تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مرتضوی تمرد از دستور خامنه‌ای را رد کرد

سعید مرتضوی دادستان سابق تهران گزارش‌ها درباره نافرمانی وی از دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای مبنی بر انتقال متهمان بازداشتگاه کهریزک به زندان اوین را رد کرد.

هفته‌نامه «پنچره» نزدیک به علیرضا زاکانی نماینده محافظه‌کار مجلس، در شماره جدید خود نوشته که آقای مرتضوی در حوادث پس از انتخابات، از دستور آقای خامنه‌ای مبنی بر بستن بازداشتگاه کهریزک و انتقال بازداشتی‌ها به زندان اوین سرپیچی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای مرتضوی امروز دوشنبه در واکنش به این گزارش با انتشار نامه‌ای، علیرضا زاکانی را به «جعل تاریخ، انتساب کذب و فضاسازی کاذب» علیه وی، آن‌هم با انگیزه «انتقام‌جویی» متهم کرده است.


دادستان سابق تهران نوشته که زاکانی با «انتساب نافرمانی از محبوب قلوب میلیون‌ها ایرانی و مسلمان که همچون حقیر، هدیه جان و تمام هستی جهت اجابت نظر و فرمانشان کمترین کالایی است که در بضاعت دارند، گناهی نابخشودنی» مرتکب شده است.

در نامه نسبتا بلند مرتضوی آمده است که برخی رسانه‌ها و افراد «مسئله‌دار» تلاش دارند با «سوء استفاده» از حوادث کهریزک با «نیروهای فداکار و مجاهدانی که در خنثی نمودن اغتشاشات و فتنه و بلوای اجتماعی پس از انتخابات نقش کلیدی داشتند» تسویه حساب کنند.

او نوشته که در حوادث پس از انتخابات نیز «افرادی که کوچکترین دخالت و نقشی در این حادثه ناگوار نداشتند، مورد آماج اتهامات قرار گرفتند.»

مرتضوی نوشته که به علت اینکه تعدادی از دانشجویان بازداشتی، تحصیلات خود را «دیپلم» و «شغل آزاد» اعلام کرده بودند، «قاضی مربوطه» دستور به انتقال آنها به بازداشتگاه کهریزک را داده است

دادستان سابق تهران در بخش دیگری از نامه خود آورده است: «بر اساس اصل شخصی بودن جرم و مجازات‌ها نباید تخلف فردی هیچ‌کس را به افراد و مسئولینی که هیچ‌گونه دخالت و اطلاعی از این خلاف نداشته‌اند، تعمیم داد. این گناهی است که از رسانه و افرادی که به روز قیامت اعتقاد دارند، پذیرفتنی نیست.»

مرتضوی در نامه خود توضیح داده که دستور تلفنی ۲۲ تیرماه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر انتقال متهمان بازداشتگاه کهریزک به زندان اوین را در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» اجابت کرده است و هرگونه ادعای زاکانی را تکذیب می‌کند.

در بخش دیگری از این نامه، مرتضوی توضیح داده که دادیار شعبه اول ویژه امنیت دادسرای تهران در لایحه دفاعیه خطاب به دادگاه و دادسرای انتظامی نوشته که انتقال دستگیرشدگان ۱۸ تیر ماه به بازداشتگاه کهریزک، بر اساس شرایط «زمانی و مکانی موجود، چاره‌ای جز اعزام موقت تعدادی از متهمین» نداشته است.

وی نوشته که به علت اینکه تعدادی از دانشجویان بازداشتی در پلیس امنیت، تحصیلات خود را «دیپلم» و «شغل آزاد» اعلام کرده بودند، «قاضی مربوطه» دستور به انتقال آنها به بازداشتگاه کهریزک را داده است.

مرتضوی همچنین افزوده که به معاونت امنیت دادسرا دستور داده بود که از اعزام دانشجویان بازداشتی و افراد تحصیل‌کرده به این بازداشتگاه خودداری کنند.

در نامه مرتضوی آمده است که برخی رسانه‌ها و افراد «مسئله‌دار» تلاش دارند با «سوء استفاده» از حوادث کهریزک، با «مجاهدانی که در خنثی نمودن اغتشاشات پس از انتخابات نقش کلیدی داشتند» تسویه حساب کنند

دادستانی سابق تهران توضیح داده که بازداشتگاه کهریزک ۱۰ سال پیش از این، با مجوز قانونی و حکم قضایی راه‌اندازی شده و محل نگهداری دستگیرشدگان «منطقه آلوده خاک سفید» تهران بوده است.

سعید مرتضوی اعلام کرده که با توجه به موقعیت جغرافیایی کهریزک که در شهرری واقع است، دادستان تهران هیچ نقشی در اعزام افراد به آنجا نداشته است.

نامه مرتضوی در شرایطی منتشر می‌شود که برخی رسانه‌ها از قرائت نتیجه تحقیق کمیته ویژه مجلس از حوادث اخیر در روز‌های آینده خبر می‌دهند.

این رسانه‌ها به نقل از پرویز سروری سخنگوی این کمیته اعلام کرده‌اند که این گزارش روز چهارشنبه به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

«مسئولان مرتبط با کهریزک بازجویی می‌شوند»
در پیوند با این گزارش، پرویز سروری سخنگوی کمیته ویژه مجلس امروز دوشنبه نیز گفته که «همه مسئولان مرتبط در زمان حوادث کهریزک بازجویی می‌شوند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای سروری افزوده که دستور انتقال بازداشتی‌های حوادث اخیر به بازداشتگاه‌ کهریزک، «اشتباه فاحشی» بوده است.

سروری می‌گوید که برخی عوامل بازداشتگاه کهریزک، رفتاری مغایر با «اصول انقلاب و اسلام» با متهمان حاضر در این بازداشتگاه انجام داده‌اند

او اضافه کرده که برخی عوامل بازداشتگاه کهریزک، رفتاری مغایر با «اصول انقلاب و اسلام» با متهمان حاضر در این بازداشتگاه انجام داده‌اند.

این نماینده مجلس همچنین گفته است: «باید هر فردی، فارغ از نام و جایگاهش که با اقدام، دستور و عمل خود باعث به وجود آمدن مشکلات و اتفاقات بازداشتگاه کهریزک شده است، مورد بازخواست قرار گیرد.»

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب شهر تهران واقع شده است، تحت نظارت پلیس اداره می‌شد و در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات، محل نگهداری گروهی از معترضان بود.

از این بازداشتگاه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر «تجاوز» به تعدادی از بازداشت‌شدگان و قتل چهار معترض به نتیجه انتخابات گزارش شده که پلیس همگی آنها را رد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گویا جریان واجبی خوراندن به چند نفر برای پاک کردن عبای ...آقا در نظر گرفته شده است. صد البته راهی را که سید سعید مرتضوی یزدی انتخاب کرده راهی جز به حمام خزینه و واجبی سرکشیدن نیست! اما مردم ماجرا را اینبار این چنین دنبال می کنند که : سی سال است با حکم روحانیت و در راس آنها خمینی و خامنه ای .... شکنجه می کنند، سی سال است که حتا به مردان و زنان مسن تجاوز جنسی می کنند، همین الان که من دارم در این جنوب شهر تهران می نویسم، همه ی مردم ایران اشعار واثق دارند که در زیر زمینهای امن حکومت، در خانه های امن حکومت افرادی زیر شکنجه هستند، دختران و پسرانی زیر تجاوزند، در این سی سال بی وقفه اعدام کرده اند، دست بریده اند، پا بریده اند، چشم در آورده اند، در این سی سال دختران و پسران ما را بجرم بدحجابی و آستین کوتاه در خیابانهای تهران و اصفهان و شیراز و تبریز و مشهد دستگیر کرده اند و برای ارشاد اسلامی به آنها تجاوز کرده اند، در جامعه ی ایران بخاطر غیرت و سنت بیشتر این تجاوزها پنهان و پوشیده مانده است. اما همه ی مردم از همین مردمند و به اسرار مگوی خود واقف. همه می دانند که ولی فقیه صددرصد هم در جریان تمامی این جنایات بوده و هم دستورات آنرا صادر کرده است. البته رهبری اسلام مقصر نیست زیرا اینهمه قوانین الهی از قرآن و سیره معصومین بیرون می آید. ماجرای کنیز و برده و موالی از همین هاست. و ما ایرانی ها و ایران برای اسلام تنها اهمیتمان مصرف شدن و قربانی شدنمان در این راه پاک است. این را پاک، راه صالحان، راه مومنین، راه انبیا!

-- بدون نام ، Oct 5, 2009

این واقعا خجالت آور است كه اینها فکر میکنن اگر کسی مدرک تحصیلیش کمتر است اشکالی ندارد حقوق انسانیش نادیده گرفته شود:

"وی نوشته که به علت اینکه تعدادی از دانشجویان بازداشتی در پلیس امنیت، تحصیلات خود را «دیپلم» و «شغل آزاد» اعلام کرده بودند، «قاضی مربوطه» دستور به انتقال آنها به بازداشتگاه کهریزک را داده است."

-- aram ، Oct 5, 2009

هر روز اختلافات بیشتر از گذشته آشکار می‌شود

-- بدون نام ، Oct 5, 2009

واي...ميگه چون بعضي دستگيرشده‌ها گفته‌اند ديپلم داشتند يا شغل آزادي بودند...اين انتقال صورت گرفته بوده...
خدا ميدونه با اون بيچاره‌هايي كه به اسم طرح جمع‌آوري اراذل و اوباش گرفته بودند، چكار كردند

-- بدون نام ، Oct 5, 2009

سلام دوستان عزیز،پس قرار شده که برای حفظ آبروی نظام مطابق معمول ،یک نفر مسئول قضائی وچند مامور معذور ،قربانی شوند تا به اصطلاع مجددا دامن نظام از هر اتهامی پاک ومنزه گردد،ام این موضوع تنها یک خوبی دارد،نوکران وسینه چاکان وفدائیان وذوب شدگان در ولایت ،متوجه میشوند که برای نظام مانند یک دستمال کاغذی هستند که پس از مصرف ممکن است در راه احیای نظام فدا گردند

-- گوران یارسانی ، Oct 5, 2009

عجب «نیروهای فداکار و مجاهدان» متجاوزی هستند. قاضی(قلابی) جاهل، چوب دو سر طلا شدی. حالا حالاها باید به تجاوزاتتان اعتراف کنید.

-- مخلص ، Oct 5, 2009

شرم بر همه شما باد .

-- مهدی ، Oct 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)