تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مهمانپرست: ایران از آمریکا شکایت می‌کند

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که ایران به خاطر بازداشت اتباع خود در آمریکا از این کشور شکایت خواهد کرد.

آقای مهمانپرست امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اعلام این موضوع گفت که آمریکا با روشی «غیر اخلاقی» و از طریق «ای‌میل»، برخی اتباع ایرانی را پس از تشویق به خرید و فروش کالا، بازداشت کرده است.


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، آمریکا بدون رعایت «حقوق کنسولی»، برخی اتباع ایرانی را به اتهام خرید و فروش کالا‌هایی که کاربرد دوگانه دارند، زندانی کرده است.

مهمانپرست به مقام‌های آمریکایی توصیه کرده که دست از این‌گونه اقدامات بردارند، چرا که ایران نسبت به حقوق اتباع خود به شدت حساس است.

به گفته این سخنگو، «اتباع ایرانی با طراحی‌هایی که از قبل انجام می‌شود، توسط آمریکایی‌ها ربوده می‌شوند و این کشور برای اتباع ما دام می‌گذارد.»

مجید کاکاوند یکی از همین اتباع ایرانی است که در حال حاضر در فرانسه زندانی است و ایران وی را تاجری می‌داند که در «دام آمریکا» افتاده است.

آمریکا از مقام‌های فرانسوی خواسته که آقای کاکاوند را تحویل مقام‌های قضایی این کشور دهند.

مهمانپرست گفت که آمریکا با روشی «غیر اخلاقی» و از طریق «ای‌میل»، برخی اتباع ایرانی را پس از تشویق به خرید و فروش کالا، بازداشت کرده است

مجید کاکاوند، مارس سال ۲۰۰۹ در فرودگاه شارل دوگل پاریس بازداشت شد و فرانسه تاکنون به درخواست‌ مقام‌های ایران مبنی بر آزادی وی اعتنا نکرده است.

دادستانی فدرال آمریکا اعلام کرده اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد کاکاوند تحت پوشش شرکتی در مالزی، اقدام به تهیه تجهیزات الکترونیک حساس از آمریکا و اروپا برای ایران کرده است.

براساس قوانین آمریکا، صدور هرگونه تجهیزات مرتبط و یا نزدیک به برنامه‌های هسته‌ای به ایران ممنوع است.

بکتاش فتاحی، امیر امیرزمانی، امیر حسین اردبیلی، محمود یادگاری، امیر شهرزاد امیر قلیخانی و حسن سعید کاشاری‏ از جمله اتباع ایرانی زندانی در آمریکا هستند که با اتهام‌هایی مشابه اتهام کاکاوند مواجه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ایران از آمریکا به سازمانهای دست نشانده اش می خواهد شکایت کند؟

-- بدون نام ، Feb 23, 2010

نه عزیزم، ایران از آمریکا به امام زمان شکایت خواهد کرد، مطلب قبلی را نخواندی؟

-- با نام ، Feb 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)