تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اظهارات لاوروف درباره غنی‌سازی اورانیوم ایران

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم ایران در مسکو هنوز قطعی نشده است.

مقام‌های ایرانی در روزهای اخیر گفته‌اند که در جریان مذاکرات ژنو، توافق اولیه‌ای صورت گرفته است که اورانیوم مورد نیاز ایران در روسیه غنی‌سازی شود.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس خبری مشترکی با محمد البرادعی تائید کرد که «قرار است اورانیوم ۳.۵ درصد بدهیم و اورانیوم ۲۰ درصد را تحویل بگیریم.»

آقای البرادعی نیز گفته بود که ایران، روسیه، ایالات متحده و فرانسه ۲۷ مهر ماه (۱۹ اکتبر) در وین مذاکره خواهند داشت.

محور مذاکرات وین، چگونگی در اختیار گذشتن اورانیوم با غلظت حدود ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام شده است.


AP

به گفته آقای لاوروف، تصمیم در این خصوص در مذاکرات آتی ایران و گروه ۱+۵ اتخاذ خواهد شد.

وی اظهار داشت که گروهی از کارشناسان آمریکا، فرانسه، روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی این طرح هستند.

با این حال، لاوروف نخستین مقام روسی است که این مسئله را تائید می‌کند.

پس از ارائه بسته پیشنهادی ایران به غرب و اعلام ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی در نزدیک شهر قم، مذاکرات ژنو برگزار شد که طرفین مذاکره از توافق‌های بدست آمده در آن ابراز رضایت کرده‌اند.

سفر آقای البرادعی به ایران و تعیین زمان بازرسی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای جدید این کشور نیز در ادامه توافق‌های گفتگوهای ژنو است.

روسیه با این‌که بارها مخالفت خود با تشدید تحریم‌ها علیه تهران را اعلام کرده، اما به تازگی رئیس جمهوری این کشور گفته است که گاهی گریزی از افزایش تحریم‌ها نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به این نکته توجه کنید :
3.5 درصد میدهند 20 درصد تحویل میگیرند!!! بعد هم خود رژیم به 97 درصد تبدیل میکند!!!! اینها بازیهای دیپلماتیک هست . زمان صدام را به یاد بیاورید که بازرسان از عراق بازدید میکردند و همه تصور میکردیم خبری نخواهد شد اما در اصل بازرسان آنموقع با فرماندهان ارشد حزب بعث در مورد دست کشیدن از جنگ صحبت به میان می آوردند . عراق را به یاد آورید که چند سال در ابتدا با تحریمهای فلج کننده زمین گیر شد و زمانی که نیروهای آمریکایی به بغداد رسیده بودند سعید الصحاف هنوز میگفت ما پیروز جنگیم !!!!
براستی نظام پوسیده ولایت فقیه با جنگنده های قدیمی روسی که فقط روکشی از رنگ دارد و نامهای زلزله و صاعقه و .... دارند و هر آن سقوط میکنند ، چه حرفی برای گفتن دارد . با سوسوتکهای وارداتی از روسیه که در صنایع مونتاژ دفاع کشورشان کمی در آن دستکاری میکنند و تازه بردش هم کم میشود چه برای گفتن دارد ؟
و مهمتر با چالش عظیمی که پیش رو دارد و پس از اعمال تحریمهای فلج کننده ناچار به حذف یارانه ها میشود ، در برابر مردم معترض چه برای گفتن دارد ؟
همین عزل و نصبهای اخیر خامنه ای در سپاه و ادغام دو نهاد بسیج و سپاه ، حکایت از وحشت آنها از موج خروشان ملتی میکند که برای احقاق حقشان به پا خواسته و دیگر نخواهند نشست . کشوری که بمب اتم داشته باشد که نباید از مردمش بترسد . نگاهی به پاکستان بیندازید مگر بمب اتم نداشت ؟!! پس چه چیزی موجب انحلال و هرج و مرجی اینچنین در این کشور مسلمان شد ؟ آیا بمب اتم جلوی کودتا را گرفت و خیلی مسائل دیگر؟!!

-- ناقوس مرگ آور ، Oct 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)