تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت صد روزنامه‌نگار در ۱۵۰ روز

گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در کمتر از ۱۵۰ روز، پس از آغاز اعتراضات خیابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد، دست‌کم صد روزنامه نگار و وب‌نگار در ایران بازداشت شده‌اند.

بنا به این بیانیه ۲۳ نفر از روزنامه‌نگاران بازداشتی همچنان در زندان هستند و بیش از ۵۰ روزنامه نگار مجبور به ترک ایران شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز با اعلام نگرانی از وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران بازداشت شده در ایران، از جامعه جهانی خواست که به کمک روزنامه‌نگاران ایران بشتابد.


بنا به این بیانیه: «روزنامه نگارانی که در کشور مانده‌اند به شکل مداوم مورد تهدید و پیگرد قضایی قرار دارند. برخی از روزنامه‌نگاران محاکمه شده در «دادگاهای استالینی» به احکام سنگین محکوم شده‌اند و از حق تجدیدنظر خواهی نیز محروم هستند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز چندی پیش اعلام کرد که رتبه ایران در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات با هفت پله سقوط به ۱۷۲ رسیده‌است. فقط سه کشور ترکمنستان، کره شمالی و اریتره در رده پایین تری از ایران قرار دارند.

این سازمان مدافع آزادی با «غیرقابل تحمل» خواندن وضعیت روزنامه نگاران ایران، از ادامه داشتن «بازداشت‌های غیر قانونی و ربودن روزنامه‌نگاران در ایران» خبر داده است.

گزارشگران بدون مرز با اعلام نگرانی از وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران بازداشت شده در ایران، از جامعه جهانی خواست که به کمک روزنامه نگاران ایران بشتابد

این بیانیه با اعتراض به بازداشت فرهاد پولادی، گزارش‌گر خبرگزاری فرانسه، نفیسه زارع‌کهن، همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حسن اسدی زیدآبادی، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس، اعلام کرد: «در ایران هم اکنون ۳۲ نفر از حرفه‌کاران رسانه‌ها زندانی هستند.»

نگار سایه، روزنامه‌نگار مستقل و همکار بسیاری از رسانه‌های آنلاین و هادی حیدری، کاریکاتوریست ایرانی از دیگر روزنامه‌نگاران زندانی هستند که در این بیانیه از آنان نام برده شده‌است.

در نزدیک به پنج ماه گذشته بیش از چهار هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات و وقایع پس از آن بازداشت شده‌اند. بسیاری از روزنامه‌نگاران در میان بازداشت‌شدگان هستند. روزنامه‌های اعتمادملی، سرمایه و کلمه از جمله روزنامه‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر توقیف شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آمار فراری ها و آواره ها را هم منتشر کنید

-- فرشید فاریابی ، Nov 5, 2009

به عبارت دیگر سکوت مطلق وگرنه خفه میشوید!

-- جلاد ، Nov 6, 2009

momaneat az faaliyate rooznamenegarane ensandoost tavasote har dolati mahkoom ast.motasefane gozareshgarane bodoone marz ham moghrezane nazar dadehand.agar doostane gozareshgare bedoone marz tavajoh kardeh bashand dar kesvarhaye arabi nazire arabestan,ordon va mesr o esraeil ham in moshgelat kam o bish moshahede migardad va dar keshvarhaye mesr,arabestan va ordon hata ahzabe mokhalef vojood nadarand va ya ba badtarin sharayet "100 barabar badtar az iran" mashghoole faaliyat va mobarezate behaghe khod mibashand.leza iran dar radifi ke in gozareshgaran barayash ja taein kardehand nist.be nazare man agar dar mesr rooznamenegaran ta in had ke dar iran matlab neveshteh mishavad,benevisand,mtmaenan anan ra dar zire shekanjeh mikoshand va forsate hozoor dar dadgah ra ham nakhahand yaft.be har hal bazdashte har rooznamenegare mostaghel ke enekasdahandeh moshgelate jameh mibashad mahkoom ast.zemnan bayad miyane rooznamnegarane mostaghel va jirebegire vabastebe ajnabi ham fargh gozasht.M

-- mansour piry khanghah ، Nov 6, 2009

محسن رضایی گفت جمهوری اسلامی به هیچوجه سقوط نمی کند! در عین حالا یادآور شد که که دارد سقوط می کند و اگر کاری اضظراری صورت نگیرد این سقوط حتمی و نابود کننده است. اصل مطلب را اینجا بخوانید!
http://news.gooya.com/politics/archives/2009/11/095866.php

-- بدون نام ، Nov 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)