تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دل آرا دارابی در سفر

سارا محمدی


دل آرا دارابی

از دلارا دارابی زیاد خوانده بودم و نقاشی هایش را روی اینترنت دیده بودم. ولی امروز فرصتی شد که از نمایشگاه عکسهایی که از نقاشی های او در آمستردام برگزار می شود، بازدید کنم و عمیقتر با کارهایش آشنا شوم.

در افتتاحیه نمایشگاه آقای هاری هومل (Harry Hummel) کارشناس خاورمیانه از عفو بین الملل هم حضور داشتند که در سخنرانیشان گفتند:عفو بین الملل 4-5 سال است، تلاش می کند از اعدام کودکان زیر 18 سال در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، کنگو و چند کشورهای آسیایی مثل پاکستان و ایران جلوگیری کند.این قانون در کشور ایالات متحده آمریکا تغییر کرده است و با توجه به اطلاعات عفو بین الملل تنها در کشورهای پاکستان و ایران هنوز کودکان زیر 18 سال به اعدام محکوم می شوند.

از او می پرسم وقتی این عکسها را می بینی چه حسی داری؟
من به دختری 15-16 ساله فکر می کنم که زندگیش کاملا از هم پاشیده شده است. وقتی نقاشی های قبل و بعد از زندان را با هم مقایسه می کنم. تفاوت آنها را کاملا می بینم و آرزو می کنم که او باز هم بتواند نقاشی هایی با رنگ های شاد و از خارج از دیوارهای زندان بکشد.

نازنین افشین جم
چهره معروف دیگری که در جمع بازدید کننده ها به چشم می خورد، نازنین افشین جم بود که در جمع ایرانی ها به عنوان دختر شایسته کانادا معروف است. او برای اجرای کنسرتی در اروپا به سر می برد.

از او پرسیدم برای چه در آمستردام آمده؟

امروز نمایشگاه نقاشی های دلارا دارابی بود و من به آمستردام آمده ام تا از او حمایت کنم. و از مردم بخواهیم که به مجلس ایران فشار بیاورند که کودکان زیر 18 سال را اعدام نکنند. ایران بر اساس قوانین جهانی اجازه ندارد که کودکان را اعدام کند ولی در عمل این کار هنوز در ایران اتفاق می افتد.الان در ایران بیش از 30 کودک در زندانها محکوم به اعدام هستند. ما برای حمایت از این کودکان کمپینی به نام توقف اعدام بچه ها http://www.stopchildexecutions.com/

به راه انداخته ایم تا مردم بتوانند روی این سایت طومار حمایت از این بچه ها را امضا کنند.

وکیلهای دلارا، آقای خرمشاهی و مصطفایی می خواهند که پرونده دلارا را دوباره به جریان بندازند با مدارک جدید.

از او پرسیدم چرا اصلا تصمیم گرفته به این بچه ها از جمله نازنین فاتح محاباد کمک کند؟
سال پیش در جریان کمپین نجات نازنین دیدم که تلاشهای ما نتیجه دارد. وقتی نازنین آزاد شد دیگران من را تشویق کردند که کارم را ادامه بدهم.

در داستان نازنین بی عدالتی کاملا مشهود بود. ماجرای تجاوز به نازنین و حکم اعدام او من را خیلی تحت تاثیر قرار داد. و من آنجا از عنوانهای خودم استفاده کردم تا صدای نازنین را به گوش رسانه ها برسانم.

از او نظرش را در مورد نقاشی ها پرسیدم

من چند ما هم این نقاشها را دیدم و خیلی غصه خوردم. در نقاشیهایش می توان درد و زجری که کشیده است را به راحتی دید. در نقاشیهای قدیمی اش دلارا از گربه نقاشی می کرده است ولی الان فقط سیاه و سفید و قرمز است و خیلی وحشتناک است.

برای شنیدن مشروح این گزارش اینجا کلیک کنید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"ماجرای تجاوز به نازنین و حکم اعدام او من را خیلی تحت تاثیر قرار داد. و من آنجا از عنوانهای خودم استفاده کردم"
عججججججب!
لابد همينجوريه كه اين خانم ميگن!متاثر شديم!

-- آرياخنه ، May 1, 2007

متا سفا نه درخصوص ایران اطلاعاتی ندارید

-- بدون نام ، Jul 29, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)