامنی به زنان داده می‌شده است.

صندلی تفتیش عقاید ( The inqiuisitional chair)

این صندلی‌ها پوشیده بود از میخ‌هایی در پشت، محل قرار دادن بازو، محل نشستن و محل قرار دادن پا. میخ‌ها طوری طراحی شده بود که قربانی را ساکن نگه دارد و بوسیله پیچ‌هایی هرچه بیشتر در بدن قربانی فرو رود.


صندلی تفتیش عقاید

قربانی بوسیله میله‌های آهنی و یا چوبی از کمر، مچ و سینه به صندلی بسته می‌شد. صندلی اغلب از آهن ساخته می‌شد که بتوان آن‌را حرارت داد.از این وسیله در آلمان تا قرن ۱۹، در ایتالیا و اسپانیا تا قرن ۱۸ و در فرانسه و سایر کشورهای اروپای مرکزی تا اوایل قرن ۱۹ استفاده می‌شد.

پنجه گربه یا قلقلک اسپانیایی (Cat's Paw or Spanish Tickle)

این وسیله بسیار شبیه پنجه گربه با چنگالهایی بسیار بلند و تیز می باشد. از این وسیله برای پاره پاره کردن گوشت بدن قربانی استفاده می‌شد. به دلیل ابعاد چنگال‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، مانعی برای استفاده بربری از این وسیله نبودند.


پنجه گربه یا قلقلک اسپانیایی

به طور یقین دست‌ها و پاهای قربانی را ابتدا می‌بسته‌اند و سپس با این وسیله گوشت تنش را جدا می‌کرده‌اند.


ماسک رسوایی ( Mask of Infamy )

ماسک بدنامی هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ فیزیکی قربانی را تحت تاثیر قرار می‌داده است. قربانی ابتدا در جمع مورد تمسخر قرار می‌گرفته و سپس شکنجه می‌شده است. اغلب گلوله‌هایی در قسمت داخلی ماسک تعبیه می‌شده که در درون دهان و یا بینی قربانی قرار می‌گرفت و قربانی را از داد زدن در هنگام شکنجه باز می‌داشت.


ماسک رسوایی

ماسک‌های با گوش دراز نشان دهنده انسان‌های احمق بوده است و از ماسک‌هایی با بینی خوک برای نشان دادن کثیف بودن قربانی استفاده می‌شده است.


ماسک رسوایی

چنگال کافران ( The heretic's fork)

این وسیله از دو چنگال کوچک ساخته شده بود که روبروی هم قرار داده شده بودند. یکی از این چنگال‌ها سینه قربانی را سوراخ می‌کرد و دیگری در زیر چانه وی فرو می‌رفت.


چنگال کافران

یک قلاده کوچک این دو چنگال را محکم نسبت به قربانی نگه می‌داشت. چنگال‌ها اعضای حیاتی را سوراخ نمی‌کردند که قربانی زجر بیشتری بکشد. در هنگام استفاده از این وسیله دست‌های قربانی را از پشت می‌بستند.

گیوتین ( The Guillotine)


گیوتین

اسم این وسیله از نام مخترع فیزیکدان فرانسویش گرفته شده است و از وسایل دیگر اعدام بسیار سمبولیک تر بوده است.

Share/Save/Bookmark

شما می‌توانید نظرات تان را با ما در میان بگذارید.
قسمت‌های پیشین:
حقوق انسان و منع شکنجه
علت، ابعاد و اشکال شکنجه

نظرهای خوانندگان

لطفا اطاق گاز نازیها را هم اضافه کنید به لیست.
اگر در قرون وسطی یکی یکی میکشتند - در دوران مدرنیسم با پیشرفت علم و مدنیت ملیون ملیون مردم را کشتند.

-- ناصر ، Dec 19, 2009

چقدر انسان میتواند پست شود . وای به حالشان

-- ali ، Dec 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)