تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پخش فیلم حمله به کوی دانشگاه تهران

تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، شامگاه دوشنبه، فیلمی از حمله ۲۵ خرداد ماه نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی‌ به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران پخش کرد.

این فیلم که بنابر اعلام مسئولان این شبکه، توسط نیرو‌های مهاجم تهیه شده، برای نخستین‌بار صحنه‌هایی از حمله نیروی‌های گارد ویژه و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران را به تصویر کشیده است.

برای دیدن این فیلم، اینجا را کلیک کنید

این فیلم برخلاف اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، نشان می‌دهد که حمله به کوی دانشگاه از سوی نیروهای خودسر انجام نگرفته، بلکه مهاجمان آن‌طور که در فیلم شنیده می‌شود، به دستور سردار عزیز‌الله رجب‌زاده، فرمانده وقت پلیس تهران بزرگ دست به این حمله زده‌اند.

شامگاه ۲۵ خرداد ماه، دانشجویان کوی دانشگاه تهران در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد، در داخل کوی، تجمعی اعتراضی بر پا کرده بودند که با حمله نیرو‌های دولتی، این تجمع به خشونت کشیده شد.

دفتر تحکیم وحدت در آن زمان، با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن پنج دانشجو در اثر این حمله خبر داد، اما مقام‌های دولتی این موضوع را رد و اعلام کردند که در این حادثه تنها ۱۰۰ دانشجو زخمی شده بودند.

در بخشی از این فیلم نشان داده می‌شود که ماموران با ضرب و شتم دانشجویان، آنها را از خوابگاه بیرون کشیده و به زمین می‌خوابانند.

این فیلم نشان می‌دهد که حمله به کوی دانشگاه از سوی نیروهای خودسر انجام نگرفته، بلکه مهاجمان آن‌طور که در فیلم شنیده می‌شود، به دستور سردار عزیز‌الله رجب‌زاده، فرمانده وقت پلیس تهران بزرگ دست به این حمله زده‌اند

این فیلم که از سوی یکی از نیرو‌های لباس شخصی تهیه شده است، همچنین نشان می‌دهد که چگونه لباس شخصی‌ها به همراه گارد ویژه، وارد کوی دانشگاه شده و اقدام به دستگیری دانشجویان می‌کنند.

این برای نخستین‌بار است که از وقایع پس از انتخابات ایران، فیلمی که از سوی مهاجمان و نیرو‌های دولتی تهیه شده، منتشر می‌شود.

۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ نیز نیرو‌های پلیس و لباس شخصی با یورش به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران، دانشجویان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که در آن زمان این موضوع تبدیل به جنجالی سیاسی شد.

حمله ۲۵ خرداد ماه به کوی دانشگاه تهران آن‌طور که در این فیلم دیده می‌شود، گسترده‌تر و خشونت‌بار تر از حمله ۱۸ تیرماه بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی برای خنثی کردن فیلم جنایات جدید کوی دانشگاه فورا بازداشت ریگی را پیش کشیده اما باید بداند جنایات کوی دانشگاه جرقه ای دوباره برای مردم مبارز ایران است حتی بازداشت ریگی هم تاثیری در روحیه مردم ایران ندارد
۲۲۰٨۰ - تاریخ انتشار : ۴ اسفند ۱٣٨٨

-- kazim ، Feb 23, 2010

In film manand hekayat tajavozha ensan ra moghaleb mikonad v degar jaye ashti ba jenayatkaran ra nemigozarad. Dar darya ma na tanha 1 rigi balkeh hezaran rigi vojood darad.

-- guilan ، Feb 23, 2010

in my opinion there are some important questions here , 1-who had filmmed this video ? it belongs to which organization , 2-how did bbc have it ? 3-why now  

-- afsaneh ، Feb 23, 2010

وای اگر از پس امروز بود فردائی !
وای اگر از پس امروز بود فردائی !
وای اگر از پس امروز بود فردائی !
وای اگر ...

-- علی ، Feb 23, 2010

وظیفه همه است که این فیلم رو پخش کنند

-- سمانه ، Feb 23, 2010

این فیلم مثل مقاله رشیدی مطلق، ریشه حکومت ظلم را خواهد کند. ان شالله

-- علی ، Feb 23, 2010

ريگي يك سياه بازي براي انحراف اذهان عمومي از فيلم جنايات كوي دانشگاه تهران است.

فريب اين حقه بازي آخوندي را نخوريد.

-- بدون نام ، Feb 23, 2010

my body still shaking, my heart is in pain. down with islamic republic,

-- بدون نام ، Feb 23, 2010

سلام برجوانان ایران زمین. سلام بر انقلاب سبز. ....خامنه ای باید بداند که ما ریشه این حکومت را خواهیم کند. خوشبختانه خامنه ای خود ریشه ی روحانیت را کنده است. زنده باد جمهوری ایران.

-- بدون نام ، Feb 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)