تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی درباره‌ی حکمِ جدید دانشجویان دانشگاه امیرکبیر:

محکومیت سه دانشجو، بدون مدرک

مریم محمدی

قریب به یک سال از انتشار نشریات منتسب به دانشجویان دانشگاه امیر‌کبیر می‌گذرد. در این رابطه سه تن از دانشجویان دانشگاه امیر‌کبیر بازداشت شد‌ند.

دانشجویان از ابتدا، انتشار این نشریات را انکار کرده و نپذیرفته بودند. اما پس از مدتی اعترافاتی از دانشجویان درباب این اقدام گرفته شد که به قول وکیل مدافع دانشجویان زیر فشارهای روحی و جسمی اخذ شده بود.اما سرانجام در دادگاهی که برقرار شد، دانشجویان توانستند بی‌گناهی خود را ثابت کرده و حکم برائت بگیرند.

اما آقای مرتضوی، دادستان تهران به حکم تبرئه دانشجویان اعتراض کرده و خواهان تجدید‌نظر شد. در دادگاه تجدید‌نظر به گفته آقای دادخواه، وکیل مدافع دانشجویان علی‌رغم عدم ارایه ادله جدیدی از سوی نماینده دادستان، دادگاه حکم برائت را لغو کرد و حکم به محکومیت دانشجویان داد.

به این ترتیب احمد قصابان به دو سال و نیم، مجید توکلی به دو سال و دو ماه و احسان منصوری به یک سال و دو ماه حبس محکوم شدند. این حکم به وکیل ایشان آقای دادخواه ابلاغ شد. در این ارتباط با وکیل مدافع ایشان و مادر احسان منصوری و همین‌طور پدر احمد قصابان گفت وگو کرده‌ام. مادر احسان منصوری می‌گوید:

Download it Here!

حکم بچه‌ها، امروز به وکیل آن‌ها ابلاغ شده بود و آن حکم برائت و آزادی قبل برداشته شده بود و حکم دادگاه انقلاب هم یک مقدار تغییر کرد و در مجموع برای احسان بیست ماه محکومیت بریدند.

خانم منصوری، تصمیم دارید با این حکم چکار کنید‌؟

کاری که فعلاً نمی‌توانیم بکنیم. نمی‌دانم. باید دنبال آن باشیم بینیم چکار می‌توانیم بکنیم. آیا می‌توانیم با گذراندن نصف محکومیت، ایشان را با آزادی مشروط بیرون بیاوریم یا نه، این را باید سوال کنیم و پیگیر باشیم.

دقیقاً الان چه مدت است که در زندان به‌سر می‌برد؟

۱۱ ماه. محکومیت ایشان۲۲ ماه است که نصف آن را گذرانده است.

آقای دادخواه هم این را به شما گفت که ممکن است بتوانید برای ایشان آزادی مشروط بگیرید؟

ما هنوز آقای دادخواه را ندیدیم و فردا ایشان را می‌بینیم و با وی هم صحبت می‌کنیم که چکار باید بکنیم و ببینیم چگونه باید دنبال کار باشیم. من زیاد نمی‌دانم از نظر قانونی چکار باید بکنم و باید از ایشان بپرسم.


احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری، سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که در دادگاه تجدیدنظر به زندان محکوم شدند

با آقای قصابان، پدر احمد قصابان که دو سال و نیم حکم گرفته است، صحبت می‌کنم:

کاری که انجام ندادم. نمی‌دانم درست هست یا نه. اینقدر این‌ها دروغ گفتند که نمی‌دانم. ولی مثل اینکه حکم را به او دادند. ما خودمان تهران نیستیم و مشهد هستیم.

شما احمد را کی ملاقات کردید؟

احمد را هفته پیش ملاقات کردیم. من امروز با آقای دادخواه تماس گرفتم و با ایشان مفصل صحبت کردم و گفتم چه شد و مطلع شدیم که حکم صادر شده است ولی باید وکیل برود و حکم را تحویل بگیرد.

ولی امروز من به آقای دادخواه زنگ زدم که چکار کردید رفتید؟ و ایشان تایید کردند. حکم را گرفتند و فرصت نشد که دیگر صحبت کنیم.

آقای قصابان، پسر شما در ملاقات‌ها راجع به اتهام خودشان صحبت کردند؟

ما حدوداً یک سال است که درگیر این پرونده هستیم، بچه‌های ما از اول گفتند که ما بی‌گناه هستیم. ما هیچ جرمی مرتکب نشدیم و این‌ها همه در چارچوب قانون بوده است.

در این یک سال، دایم از طرف بچه‌ها و ما اصرار بوده که بی‌گناهند. ولی باز متاسفانه برای بچه‌های ما دو سال و نیم بوده حکم بریدند. در یک دادگاه دیگری بچه‌های ما از تمام اتهامات تبرئه شدند. ولی نمی‌دانم چه شد که دوباره به هم خورد. این‌ها یعنی درواقع مسوولین می‌خواهند خودشان را تبرئه کنند، نه بچه‌های ما را. بچه‌های ما را می‌خواهند فدای خودشان بکنند. از شواهد این‌طور برمی‌آید.

و آقای دادخواه، وکیل سه دانشجوی زندانی از حکم جدید آن‌ها می‌گوید. از او می‌پرسم که چگونه رای دادگاه بدوی نقض شد و چه شواهدی از سوی دادستان ارایه شده بود؟

دادگاه بدوی مبادرت به حکم برائت این‌ها در خصوص اتهام توهین به مقدسات، توهین به مراجع تبرئه کرد. به علت این‌که دادستان در هنگام رسیدگی که مکلف بود در ادعاهایش، دلیلی را هم ارائه بدهد. مسوول دادرسی، دادستان دلیل جدیدی ارائه نداد.


محمدعلی دادخواه، وکیل دانشجویان

قاعده این بود با توجه به عدم ارایه یه باعث شکستن عفو بشود، همان حکم اعلام بشود و دادگاه تجدید‌نظر آن را تایید کند. علی‌رغم این موارد، دادگاه مبادرت به پذیرش اعتراض دادستان کرده و حکم محکومیت موکلین را افزایش داد.

دادستان تهران اصلاً در محاکمه در دادگاه تجدید‌نظر حضور داشتند‌؟

ایشان یکی از معاونین خودرا به دادگاه فرستادند. در هر صورت انتظار ما از دادگاه این بود که با توجه به عدم ارایه‌ی دلیل جدید و با توجه به اینکه در رسیدگی قبلی صراحتاً اعلام شده بود که دادستان اگر دلیلی دارد ارائه بدهد و در حکم دادگاه هم مقید است که با وجود مهلتی که به دادستان داده شد و دلیلی نیاوردند؛ این دانشجویان تبرئه بشوند.

علیرغم این تصورات ما، دادگاه مبادرت به صدور حکم‌هایی سنگین برای این دانشجویان کرد‌. اگر مبنا همان مواردی بوده که اعلام شده، که به دور از موارد و قواعد این استنباط است.

اما اگر دلیل جدیدی ارایه شده، به دور از عدالت و انصاف است که ما آن دلایل را ندیده باشیم. ‌فرصت دفاع برای وکیل در جهت دلایلی که دادستان ارایه کردند، باید فراهم بشود.

در هر صورت ما از نظارت و پیگیری و موضع ‌اختیارات رییس قوه قضاییه انتظار داریم که با اعتراض ما، مبادرت به تجدید‌نظر در این حکم شود.

آقای دادخواه، دادگاه تجدید نظر کی تشکیل شد‌؟

در سال گذشته تشکیل شد.

الان این حکم در مرحله‌ای است که شما مجدداً بتوانید اعتراض کنید یا تجدید‌نظر بخواهید؟

از نظر طریق مستقیم رسیدگی، تقریباً راه حلی وجود ندارد. بلکه باید از طریق فوق‌العاده به آن توجه بکنیم که من امیدوارم بتوانیم در این زمینه اقدام حق موکلین بشود.

دانشجویان همیشه منکر شدند که این جرم به آنها منتسب باشد. شما به عنوان وکیل ایشان چه دلیلی برای دادگاه ارایه کردید‌؟

اولاً در نظام دادرسی نافی را نفی کافی نیست. کسی که مدعی جرم است باید دلیل بیاورد. فارغ از این مورد حتی نماینده آقای دادستان در دادگاه‌ بدوی نتوانست دلیلی ارایه بدهد.

در دادگاه انقلاب هم اعلام کردند به یک لب‌تاپ که در آن لب‌تاپ این موارد وجود دارد. اما هیچ‌وقت این لب‌تاپ در دادگاه و یا یک مرجع قضایی ارایه نشد.

دلیل باید حسی باشد یا دلیل باید لمسی باشد. وقتی که هیچ کدام از این‌ها وجود ندارد، چطوری می‌توانیم به دلیلی که وجود خارجی آن را در پرونده حس نمی‌کنیم، استناد بکنیم؟

مضافاً اینکه در هر نظام حقوقی مترقی، شخصیت طرف باعث حقانیت نیست. خیلی از رییس‌جمهوران، خیلی از نخست‌وزیران اعلام نظر کردند که فارغ از حقیقت بوده است. لذا ادعای دادستان درخصوص تجدید‌نظر بدون دلیل، اعتبار ندارد.

به عنوان آخرین سوال، به‌جز لب‌تاپی که شما می‌فرمایید که هیچوقت به دادگاه ارایه نشد، هیچ سند دیگری به دادگاه ارایه شد؟

دادگاه انقلاب به این لب‌تاپ استناد کرده، اما این لب‌تاپ را ما اصلاً در پرونده ندیدیم. یک چیز خارجی دیگر در پرونده احراز نشده. لذا بر این نواحی باید بر اصل برائت متوسل بشویم. امری که متاسفانه تا این‌جا در دادرسی هنگام تجدید‌نظر مورد توجه واقع نشده است.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
حکم زندان دانشجویان امیرکبیر رسماً ابلاغ شد
«بازداشت کردند که بتوانند اعتراف بگیرند»
"هنوز شکنجه نکرده‌ایم که بفهمید شکنجه یعنی چه"
دانشجویان امیرکبیر تبرئه شدند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)