تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض به حکم اعدام سه نوجوان همجنسگرا

دیدبان حقوق بشر، با صدور بیانیه‌ای از دولت ایران خواست حکم اعدام سه نوجوانی که متهم به «انجام عمل همجنس‌گرایی» هستند را متوقف کند.

بنا به این بیانیه مهدی. پ از تبریز، محسن. ق از شیراز و نعمت ص از اردبیل در پرونده‌های جداگانه‌ای، متهم هستند هنگامی که کمتر از هجده سال داشته‌اند «اعمال همجنس‌گرایانه» انجام داده‌اند. وکیل دو نفر از متهمان از احتمال اجرای ناگهانی حکم اعدام موکلانش ابراز نگرانی کرده‌است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر، گفت: «کشتن افراد برای آن‌چه که در کودکی انجام داده‌اند اشتباه و زننده ‌است و کشتن آن‌ها با ادعای اعمال همجنس‌گرایی به همان اندازه زننده و اشتباه است.»

به گفته وی: «حکومت ایران با اجازه دادن به چنین احکام اعدام بی‌رحمانه‌ای پایه‌ای‌ترین تعهدات حقوق بشری خود را به مسخره گرفته‌است.»

بنا به این گزارش مهدی.پ و محسن.ق اتهامات یاد شده را انکار کرده‌اند و هیچ شاهدی علیه آنها شهادت نداده‌است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که حکم صادر شده برای این سه تن برخلاف قانون مجازات اسلامی است.
بر اساس قانون مجازات اسلامی، اثبات آنچه «لواط» نامیده می‌شود مشروط به چهار بار اعتراف متهم و یا شهادت چهار شاهد بالغ است.

سارا لی ویتسون: کشتن افراد برای آنچه که در کودکی انجام داده‌اند اشتباه و زننده ‌است

به گزارش دیدبان حقوق بشر «عِلم قاضی»، که یکی دیگر از «مستندات اثبات لواط» در ایران است، مبنای صدور حکم اعدام برای مهدی.پ و محسن.ق قرار گفته‌است. بنا به این گزارش «هیچ اطلاعاتی در خصوص منبع چنین مدرکی برای چنین قضاوتی در دسترس نیست.»

لواط، به معنی عمل جنسی میان مردان است و طبق قوانین ایران مجازات اعدام برای آن در نظر گرفته شده‌است. ماده ۱۱۱ قانون مجازات اسلامی تاکید می‌کند که «لواط در صورتی موجب قتل می‌شود که فاعل و مفعول بالغ و عاقل و مختار باشند.»

معاون دادستان کل ایران، سال گذشته اعلام کرد که مقامات قضایی مجازات مرگ را برای کودکان و نوجوانان در مورد جرایم غیر از قتل ممنوع می‌کنند.

مدیر بخش خاورمیانه وشمال آفریقای دیدبان حقوق بشر، می‌گوید: «این سه حکم اعدام قول‌هایی را حکومت ایران پیش از این به جامعه بین‌المللی و مردمش داده تا مجازات مرگ را برای کسانی که در زمان کودکی مرتکب جرم شده‌اند متوقف نماید نقض می‌کند.»

ایران در سال ۲۰۰۸ هفت نوجوان و در سال ۲۰۰۹ سه نوجوان را اعدام کرده‌است. در ماه فوریه سال جاری، مجمع عمومی سازمان ملل از ایران خواست تا قانون اعدام کسانی که در سنین زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم می‌شوند را لغو کند.

پیمان‌نامه حقوق کودک اعدام افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده‌است. ایران این پیمان‌نامه را امضا کرده و بر اساس قوانین بین‌المللی موظف به اجرای آن است.

ایران بالاترین آمار اعدام کودکان در جهان را دارد. در سه سال گذشته ۳۵ کودک در جهان اعدام شده‌اند. ۲۹ تن از این افراد در ایران به دار آویخته شده‌اند. در حال حاضر ۱۳۰ کودک در ایران در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

This goverment does not say anything about their clergies in the country, 90% of Iranian clergy are gay. They do what ever they like it then excuted a few young people for being gay. Been gay or not just like having religion is personal and nobjody should be prosecuted for that.I am not a gay but if the Koran saying person should be killed because he or she is a gay, I will ... that koran and on that Mighty God.

-- ali ، Nov 5, 2009

بالاخره در یک چیزی اول شدیم !!

-- بدون نام ، Nov 5, 2009

از حوزه علمیه وطلاب جوان چه خبر؟؟؟؟؟؟

-- N ، Nov 5, 2009

beh ina che marbooteh, ashghal haye kesafat! rejime ghatel, tarsoo

-- Moozhan ، Nov 5, 2009

آقایان هم جنس گرا ها را اعدام کرده و خواهند کرد.حق هم دارند.آن ها همان پسر بچه های دیروزند.که امروز دارند عقده می ترکانند.نه اینکه خودشان در فیضیه ها در عذاب بودند. چه شب های که از درد دمر افتادندو بخاطر آبروی اسلام جیک نزدند.
.....

-- بدون نام ، Nov 5, 2009

be jaye edam kardane kodakan wa homosexuell ha behtar ast ke yek sari be bayte rahbari wa hoze haye elmiye bezanan ,hamashono bezaran goshe diwar tirbaraneshon konan! khoda risheye har chi akhonde nabod kone amen

-- doshmane molla ، Nov 5, 2009

وای چقدر فاجعه تروخدا جلوی اینا رو یه جور بگیرین .. اینا گناه دارن... این کارا همه جای دنیا پذیرفته شده ... خدای من اینا دیگه کی هستن....

-- مریم ، Nov 6, 2009

چرا اون آخوندی که نزدیک 10 سال پیش در رفسنجان به بچه ها سرود یاد می داده را نمی گویند و برای خود حضرات این کار اشکالی ندارد؟!

در ضمن اعدام دردی را دوا نمی کند. تازه مردم که هویتشان بوسیله همین حضرات گرفته شده وقتی اعدامی می خواهد انجام بگیرد به تماشای این اعدامها هم می روند و این کار هم شاید براشون یک تفریحه! نمی دونم چرا؟. چطور هست که وقتی یک نفر را می خواهند اعدام کنند جمعیت هزاران نفری به تماشا می روند؟ بدون اینکه تماشا کردن بی جان کردن یک نفر را بد و ناپسند بدانند!!
دوستان مشکل اساسی و فرهنگی است! فرهنگ عقب مانده ای که بر فرهنگ اصیل ایرانی هزاران سال فرمانروایی می کند در ایران هم و در پاکستان و افغانستان کمی بیشتر...ابن ها همه مورد تهاجم فرهنگ پچل عرب قرار گرفته اند. اگر کار فرهنگی انجام نشود اینها تا ابد وجود دارد! باید در جامعه فرهنگ سازی کرد که همه مردم اعدام کردن را ناپسند بدانند و به تماشا نروند. باید آموزش داد که بچه ها در محیط های با فرهنگ بهتر رشد کنند. رشد فکری کودکان و نو جوانان در ایران یکسان نیست. کانون های پرورش فکری کودک و نو جوان سرمایه شان را روی کارهای پوچ می گزارند. کارهای مذهبی انجام می دهند و در حالیکه کار فرهنگی نمی کنند و این کانون ها در زمان پیش از انقلاب به سمتی بهتری پیش می رفت ولی امروز به نا کجا آباد. استاندارد درستی برای همه در نظر گرفته نمی شود. مردم هم اعتماد نمی کنند بچه ها را دست مذهبی هایی بسپارند که آخر چنین کنند.

-- مسعود ازپارس ، Nov 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)