تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

البرادعی: چیز نگران‌کننده‌ای پیدا نکردیم

محمد البرادعی گفت که کارشناسان سازمان ملل در نخستین بازرسی خود از تأسیسات غنی‌سازی قم «چیز نگران‌کننده‌ای پیدا نکرده‌اند.»

رئیس دیدبان اتمی سازمان ملل متحد این مطلب را روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک‌تایمز بیان کرد.

تأسیسات غنی‌سازی قم که قدرت‌های غربی می‌گویند پیش از این مخفی بوده داخل کوهی در نزدیکی روستای فُردو قم قرار دارد.


آقای البرداعی گفت:
«منظور این بوده تا از آن به عنوان سنگری برای حفاظت از اشیاء استفاده کنند. حفره‌ای است در کوه.» و افزود: «بازرسان چیز نگران‌کننده‌ای در آن پیدا نکرده‌اند.»

تیمی از بازرسان آژانس روز ۲۵ اکتبر برای بازدید از این محل به ایران رفتند.
یک ماه پیش از این تاریخ اعلام وجود این تأسیات از سوی ایران، باعث واکنش‌های زیادی در غرب شد.

ایران پیش از این و علی‌رغم سه مجموعه تحریم سازمان ملل، در کارخانه دیگری در نطنز استان اصفهان به غنی‌سازی اورانیوم مشغول بوده‌است.

تهران می‌گوید که تأسیسات قم را به این منظور ساخته که در صورت بمباران تأسیسات نطنز جایگزینی برای آن داشته‌باشد

اورانیوم غنی‌شده، سوختی تولید می‌کند که در رآکتورهای غیر نظامی استفاده می‌شود ولی در شکلی با درجه خلوص بالا می‌تواند هسته یک بمب اتم را تشکیل دهد.

تهران می‌گوید که تأسیسات قم را به این منظور ساخته که در صورت بمباران تأسیسات نطنز جایگزینی برای آن داشته‌باشد.

جزئیات بازدید بازرسان از تأسیسات قم قرار است در گزارش بعدی آژانس اتمی در مورد ایران که در میانه‌های ماه نوامبر منتشر خواهد شد گنجانده شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به زودی پیدا میکنید §!
شما یا نمیفهمید و یا خود را به نفهمی زدید ،۳۰ سال ا است این رژیم قرون وسطای مردم ایران را به سطح آورده ،منطقه و دنیا را به آتش کشیده ،تروریست را رهبری میکند ،دروغگوی بی آبروست ،آیا شما ندیدید چطور مردم را در خیابانها به گلوله بستند ، آیا ندید و نشنیدید كه به فرزندان ایران در زندانها تجاوز کردند ،ندیدید كه فرزندان این مملکت را حتا در خارج از ایران ترور کردند ؛ آیا ندیدید كه به تروریست لبنان و غزه کمک مالی و تسلیحاتی میکنند ،و نمیبینید كه هر جا كه آتش و خون است این زهری اسلامی حضور دارد ، من به عنوان یک ایرانی و یکی از اعضای این دنیای به ظاهر آرام به شما سیاست مداران هشدار میدهم ،كه به زودی بمب اتم آخوندی را خواهید دید ، تا آنروز كه دیر نیست، بسته بدید او بسط بگیرید و به مذاکرهای خود ادامه دهید .

-- ch ، Nov 6, 2009

آقای البردعی در مدت ریاست بر آژانس اتمی همواره سعیش کمک به جمهوری اسلامی برای پرده پوشی از فعالیتهای اتمی مشکوکش بوده است. این فعالیتها به احتمال قریب بیقین صلح آمیز نیست به دلائلی چند:۱- مخفیکاری و عدم شفافیت، زیرا سالها دور از چشم آژانس به اینکار مبادرت ورزیده اند.۲- این تکنولوژی عبدالقادرخانی فقط بدرد بمبسازی می‌خورد و برای سوخت نیروگاههای اتمی ظرفیت کافی‌ را ندارد.۳- برنامه صلح آمیز هسته‌ای احتیاج به راکتهای دوربرد و میانبرد ندارد که ایران آنرا تولید کرده و در حال تکمیل کردن آنست.۴- ایران با داشتن اولین ذخایر گازی و دومین ذخایر نفتی‌ جهان احتیاج مبرمی به نیروگاههای اتمی‌ ندارد.۵- ایران بجای نیروگاه اتمی‌ امکانات زیادی برای تولید برق از انرژ‌های بادی و آفتابی دارد که میتواند حتّی صادر کننده برق باشد. ازهمه مهمتر بعد چند سال مذاکره برای رفع ابهامات موجود این رژیم نه تنها پاسخ درست نداده که اخیرا هم محل غنی سازی جدیدی در نزدیکی قم کشف شد که بازهم بدون اطلاع آژانس از چند سال پیش شروع شده است. با وجود همه اینها آقای البرادعی در آخرین ماه تصدی خود بر آژانس اتمی‌ آخرین خوش خدمتی خود را به جمهوری اسلامی انجام می‌دهد ودر این محل هم چیزی پیدا نمیکند و دارد همه چیز را ماستمالی میکند. انشاالّه بعد ازآمدن رئیس جدید آژانس حقایق زیادی روشن خواهد شد.

-- تیزبین ، Nov 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)