تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

قطع تلویزیون العالم ایران در کشورهای عربی

مصر و عربستان سعودی مانع دریافت امواج تلویزیون عربی دولت ایران، «العالم»، در کشورهای عربی شده‌اند.

تارنمای شکبه العالم نوشته‌است که «در یک اقدام ضربتی علیه شبکه عربی العالم از پخش این شبکه توسط ماهواره عرب‌سَت مستقر در عربستان سعودی و ماهواره نایل‌ست در قاهره جلوگیری شده‌است.»

بخش فنی العالم روز سه‌شنبه اطلاع داده بود که مقامات این شبکه ایرانی تلاش داشته‌اند با مسئولان دو ماهواره نام‌برده تماس برقرار کنند ولی جوابی دریافت نکرده‌اند. العالم معتقد است که این حرکت «انگیزه سیاسی» داشته‌است.

مازل: انگیزه این حرکت احتمالاً به تهدید سه‌شنبه گذشته محمود احمدی‌نژاد علیه عربستان سعودی مربوط می‌شود

«مِنا»، خبرگزاری رسمی دولت مصر، گفته‌است که بنا به گفته متصدیان نایل‌ست و عرب‌ست متوقف کردن پخش العالم به دلیل «نقض قرارداد» بوده‌است. این متصدیان در مورد جزئیات این «نقض قرارداد» اطلاعی ندادند.

بنابه گزارش پرس تی‌وی، سرویس خبری بین‌المللی ایران، عرب‌ست، العالم را متهم کرده که با انتقاد به برخی شخصیت‌های سیاسی دنیای عرب، تعهداتش را نقض کرده‌است. العالم از عرب‌ست خواسته‌است که زمان و تاریخ برنامه‌های مورد اتهام را اعلام کند.

نظر اسرائیل
تزوی مازل، سفیر پیشین اسرائیل در مصر، این حرکت را غیرمنتظره نمی‌داند. او امروز پنجشنبه به اورشلیم‌پست گفته‌است «مصری‌ها و سعودی‌ها احتمالاً از اتهامات ایران صبرشان به‌سر رسیده و تصمیم گرفتند که آن را تعطیل کنند». وی همچنین گفته‌است: «چند روز پیش نشستی میان وزرای اطلاعات مصر و سعودی برقرار شده و احتمالاً آن‌جا تصمیم به این کار گرفته شد.»

بنا برگفته‌های مازل، العالم تبلیغات ایران مبنی بر «خیانت مصر به عرب‌ها» و از این جور مسائل را پخش می‌کند.

در مقابل سایت العالم می‌نویسد که وظیفه این کانال انتشار اخبار بی‌طرف و رعایت اعتدال است و مدعی است که العالم «تلاش در جهت پرهیز از تحریکات مذهبی و کشاکش‌های قومی دارد. این تارنما می‌نویسد یکی از اهداف اصلی‌اش «احیاء تفاهم متقابل، همکاری و همبستگی در میان مسلمانان بر مبنای هویت مشترک فرهنگی است.»

سفیر پیشین اسرائیل در مصر همچنین می‌گوید انگیزه این حرکت احتمالاً به تهدید سه‌شنبه گذشته محمود احمدی‌نژاد علیه عربستان سعودی مربوط می‌شود. او هشدار داده بود در صورتی که زائران ایرانی در حج آتی مورد آزار قرار بگیرند، ایران «تصمیمات متناسبی» را اتخاد خواهد کرد.

العالم نوشته‌است: «روابط مصر و ایران بد و روابط بین عربستان سعودی و ایران هم خیلی بد است و دارد بدتر هم می‌شود. به نظر العالم دورنمای بهبود روابط ایران با مصر و عربستان سعودی به چشم نمی‌خورد.

دکتر مُردخای کیدر، یک متخصص عرب زبان دانشگاه بار ایلان اسرائیل در این مورد گفت این حرکت نشان از تشدید تنش بین اسلام شیعه و سنی است و گامی ضروری برای مصر و سعودی است. او می‌گوید «العالم اقدام به تحریک بر علیه رژیم‌های سنی عرب می‌کند. آن‌ها از حزب‌الله و حماس حمایت می‌کنند و جهاد بر علیه رژیم‌های عرب را ترویج می‌کنند.»

وی معتقد است «آن‌ها می‌دانند که رسانه‌ها وسیله‌ای برای جهاد گشته‌اند و نمی‌خواهند به ایرانیان اجازه دهند که این وسیله علیه شان به کار گرفته شود».

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)