تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
به مناسبت اول مهر

کودکان مقنعه‌پوش

منیره برادران

روز اول مهر فرامی‌رسد؛ با جنب و جوش همیشگی‌اش. در این روز حضور پر سر و صدای دانش‌آموزان چهره‌ی دیگری به کوچه و خیابان می‌دهد. آنها که برای دیگر هم‌کلاس‌ها حرف‌های ناگفته فراوان دارند به کلاس بالاتر می‌روند. ساکت‌ترها برای اولین بار پا به مدرسه می‌گذارند. برای نوشکفته‌های شش - هفت ساله این روز براستی روزی ویژه است و در خاطره می‌ماند. من هنوز هم آن دختربچه‌ی خجول را، که من بودم، می‌بینم که در حیاط مدرسه کنار یک الک دولک ایستاده بود غریب و تنها.

دارم فکر می‌کنم حالا که دختربچه‌ها در ایران مجبورند روز اول مدرسه را با مقنعه آغاز کنند، لابد بیشتر حس غریب بودن می‌کنند. این دختر با مقنعه و مانتو من هستم؟ این بچه‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند بیگانگی با خود و جسم خود را با این لباس غریب توضیح دهند. شاید زنان جوان زیر ۲۷ سال کشورمان، که مجبور شدند روز اول مدرسه را با مقنعه شروع کنند، امروز بتوانند در باره‌ی حس آن روزشان حرف بزنند.


عکس‌ها از: ایرنا

آنها پیش از آن‌که کودکی را پشت سر گذاشته باشند، با چوب تکلیف و قانون حجاب آشنا می‌شوند. با پوشاندن مقنعه، قبل از آن‌که به طور طبیعی و از طریق تجربه با جسم خود و با جنسیت خویش آشنا گردند، آنها را به یک سوژه‌ی جنسی تبدیل می‌کنند. هنوز کودکی را پشت سرنگذاشته، از آزادی‌های دوران کودکی محروم می‌شوند و به دنیای پر از ممنوعه‌های زنان هل داده می‌شوند.

مقنعه؛ تبعیض علیه دختران

حجاب اجباری، خود، سمبل سرکوب و فشارهایی‌ست که بر زنان در کشور ما می‌رود و در باره‌ی آن بحث‌های زیادی شده است. به عقیده‌ی من اما موضوع کودکان مقنعه پوشیده فراتر از بحث حجاب اجباری‌ست چرا که حقوق کودک هم در این میان مطرح است.

اگر اشتباه نکنم، با آغاز سال تحصیلی ۱۳۶۰ و در ناباوری همگانی، پوشیدن مقنعه برای دانش‌آموزان دختر اجباری شد. کودک شش ـ‌ هفت ساله از حجاب و مقنعه چه می‌فهمد؟ ۹ ساله هم باشد هنوز کودک است. میثاق حقوق کودک سن کودکی را تا ۱۸ سال می‌داند و طبیعی‌ست که این تعریف برای دختر و پسر یکسان است. این میثاق در نوامبر ۱۹۸۹ در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و جمهوری اسلامی ایران هم آن را امضا کرده است. حقوق پایه‌ای که این میثاق برای کودک تعیین کرده است، با حجاب تحمیلی آشکارا در تناقض قرار دارد. به چند مورد از این تناقض‌ها توجه کنید:

ـ ماده‌ی ۲ میثاق حقوق کودک بر برخورد و رفتار برابر و عاری از تبعیض بر اساس جنسیت، مذهب و منشأ قومی تکیه دارد. کسانی که می‌خواهند تبعیض بر پایه‌ی مذهب و قوم را (می‌دانیم در مدارس ما این گونه تبعیض‌ها اعمال می‌شود و نمونه‌ی آن تبعیض آشکار علیه کودکان بهایی‌ست) حاشا کنند، در مورد تبعیض علیه دختربچه‌ها چه می‌گویند؟ کودکان دختر از روز اول مدرسه، که مجبور می شوند با حجاب به مدرسه بروند، متوجه تبعیضی می‌گردند که بین آنها و پسران مقرر کرده‌اند.

مقنعه جزئی از روپوش مدرسه نیست

حتا اگر مقنعه جزئی از روپوش و یونیفورم مدرسه فرض شود (استدلالی که بعضی‌ها برای فرار از صورت مسأله پیش می‌کشند) این سوال پیش می‌آید که چرا فقط دختران باید روپوش و یونیفورم به تن کنند. گرچه در بعضی مدارس پسرانه هم یونیفورم رایج است، اما این عمومیت ندارد و در هر حال شامل دبیرستانی‌ها نمی‌شود.

یونیفورم با مدرن شدن نظام آموزش و پرورش ظاهر شد. فلسفه‌ی یونیفورم در آن زمان می‌توانست دیسیپلین، تمیزی و یکسان شدن دانش‌آموزان باشد. امروز اما، نگاه به تعلیم و تربیت تغییر کرده است. مثلا رابطه‌ی عمودی بین دانش‌آموز و معلم و دیسیپلین شدید چند دهه‌ی پیش، امروز جای خود را به رابطه‌ای آزادتر داده که در آن دیگر ترس و تنبیه نیست که کودک را به یادگیری سوق می‌دهد. امروز در خیلی کشورها یونیفورم از مدرسه حذف شده است. در آلمان، جایی که من زندگی می‌کنم، مثل خیلی کشورهای دیگر دانش‌آموزان بی یونیفورم به مدرسه می‌روند. فکر می‌کنم این‌طوری آنها احساس آزادی و تشخص بیشتری می‌کنند، چیزی که در رشد و شکوفایی شخصیت‌شان نقش مهمی دارد. در بعضی کشورهای دیگر که یونیفورم برقرار است، مثلا در انگستان، هم شامل دختران می‌شود و هم شامل پسران.

ضرورت یا ضرور نبودن یونیفورم بحث دیگری‌ست و ربطی به موضوع مقنعه ندارد. مقنعه یک پوشش مذهبی‌ست و کارکردش این است که دختربچه مرزهای هویتی را که قانونگذاران به منظور جداسازی جنسی تعیین کرده‌اند، بشناسد و خود را با این مرزها تعریف کند.

مقنعه به سلامتی کودک لطمه می‌زند

ماده‌ی ۶ میثاق حقوق کودک حق سلامتی و رشد را حق کودک می‌داند. این به این معناست که قوانینی که به سلامتی کودکان لطمه می‌زند، نباید در موردشان وضع و اجرا شود. مقنعه و مانتو مانع سلامتی دختربچه‌ها نیست؟ محرومیت سر و بدن از آفتاب و هوای آزاد می‌تواند به سلامتی کودک آسیب رساند؛ به ویژه این‌که دانش‌آموزان بیشترین وقت کودکی و نوجوانی را، که دوره‌ی رشد و بلوغ است، در مدرسه یا در راه مدرسه می‌گذرانند. اگر پای درددل مادران و معلمان بنشنیم، خواهیم شنید که شپش و دیگر بیماری‌های پوستی چقدر در بین کودکان دختر افزایش داشته است. وضعیت طوری شد که قانون‌گذاران اندکی کوتاه آمدند و اجازه دادند که دختر بچه‌های دوره‌ی دبستان بتوانند در کلاس درس مقنعه را از سربردارند. در حیاط مدرسه البته نه، چون بالاخره مدرسه سرایداری دارد و این احتمال که پنجره‌های همسایه مشرف به حیاط مدرسه باشد.

ـ ماده‌ی ۱۴ برای کودکان آزادی مذهب، وجدان و افکار قائل است. تحمیل حجاب اسلامی به دانش آموزان متعلق به ادیان دیگر نقض آزادی مذهب و وجدان نیست؟

مقنعه؛ اجباری تعرض به حریم خصوصی

ـ ماده‌ی ۱۶ می‌گوید محدوده‌ی شخصی و خصوصی هیچ کودکی قابل تعرض نیست و برخورداری از یک تعلیم و تربیت آزاد عاری از خشونت و بر پایه‌ی حقوق برابر را حق کودک می‌داند.


انتخاب پوشش امر خصوصی انسان‌هاست. پوششی را تحمیل کردن بر آدم‌ها (به هر نامی که باشد؛ در لوای دین یا در لوای خلق) تعرض به حریم خصوصی انسان‌هاست. این کار بیشتر مذموم واقع می‌شود وقتی پای کودک در میان است.

پوشیدن مقنعه یا روسری به عنوان یک اجبار و قانون در مدرسه ضمنا نقض تعلیم و تربیت آزاد است و چون اجباری‌ست، تحمیل آن نمی‌تواند عاری از خشونت باشد.

ـ و بالاخره ماده‌ی ۳۱ میثاق می‌گوید بچه‌ها حق بازی، سرگرمی و اوقات فراغت دارند. البته کسی نگفته بازی برای دختربچه‌ها ممنوع. اما پوشیدن مقنعه و روپوش، که حتما باید بلند باشد، آزادی بچه را در بازی و حرکت محدود نمی‌کند؟ ترسم این است که با این ممنوعیت‌هایی که روز به روز در کشورمان بر تعداشان افزوده می‌شود، بازی برای دختربچه‌ها هم قدغن گردد. مگر طالبان نکرد؟

کودک به خاطر عدم بلوغ جسمي و رواني خود، نيازمند حمايت است و نه اجبار و قانون.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به عنوان یک دختر 27 ساله باید بگویم که مقنعه و مانتو برای من اصلا در دوران مدرسه بد نبود. تازه در 7 سالگی کلی هم ذوق داشتم که برم مدرسه و بتوانم مثل بزرگترها لباس بپوشم.

مسلما مقنعه و حجاب (به سبک ایرانی )برای کسانی و تا حدی دست و پاگیر هست ولی تعبیراتی که این نویسنده بکار برده مثلا بیگانگی با بدن و جنسیت و
... به نظر من زیادی شورش را درآورده و به حرفهای کلیشه ای مشابه نزدیک شده است.

یک نگاه دیگری هم که وجود دارد این است که یونیفورم پوشیدن کلی از انرژی بچه ها را که در غیر آن صورت صرف رقابت در مدل لباس و....میشود برای خلاقیت های دیگر حفظ میکند. این طور هم نیست که در کشورهای پیشرفته یونیفورم نپوشند. در بعضی مدارس خصوصی و عالی آمریکا (جایی که من زندگی میکنم !) یونیفورم را دقیقا به همین دلیل میپوشند.

دخترهای مانتوپوش ایرانی در تحصیل و تحصیلات تکمیلی خیلی حضور بیشتری از مثلا دخترهای ترکیه ای دارند که بی حجاب به مدرسه میروند.

-- فردا ، Sep 24, 2007

خیلی غم انگیزه...طفلک دختر بچه های سرزمین مادری ما . بامید روزهای بهتر برای دخترکان کشورم . سبز باشید .

-- شهره ، Sep 24, 2007

از این خانم محترم می تونم بخوام یه همچون نوشتاری هم در مورد ممنوعیت حجاب (بعنوان تحمیل یک خواسته حکومتی) در کشور مهد دمکراسی یعنی فرانسه هم بنگارند! تا حداقل بفهمیم که ایشان بی طرف هستند و بنده نوعی اونوقت مشارکت فعالی در این دیدگاه داشته باشم.
جهت اطلاع که بنده خود وقتی دختر کوچکم را در کلاس اول با مقنعه و در گرما دیدم ناراحت شدم. اما هیچوقت مایل نیستم بخاطر آشنایی با بدنش و اینکه یاد بگیره اون رو در معرض دید مردان هوسباز قرار بده، حجاب را کنار بگذاره.
آیا بدن از فهم و شعور بالاتره؟؟ بعد می گین تو اسلام همش زیر شکمی فکر می کنن.

-- بدون نام ، Oct 2, 2007

دولت انگلیس به تازگی آموزش سکس به کودکان 5 ساله در مدارس را اجباری کرده است. ایا این دخالت در حریم خصوصی خانواده نیست؟ آیا این شکستن معصومیت کودک 5 ساله نیست؟ آیا این دخالت دولت در خصوصی ترین رفتارهای انسان نیست؟
آیا اجبار در آموزش آن خودش یک نوع خشونت نیست بر اساس استدلال نویسنده؟

-- برنا ، Oct 28, 2008

الان که کودکى دخترم را ميبينم افسوس ميخورم که ما شش ساله بوديم که مقنعه سياه سرمان کردند، بله آن موقع ما اعتراضى نميکرديم براى اينکه يک بچه که به حقوقش آشنا نيست، فکر ميکند حقش همين است.
در ضمن شما که ميگويييد در مدارس خصوصى اينجا يونيفورم هست، بله درست (دختر ۵ ساله من به مدرسه خصوصى ميرود) ولى آن طورى نيست که مانع بچگى، بازى و سلامتى آنها باشد، تازه فقط يک روز در هفته بايد حتما يونيفورم رسمى بپوشند و براى روزهاى ديگر چند انتخاب دارند.
دختر من که در يک خانواده مذهبى بزرگ شده تصور اينکه هر روز بايد مقنعه بپوشد را نميکند، شايد بعضى اوقات بخواهد که روسرى سر کند، اما نه ۶ روز هفته.
ميگويند من دوست ندارم دخترم خودش رو در معرض ديد مردان هوسباز قرار بده، يک بچه با لباس معمولى خودش را در عرضه ميکند، شما چه پيشينه فرهنگى داريد؟ موى دختر بچه اگر باعث تحريک مردى است، حتما بايد به دکتر مراجعه کنند، احتمالا زمينه pedophilia دارند.

-- zahra ، Oct 28, 2008

من به بحث حجاب کاری ندارم اما در مورد یونیفورم که جزیی از استدلال نویسنده است عرض کنم که هنوز در برخی مدارس در کشورهای غربی استفاده از یونیفورم اجباری است. از جمله در مدارس دخترانه. نمونه اش را من در یکی از بهترین مدارس کانادا دیده ام. در ضمن این مدرسه از نوع مدارس فقط دخترانه بود. (یعنی دخترها جدا از پسرها)

-- حسن ، Oct 28, 2008

جناب بی نام عزیز. آشنایی با بدن با درس روسپیگری دادن متفاوته. تقریبا همه جای دنیا روسپیان بیشتر شامل زنانی میشه که از آموزش محروم بودند. این که شما فکر کنید که اگر دخترها حجاب نداشته باشند اونم از نوع اجباری همه تن فروش میشند نشانه بی انصافی ، کج فهمی و بی اطلاعی شماست. اتفاقا اسلام با این تعاریف امروزه همش به زیر شکم فکر میکنه. شما نگاه کن چکمه پوشیدن روی شلوار رو ممنوع کردند چون به گفته اقایون ، همه رو به فکر به سک س وا میداره، در تعاریف امروزی از اسلام اقایون چنان درگیر س کس (اونهم از نوع تجاوزی) هستند که اگر صدای پاشنه کفشی رو بشنوند کنترلشون رو ازدست می دن. زنها هم فقط وفقط برده های سک سی تصور شدند کسانی که جز توی رختخواب از نظر علمای اسلام تصور نمیشوند

-- مژده ، Oct 29, 2008

آیا فکر کرده اایم که یک خانم به هنگام سوار شدن در تاکسی از نشستن در صندلی جلو اکراه داشته به حساب تقوا وپاکدامنی خود گذاشته با زبان بی زبانی میگوید من موجودی هستم که تحریک آمیزم؟؟؟

-- ایرانی ، Oct 30, 2008

چندوقت پیش یکی از زنان اروپایی گفته بود ما خودمون رو به هزارجور شکل وقیافه درمی آریم تا توجه مردان رو به خودمون جلب کنیم . اینقدر رقابت شدید که خیلی از زنان اروپایی تن به هرکاری میدن تا نظر یک مرد رو به خودشون جلب کنن ولی زنان مسلمان با حفظ چادر باعث میشن مردان برای اونا حریصترباشند.
راستی...
اگه مروارید درون صدوف ودرعمق دریانبود اینقدرارزش داست؟؟؟؟ منصفانه جواب بدین

-- ایرانی ، Mar 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)