تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مراسم یادبود آدمیت برگزار شد

مراسم یادبود زنده‌یاد فریدون آدمیت صبح امروز، پنجشنبه ۱۵ فروردین‌ماه‌، و با حضور نویسندگان، مترجمان، پژوهشگران عرصه تاریخ و سیاست و دوستان و نزدیکان وی، در منزل مسکونی‌اش در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مجله بخارا، در این مراسم ‌داریوش شایگان، سید‌جواد طباطبایی، محمد قائد، علی‌اصغر حقدار، رضا جعفری، عیسی سحرخیز، محمد جواد مظفر، عبدالرحیم جعفری، عزت‌الله فولادوند، ترانه مسکوب، کامیار عابدی، فرزانه قوجلو، فریدون زندفر، هرمیداس باوند، فرشاد قربان‌پور، عبدالرضا هوشنگ مهدی‌، محمد گلبن‌، هاشم بناپور‌، پری صدر‌، نسترن لطفی و تعدادی از ناشران و روزنامه‌نگاران حضور داشتند.


فریدون آدمیت/ عکس از آرشیو شخصی علی دهباشی

این مراسم یادبود ساعت ۹ صبح‌ با سخنان علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا آغاز شد که در آن نگاهی داشت به "زندگی و آثار این پژوهشگر تاریخ ایران و عرصه مشروطیت".

دهباشی، زنده‌یاد دکتر آدمیت را از آخرین نسل متفکرین و محققینی دانست که به ویژگی‌هایی همچون اصالت تحقیق، معتقد بود و در تحقیق به مستندات و نه به اغراض شخصی اتکا داشت و در مقابل گرایشات فرقه‌ای از هر نوعش بی‌اعتنا بود‌.

پس از او فرشاد قربان‌پور، روزنامه‌نگار ‌درباره‌ی ‌"ارتباط فریدون آدمیت با نسل جوان" سخن گفت و ‌از این‌که نسل جوان امروز از دسترسی کامل به اندیشه های این پژوهشگر محروم ماند، ابراز تأسف کرد‌.

سپس داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و متخصص حقوق و روابط بین‌الملل در خصوص "وجوه دیپلماسی و حقوق بین‌الملل در آثار آدمیت و نقش او در ارتقا سطح حقوق بین‌الملل" سخنرانی کرد. وی دکتر آدمیت را از زمره تاریخ‌نگارانی برشمرد که هرگز به سفارش تاریخ ننوشت‌.

در ادامه مراسم یادبود آدمیت‌، عبدالرضا (هوشنگ) مهدوی، مترجم‌، پژوهشگر‌ و از همکاران سابق دکتر آدمیت‌، از خاطراتش با وی سخن گفت‌ و او را کسی دانست که هرگز حاضر نشد شان ایران و ایرانی را در برابر بیگانگان از یاد ببرند و خوارش بشمارند. کسی که همواره به سیاست‌های وابسته دستگاه پهلوی معترض بود و به آن گردن ننهاد که همین، ‌موجب ‌شد آنقدر زود هنگام تقاضای بازنشستگی کند.

کامیار عابدی پژوهشگر و منتقد ادبی نیز سخنران بعدی این مراسم بود که درباره "اهمیت آثار آدمیت در انتقال افکار و آثار روشنفکران فرهنگی عصر مشروطه به نسل جدید" سخن گفت و متدولوژی را از وجوه بارز و شاخص آثار روانشاد دکتر آدمیت دانست.

در پایان این مراسم توران شهریاری شاعر، مترجم و پژوهشگر عرصه تاریخ نیز سروده‌ای را در ستایش آدمیت و آثارش را برای حاضرین خواند.

این مراسم در ساعت ۱۲ ظهر به پایان رسید‌.

Share/Save/Bookmark

مرتبط:
‫فریدون آدمیت، نویسنده کتاب‌هایی برای روزگاران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)