تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دانشجویان امیرکبیر تبرئه شدند

احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی تبرئه شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، طبق حکمی که امروز به محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع این دانشجویان، ابلاغ شد دادگاه با جعلی دانستن نشریات موهن، دانشجویان در بند را از اتهام انتشار این نشریات تبرئه کرد. دادگاه عمومی تنها به خاطر نشر اکاذیب حکم ۴ ماه حبس تعزیری برای این سه دانشجو صادر کرده است.

پیش از این دادگاه انقلاب برای این سه دانشجو احکام حبس طویل المدت صادر کرده بود. دانشجویان پیش از این بارها انتساب اتهام توهین به مقدسات را به خود تکذیب کرده و اعلام کرده بودند نشریات جعلی است. مراجع تقلید نیز طی فتواهایی تکذیب دانشجویان را مسموع دانسته و اصرار انتساب اتهام به ایشان را گناه قلمداد کرده بودند.

دادگاه عمومی با صدور ۸ میلیون تومان وثیقه برای هر یک از این دانشجویان مقدمه آزادی آنها را فراهم نموده است. خانواده این سه دانشجو در حال تهیه وثیقه برای آزاد کردن فرزندان خود پس از گذشت ۹ ماه حبس هستند.

در مدت بازداشت دانشجویان تحت فشار مجبور شده بودند که علیه خود اعتراف کنند و انتشار این نشریات را بر عهده بگیرند.

محمد علی دادخواه همچنین در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: "دادگاه عمومی احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی را از ۶ مورد اتهامی توهين به مقدسات، توهين به حرم اهل بيت، توهين به مراجع تقليد، توهين به مردم شهر قم، توهين به عموم جوانان متشرع و بانوان محجبه، توهين به مسئولين نظام جمهوری اسلامی ايران اعم از رياست جمهوری و وزير علوم و رئيس دانشگاه اميرکبير تبرئه کرد."

وی افزود :" دادگاه با وجود اينکه معتقد است هر چند موارد اتهامی کار دانشجويان مذکور نبوده است اما به دليل منسوب کردن مطالب منتشر شده به بسيج دانشجويی، دچار نشر اکاذيب شده‌اند. بر همين اساس دادگاه حکم ۴ ماه زندان برای آن صادر کرده است که با توجه به اينکه دانشجويان بيش از ۴ ماه است در زندان به سر می‌برند، لزومی برای گذراندن اين مدت در زندان ندارند."

وکيل دانشجويان با بيان اينکه دادگاه بازداشت اين سه دانشجو را ادامه نمی‌دهد، گفت: اين سه دانشجو در دادگاه انقلاب پرونده ديگری دارند و بايد وثيقه بگذارند و آزاد شوند".

به گفته دادخواه پنجشنبه دادگستری تهران تعطيل است و شنبه دانشجويان آزاد می شوند.

این دانشجویان بیش از هشت ماه است که در زندان به سر می‌برند و در این مدت دو بار با انتشار نامه‌های سرگشاده ای از "اعمال شکنجه های سنگین" بر خود خبر داده‌اند.

خانواده‌های این دانشجویان در نامه خود با ذکر موارد آزار و اذیت فرزندان خود نوشته بودند: "همان طور که می دانید طی نامه‌های گذشته نگرانی خود را نسبت به آزار و اذیت جسمی و روحی فرزندانمان در جهت گرفتن اعتراف از آنان به گناه ناکرده اعلام نمودیم و از حضرتعالی درخواست نمودیم به عنوان عالی‌ترین مقام قضایی کشور مانع از تحقق چینن روندی شوید.هم اینک از جمع هشت دانشجوی زندانی ۵ تن از آنان آزاد شده ند و سه عزیز ما همچنان در زندان می باشند."

بازجویی طولانی مدت، ارائه اخبار کذب به دانشجویان آزار اعضای خانواده و همچنین اخباری مبتنی بر بیماری (سکته قلبی) و انتقال اعضای خانواده به بیمارستان، پخش صداهای آزار دهنده در سلول، ارائه احکام مجعول مانند حکم اخراج والدین از محل کار، حکم قطعی شلاق (۸۰ ضربه) برای فرد، فرستادن دانشجویان به سلول افراد خطرناک، دادن وعده آزادی و تحویل کلیه وسایل دانشجویان دربند و سپس بازگرداندن آنها به سلول انفرادی ، ضرب و شتم شدید توسط بازجویان ، ضربه زدن روی دستبند به صورتی که آثار کبودی و تورم تا هفته ها روی دست آنها بوده است، نگهداری در سلول‌هایی با اندازه‌های کوچک بطوریکه امکان راه رفتن دراز کردن پا در آن نبوده است،اجبار به ایستادن متوالی طولانی مدت (۴۸ ساعت)، استفاده از کابل و شلاق برای ضرب و شتم،خواباندن دانشجویان روی زمین و اذیت و آزار توسط تیم هفت نفره باز جویی از جمله فشار بر سر و صورت با پا، ایستادن روی پاها و کمر و نشستن روی پشت و کمر، اجبار به ایستادن روی یک پا بصورت متوالی به مدت طولانی (۱۸ ساعت) و .. از جمله مواردی بود که خانواده های این سه دانشجو به عنوان شکنجه های روحی و جسمی بکار رفته درباره فرزندان خود در آن نامه ذکر کرده بودند.

این دانشجویان در تمام مدت در بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر مستقیم وزارت اطلاعات اداره می شود ، نگهداری می شدند.

در زمان بازداشت این دانشجویان که ابتدا هشت تن بودند تجمع اعتراض آمیزی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد که طی ان نیز شماری از دانشجویان بازداشت شدند.

همچنین دانشجویان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز که قصد برپای تحصنی در اعتراض به بازداشت این دانشجویان داشتند به مدت یک ماه در شهریور گذشته در زندان به سر بردند.

در همان زمان، قاضی حداد، مسئول پرونده این دانشجویان در دادگاه انقلاب در مصاحبه‌ای علت ادامه بازداشت این سه دانشجو را انتشار نامه‌های سرگشاده خانواده های آنان عنوان کرده بود.

در دومین نامه خانواده‌ها به شاهرودی علت اصلی بازداشت به نقل از دانشجویان زندانی ، سازماندهی اعتراض به احمدی نژاد در زمان سخنرانی وی در دانشگاه امیر کبیر اعلام شد. علتی که هرگز هیچ نهادی آن را تکذیب نکرد.

نظرهای خوانندگان

خدای را سپاس

-- غلام همت ، Dec 19, 2007 در ساعت 11:59 PM

Please post!

http://www.hrw.org/photos/2007
/iran03/index.html

-- بدون نام ، Dec 20, 2007 در ساعت 11:59 PM

پس تکلیفِ 5 ماه حبس اضافه ای که گذروندن چی میشه؟!این رژیم هم داره همون اشتباهی رو تکرار میکنه که رژیم شاهنشاهی مرتکب شد.اینا هیچ وقت از تاریخ درس نمی گیرند.ایجاد جو خفقان و ترس و رعب و گرفتن حق مشروعِ آزادی بیان،نمی تواند ندای آزادی خواهی رو در درون ما خاموش کند.

-- دریا ، Dec 20, 2007 در ساعت 11:59 PM

مرد حسابی تاکی می خوایند یک طرفه به قاضی برین وراضی برگردیند بیین شفاف سازی کنید بالاخره توهینی صورت گرفته کی مسئوله

-- بدون نام ، Dec 21, 2007 در ساعت 11:59 PM

نمی‌دانم چرا بعضی از این هموطنان ما احساس می‌کنند در جامعه‌ای سالم و خوشحال زندگی می‌کنند!
مثلا آن دوست بالایی که گفته«تاکی می‌خواهید یک‌طرفه به قاضی بروید».
اولا در یک جامعه‌ی سالم و آزاد هرکس مجاز است عقایدش را بیان کند بدون ترس از کسی یا کسانی.
ثانیا این بی‌چاره‌ها که می‌گویند کار ما نبوده با این حال مجازاتشان را هم کشیده‌اند. اگر هم دنبال توهین کننده می‌گردید چرا حداقل یکی از افراد بسیج و غیره به دادگاه کشانده نشد تا جوابی بگوید یا مثلا یک ماه در بند 209 بماند؟
اگر توهینی هم صورتگرفته باشد کسانی که از هر مزخرفی بت می‌سازند مسئولند.
من هیچ تعصبی نسبت به این رادیو ندارم... اما این رادیو فقط خبر می‌دهد و همین.
اگر کسی از خبر دادن همراه با مرض‌ورزی ناراحت می‌شود بد نیست به صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتراض کند که خداوندگار این کار است.

-- علی ، Dec 21, 2007 در ساعت 11:59 PM

بعد از دیدن خبر احساس غرور کردم بالآخره اعتراض های دانشجویی نتیجه داد به خانواده این سه عزیز تبریک میگویم وخدا را شکر میکنم

-- مسعود ، Dec 21, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)