تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با محمد اولیایی‌فرد، وکیل دادگستری

بدرفتاری با زندانیان زن در اوین

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

روز یک‌شنبه، هفدهم آبان‌ ماه در خبرها آمده بود که رییس بند زنان زندان اوین همه‏ی زندانیان زن سیاسی را از تماس تلفنی و ملاقات حضوری با خانواده‏های خود محروم کرده است. بر اساس همین خبر، این تصمیم در پی آن گرفته شده است که پس از سرد شدن نسبی هوا، برخی زندانیان زن از هواخوری اجباری در ساعت شش بامداد امتناع کرده بودند.

Download it Here!

شبنم مددزاده، مهسا نادری، عاطفه نبوی، فاطمه‏ ضیایی آزاد و نازیلا دهشتی، از جمله‏ی این زنان هستند. در این زمینه با محمد اولیایی‏فرد، وکیل شبنم مددزاده، نایب دبیر دفتر تحکیم وحدت که از اسفند ماه سال گذشته در زندان به سر می‏برد، گفت‏وگویی کرده‏ام.

ابتدا از ایشان در مورد صحت و سقم این خبر می‏پرسم:

احتمال می‏دهم این اخبار در مورد موکل‏ام، شبنم مددزاده که چند روزی است تلفنش قطع شده، صحت داشته باشد. چون ایشان در تماس‏هایی که چند روز پیش با من داشت، همواره از این مسأله ناراحت بود که با توجه به برودت هوا، وسایل گرمازا، از جمله پتو و یا سایر وسایل لازم را در اختیار ندارند و دچار سرماخوردگی شدید می‏شوند. در عین حال، اجباراً باید به هواخوری بروند. از نظر سرویس بهداشتی هم وضعیت مناسبی ندارند و آب سرد است.

خانم مددزاده در مجموع از این مسائل غمگین بود و رنج می‏برد. بنابراین تصور می‏کنم این خبر در مورد موکل من هم صحت داشته باشد. امیدوارم این مسأله هرچه زودتر برطرف شود و شرایط مساعدی برای زندانیان عقیدتی و سیاسی فراهم شود.

آقای اولیایی‏فرد، گویا برخی زندانیان در بند‏های زندانیان عادی نگاه‏داری می‏شوند و از این بابت هم مشکل دارند.

بله، موکل من از این که در مورد ایشان تفکیک جرایم، آن‏گونه که در آیین‏نامه‏ی زندان‏ها قید شده، صورت نگرفته، ناراضی است.

در حال حاضر، خانم شبنم مددزاده که عضو انجمن اسلامی و نایب دبیر شورای دفتر تحکیم وحدت بوده است، متأسفانه با سایر زندانیانی که ممکن است متهم به قتل شده باشند، شرور باشند و غیره، هم‏بند و هم‏اتاق است. این مسأله که می‏توان گفت به نوعی، خلاف آیین‏نامه‏ی سازمان زندان‏ها است، همواره موجب ناراحتی ایشان می‏شود.

در حال حاضر، اتهام خانم مددزاده چیست؟

اتهام خانم مددزاده که از تاریخ اول اسفندماه ۱۳۸۷، همراه برادرش آقای فرزاد مددزاده دستگیر شده است، محاربه و تبلیغ علیه نظام است. البته ما طی لوایحی که به دادگاه ارائه خواهیم کرد، اتهامات وارده به ایشان را رد می‏کنیم.

در مدت ۹ ماهی که از دستگیری خانم مددزاده می‏گذرد، ایشان با قرار بازداشت موقت مواجه بوده. لایحه‏ای نیز برای تبدیل قرار نوشته‏ام که تقدیم دادگاه خواهم کرد. در این لایحه نوشته‏ام که آزادی ایشان هیچ‏گونه منافاتی با پرونده ندارد، وی می‏تواند آزاد باشد و در عین حال هم بیاید از خود دفاع کند.



آخرین پاسخی که به عنوان وکیل ایشان گرفته‏اید، چه بوده است؟

فعلاً همین است که دادگاه ایشان در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۸۸ تشکیل می‏شود. دادگاه با حضور کارشناس وزارت اطلاعات برگزار می‏شود. زیرا در جلسه‏ای که تشکیل شد، موکلین اتهامات را رد کردند و ریاست شعبه‏ی ۲۸ گفت: «حال که اتهامات را رد می‏کنید، کارشناس وزارت اطلاعات نیز باید حضور پیدا کند تا ببینیم چه کسی درست می‏گوید و چه کسی مستندات در اختیار دارد.»

در رابطه با اعتراضی که زندانیان زن و از جمله موکل شما دارند و به خاطر آن از تماس تلفنی و دیدار با خانواده محروم شده‏اند، اقدامی خواهید کرد؟

اگر این محرومیت برطرف نشود، قطعاً به دو مرجع لایحه خواهم فرستاد و اعتراض خواهم کرد؛ طی نامه‏ای به دادگاه شعبه‏ی ۲۸ و دیگری به ریاست زندان اوین، از آن‏ها خواهان رفع مشکلاتی که موکلین و فعالین سیاسی در زندان با آن روبر هستند، خواهم شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)