تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی در مورد محمدرضا حدادی, جوان محکوم به اعدام

«قاضی پرونده عادل نبود؛ از او شکایت دارم»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

محمدرضا حدادی، جوانی که در سال ۱۳۸۲ در دوران نوجوانی و سن ۱۵ سالگی به اتهام مشارکت در قتل یک راننده‏ی خودرو دستگیر و زندانی شده، با تایید حکم اعدامش از سوی دیوان عالی کشور و ارسال آن به دایره‏ی اجرای احکام دادسرای شیراز، در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارد.

Download it Here!

بنا‏بر اعلام مقامات قضایی، دستور نیابت اجرای حکم صادر شده است و حکم مزبور به زودی در زندان عادل‏آباد شیراز اجرا خواهد شد.

در تماسی با خانواده‏ی محمدرضا حدادی، از آن‏ها در باره‏ی آخرین وضعیت او پرسیدم.


ماده‌ی ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک، مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را منع کرده و ایران نیز این کنوانسیون را به رسمیت شناخته است. به‌رغم این مساله، سالانه چند مجرم نوجوان ایرانی به پای چوبه دار می‌روند

مادر محمدرضا توضیح می‏دهد که براثر نگرانی به خاطر جان فرزندش، تا کنون دو بار سکته کرده است و خواهر بزرگ‏تر او، با شنیدن قطعی شدن حکم اعدام محمد رضا اقدام به خودسوزی کرده است:

تا به حال به خاطر محمدرضا دو بار سکته کرده‌‏ام. الان هم دست و پایم فلج است و در خانه افتاده‏ام. روزی هم که خبر آوردند حکم محمد رضا قطعی شده است، دخترم در خانه بود و نفت علاالدین را که روی آن غذا برای نوه‏ی کوچکم بار گذاشته بود، برداشت روی خودش ریخت و خود را آتش زد. با صدای داد و فریاد ما ، یکی از همسایه‏ها پتو خیس کرد و روی او انداخت.

دخترتان چقدر دچار سوختگی شده است؟

تمام بدنش سوخته، گردنش شدید سوخته است. گردنش بر اثر سوختگی پایین مانده و دیگر بالا نمی‏آید. به خاطر برادرش این کار را کرد.

پسر من بی‏گناه است. به قرآن مجید او بی‏گناه است. چون سنش کم بوده، بقیه از او خواسته‏اند قتل را گردن بگیرد. به او گفته‏اند که «تو به خاطر سن پایین‏‏ات، اعدام نمی‏شوی. همه‏ی این خون را گردن بگیر. چون تو آزادی می‏شوی، اما ما در زندان می‏مانیم». پسرم در آگاهی هم گفته بود که هیچ کاری نکرده است. بلکه گول تقی، کریم و مهدی ساسانی که سن‏شان بالاست را خورده و قتل را بر عهده گرفته است.

شما تا به حال اعتراض کرده‏اید؟

بله اعتراض کرده‏ام. اما اعتراضم را که پیش قاضی برده‏اند، آن را پاره کرده و در سطل آشغال انداخته است. یک شکایت هم دادم دست خواهرم ببرد که آن را هم پاره کرده بود. و خواهرم را تهدید کرده‏اند که بازداشتش خواهد کرد. قاضی معلم دایی‏شان است.

معلم دایی چه کسی؟

دایی تقی و کریم.

تقی و کریم که بزرگ‏سال بودند و آن‏طور که بعدا محمد رضا گفته است، از وی خواسته بودند با توجه به این که ۱۵ ساله است و اعدام نمی‏شود، در مقابل دریافت مبلغی پول، قتل را به گردن بگیرد.

کریم و تقی پسرعمو هستند. تقی همانی‏ست که راننده را کشته است و ماشین را برداشته برده. مهدی ساسانی که بالای ۳۰ سال سن دارد، سنگی به سر مقتول زده و مقتول ضربه مغزی شده است.

یکی از ابهاماتی که در این پرونده وجود دارد، این است که طبق گواهی پزشکی قانونی، مقتول در اثر ضربه‏ای که به سرش وارده شده، جان سپرده است. حال آن که محمدرضا در اعترافات خود گفته که او را با یک سیم خفه کرده است.
مقتول توسط یک راننده و دوستانش ربوده شده بود. محمدرضا در آن زمان ۱۵ ساله بوده است:

محمدرضا کلاس دوم راهنمایی بود. نمی‏توانست یک دوچرخه را هم براند. هیچی هم سرش نمی‏شد.

پدر محمدرضا نیز پریشان است و می‏گوید:

خبری از او ندارم. فقط از قاضی پرونده شکایت دارم.

چرا از قاضی شکایت دارید؟

چون کارش عادلانه نبوده. پرونده‏ی بچه‏ام را خراب کرده. حتی صحبت‏های بچه‏ام را به هیچ عنوان توی پرونده نیاورده است.

همسرتان می‏‏گوید که دیگر متهمان پسر شما را فریب داده‏اند و به او گفته‏اند به خاطر سن کم، اعدام نمی‏شود.

بله، دوستان‏اش او را گول زده‏اند، گفته‏اند تو گردن بگیر، ما ۱۶ میلیون تومان پول بهت می‏دهیم و کمک‏ات می‏کنیم. او هم به این خاطر گردن گرفته. وگرنه بچه‏ی من هیچ دخالتی در این کار نداشته است. آن زمان ۱۵ ساله بود، الان نزدیک به هفت سال است که در زندان است.

اطلاع دارید که وکیل چه اقداماتی کرده؟

قرار بود زنگ بزنیم، خانم طهماسبی وکیل‏مان بشود. قرار شد بچه‏ام با او تماس بگیرد که فعلا موفق نشده‏ایم. چون از زندان نمی‏توان تماس گرفت.

تاکنون پاسخی برای شکایات و اعتراضات‏تان گرفته‏اید؟

نوشته‏ام، اعتراض کرد‏ه‏ام، منتهی هیچ کس به داد من نمی‏رسد. هرچه می‏نویسم، هیچ‏کس به دادم نمی‏رسد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)