تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
مجمع نمایندگان ادوار مجلس:

عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای بررسی شود

مجمع نمایندگان ادوار مجلس طی نامه‌ای به رئیس مجلس خبرگان خواستار بررسی عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ایران شد.

امضا کنندگان این نامه با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبر از مسئولیت مبرا نیست، آورده‌اند: «طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی علاوه بر تساوی رهبر با سایر افراد کشور درمقابل قانون، رهبر همه مسؤلیت‌های ناشی از ولایت امر را بر عهده دارد.»

این بیاینه با یادآوری اینکه به موجب اصل ۵۷ قانون اساسی، قوای سه‌گانه کشور زیر نظر رهبر فعالیت می‌کنند، خواهان بررسی اقدامات، فعالیت‌ها و عملکرد نهادها و قوای انتظامی و نظامی و دستگاه قضایی در وقایع اخیر شده است.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس، این بررسی را راهی برای بازگشت اعتماد عمومی و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی می‌داند.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس دادگاه ۱۰۰ نفری بازداشت شدگان اخیر را یادآور محاکمات «استالین» دانسته‌ است

در این نامه که خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان نوشته شده، آمده است: «مجمع نمایندگان ادوار مجلس، لزوم بررسی‌های قانونی بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی را که از وظایف خبرگان رهبری است مورد درخواست قرار داده و از حضرتعالی انتظار دارد که بنا به وظیفه و رسالت قانونی اقدامات لازم را به عمل آورید.»

بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی «هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی ناتوان شود یا فاقد یكی از شرایط مذكور در اصول پنجم و یكصد و نهم گردد یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذكور در اصل یكصد و هشتم است.»

مجمع نمایندگان ادوار مجلس خطاب به رئیس مجلس خبرگان نوشته‌اند: «پاسداری از قانون اساسی و حقوق مردم و توجه به وظایف خبرگان رهبری از نکته‌هایی است که بیش از هرچیز وظیفه و مسئولیت شما را سنگین‌تر می‌کند.»

امضا کنندگان این نامه دادگاه ۱۰۰ نفری بازداشت‌شدگان اخیر را یادآور محاکمات «استالین» دانسته و از «یورش عناصر نظامی، انتظامی، بسیجی، لباس شخصی و اطلاعاتی و به خاک و خون کشیدن تعدادی از مردم بی‌دفاع، بازداشت گسترده اهل قلم و فعالان سیاسی و نخبگان ومردم عادی و اعمال وحشیانه‌ترین رفتارها نسبت به آنها اعلام انزجار کرده‌اند.»

از دیدگاه اعضای این مجمع، «مصادره آرای مردم» انتخابات ۲۲ خرداد را به یک «تراژدی» تبدیل کرد و آنچه در نامه اخیر کروبی در رابطه با تجاوز به زندانیان آمده، «تراژدی بزرگی است که در جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته ‌است»

از دیدگاه اعضای این مجمع، «مصادره آرای مردم» انتخابات ۲۲ خرداد را به یک «تراژدی» تبدیل کرد و آنچه در نامه اخیر مهدی کروبی در رابطه با تجاوز به زندانیان اخیر آمده ‌است، «تراژدی بزرگی است که در جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته ‌است.»

مهدی کروبی طی نامه‌ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تجاوز به بازداشت‌شدگان اخیر خبر داده‌ است.

آیت‌الله سیدعلی محمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز طی بیانیه‌ای از این نهاد خواست که برای رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مردم به طور فوری تشکیل جلسه دهد.

از سوی دیگر، آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید شیعه نیز طی سخنانی اعلام کرده‌ است که «ولی‌فقیه غیر از اینکه باید عادل باشد، باید از قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری هم تبعیت کند.»

مجلس خبرگان رهبری، مجلسی متشکل از فقهای «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده‌است. نظارت بر عملکرد رهبری یک از وظایفی است که قانون اساسی بر عهده مجلس خبرگان گذاشته‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آفرین. بهتر بود قبل از تنفیذ انجام میشد.

-- حمید ، Aug 13, 2009

بر اساس اصل 111 قانون اساسی: «هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی ناتوان شود یا فاقد یكی از شرایط مذكور در اصول پنجم و یكصد و نهم گردد یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذكور در اصل یكصد و هشتم است.»
این است نتیجه رفیق بازی و پارتی بازی و گذاشتن اشخاص بی لیاقت و بی صلاحیت را در سمت هایی که منجر به این فجایع شده است. انتصاب حاج علی به عنوان رهبر توسط حاج اکبر و خبرگان یکی از هزاران انتصابات فاجعه باری است که اتفاق افتاده است. حال برای بلند کردن حاج علی از این پست باید از حضرت فیل کمک خواست!
سازمان انتصابات فامیلی در نظام مافیای اسلامی،

-- Mafia Eslami ، Aug 13, 2009

kami ba aazaye in majmeeye advar tamas begirid ke in mozoo bishtar resaneyi shavad. dar iran kesi joraate naghde rahbar ra nadarad.dar hali ke ghodrat asli dar dast ichan ast. dar vaghee vaziyate baad az marg khameneyi yek mozale mellist ke hayat keshvar ra tahdid mikonad; valayate faghih behtar ast shorayi ; entekhabi, va mahdood be zaman bashad.tamas bishtar ba rohaniyate montaghed ra dar dastoor kar gharar dahid ,khoob ast. tanha akhoond ast ke mitavanad dar moghabel akhoon beistad. in ra faramoosh nakonim

-- yek movarrekh ، Aug 13, 2009

بازی اصلی شروع می شود ...

-- بدون نام ، Aug 13, 2009

نیک آهنگ عزیز
من نه نقّاش‌ام و نه کاریکاتوریست اما ایده‌ای برای یک کاریکاتور دارم ممکن است شما از آن خوشتن بیاید .به هر حال مینویسم،: مردی قوی هیکل و زمخت با ریش و پشم و عمامه گربه‌ای زیبا و ملوس را در دستان گرفته و در حال تجاوز به اوست.زیبایی گربه هرچه بیشتر باشا نفرت ما از متجاوز بیشتر خواهد شد.امیدوارم از ایده خوشتان آماده باشد، شمیم

-- بدون نام ، Aug 13, 2009

حالا باید دید ایا خبرگان به وظیفه خود عمل خواهند کرد یا نه و اگر بتوانند رهبری را منتقل کنند به شورای رهبری (فقهای عادل و مردم گرا) انوقت همه مردم ایران و جهان اسلام تشیع را الگوی حقیقی خود خواهند پذیرفت

-- وجدان ، Aug 13, 2009

(آن سجده ها را تا زنید)(آن سبزهامان چون شده)

من نديدم
رايهامان چون شده
ليك ديدم
راي دادن ،خون شده
من ندانستم
ولايت عهد ما
تيغ دركف دارد و
مامون شده
من ندانم
سبزهامان چون شده
ليك دانم
قطره ها بارون شده
من ندانستم
كه ملا هاي ما
دين و دنيا خورده و
قارون شده
حاكمان در پرده بينم
خوش نشين
ريش هاشان
رفته است تا روس و چين
با قراولهاي
مست و نقره بين
تيغهاشان
ميزند بر مسلمين
آن "بله گويان"
خدمت بر جبين
چون مترسك گشته اند
در ملك و دين
از چه گویم
از چه نالم، اي خدا
خود نبودي
لحظه اي از من جدا
جاهلان ، بر منبر و
در قصر ها
ظالمان ، در چكمه ها
بر اسب ها
آري، اندر دورها
نزديكها
نی اروپا
نی كه در امريكها
نی رياض و نی فلسطين
اورشليم
يا مدينه يا به مكه
مستقيم
هم در ايران شهر تهران
در وطن
كي تو خواهي كرد
دنيا بي زغن
"قاضيان حكم"
كي عادل شوند
"حاكمان ملك "
كي قابل شوند
آري آري
نيك گفتي آفرين
ترك دنيا كرد
بايد نازنين
من نگويم
ترك دنيا چون كني
ليك گويم
غصه ها بيرون كني
غصه ها ، بيرون نگردد
اي غمين
تا نگردد عقل تو
چون مرسلين
مرسلين را عقل و
روح القدس بین
نی همان عقلی که
چشمش بر زمین
مرسلين بی چشم
بیند لامکان
مرسلين در عرش
گیرد لازمان
مرسلين بی گوش
صوتش نام او
مرسلين بي صوت
حرفش وحده هو
وحده هوي مرسلين
يك دم بود
با همان يك دم
دمادم "دم " بود
آري آري دم به دم
با "دم " تويي
آري آري
چشمه زمزم تويي
قبله عالم تويي
آدم تويي
مرسلين و
مهدي خاتم تويي
چشمه زمزم
دمادم زمزم است
مهدي خاتم
دمادم خاتم است
هان كجاييد
چشمه ها ، پر آب شد
هان بیایید
قلب ها سيراب شد
هان کجایید
تیرگی در خواب شد
روشنا آمد
افق محر اب شد
زاهدان
آن گنبدان را بشگنید
موبدان
خود آن چلیپا بفکنید
عابدان
آن سجده ها را تا زنید
عارفان
خود عقلها را پا زنید
عشق آمد، عشق آمد
وحده هو
حور آمد، حور آمد
حبذو
عشق آرید، عشق آرید
یک کلام
"نور"ها، بی عشق "نار"ند
والسلام
ناصرطاهری بشرویه
(روشنا)
پیام آور عشق و آگاهی
Rroshanaa.mihanblog.com
Rroshanaa.persianblog.ir
rroshanaa@yahoo.com

-- ناصر طاهری بشرویه...روشنا ، Aug 13, 2009

yek soal ,,,,dar gharne 21 che ehtiyaje be velayat faghih hast???????maghar mardom mahjor,bisavad va ya aghabmande hastand?????????tore bekhoda enghadr mamlekat ra be ghahghara nabarid !!!va dar zemn., be fekre zendanihai bashid ke hanoz malom nist koja va ya dar che vasiyati hastand

-- ams ، Aug 13, 2009

Dozar Bedeh Ash,
Be Hamin Kheeyal Bash.
This is government in the style of Mao, Stalin and Pinochet. Would they put up with this kind of requests that you expect Imam to do that?
Ahmadi's trips to Russia and South America has not been for fun. He went to this palces to get a first hand look at their traditions before implementing them in Iran. The solution was nationwide strikes and armed resistance but Mousavi was not the correct leader for that. We missed another chance to make the wrongs right.
Hopefully we will not miss the chance next time around.

-- بدون نام ، Aug 13, 2009

حاج علی بی لیاقت و بی صلاحیت و فاسد و آدم کش را باید از آن بالا، به پائین کشید و محاکمه کرد. و در ادامه باید همه فقها و آخوندها و نظامی های سپاه و بسیج، و دیگر نهادهای حکومت، قدرت را ترک کنند. تمام نهادهای حکومت اسلامی چه نظامی و چه غیرنظامی باید برچیده شود و افرادی که در جنایات و شکنجه و سرکوب و ترور و بی شرمی هایی که در این ٣٠ سال انجام شده است، محاکمه شوند.
تجاوزگران نظام اسلامی،

-- Tajavoz Garan Eslami ، Aug 13, 2009

ایا ممکن است اغلب خبرگان رهبری که از فیلتر شورای نگهبان که اعضایش منتخب رهبری است رای به عدم کفایت خامنه ای دهند؟ اگه اینکارو انجام بدهند معلوم میشه قانون تو این مملکت حاکمه نه دیکتاتوری

-- منطقی ، Aug 13, 2009

jediii???che khub...faghat kaash in namayande ha bishtar moarefi mishodan ke avalan az sehhate khabar bishtar mardom mottale shan va ham bedunim chand nafar az in namayandeha in name ro emzaa kardan?
mamnun az khabaretun

-- amin ، Aug 14, 2009

Salam
Bandeh arz mykonam ke in jomhooryh eslamy be jomhoryat asslan eeteghad nadarnd,azizan ta key mykhahim goole in molla ha ra bokhoryyd ,baba ,inha aslan be Repubblic eteghad nadarand,pas mardomeh Iran yekparche bayesty barayeh taghyeereh rejeem aamal konand,in yek ,rejyeme Estalinist,
,inha 30 sal vaght dashtam bebeenyed chekar kardand in bylyaghatha

-- ALI ، Aug 14, 2009

به فرض محال که این بررسی انجام بشه وباز هم خوش خیالانه تصور کنیم که رهبر عزل شود.در ان صورت شخص جایگزین چه کسی خواهد بود.فکرمی کنم خبرگان رهبری با وقایع رخ داده پس از انتخابات-چنانچه واقعا عقل سلیم داشته باشند-باید به خوبی بدانند که منشا تمام مشکلات کشور گزینه رهبر است.انها باید درصدحذف کامل جایگاه رهبری بربیایند وبه نظام هزاران ساله پادشاهان اسمانی در ایران خاتمه دهند و نقش وجایگاه مردم در اداره کشوز را افزیش دهند.

-- homan ، Aug 14, 2009

اگر خبرگان یعنی هاشمی اقدامی نکند نشان میدهد که مجتبی قدرت بیشتری از خبرگان دارد

-- parvin ، Aug 14, 2009

راستی راستی که آغاز می شود بازی بازی....
آخه ممکنه مگه حاج علی بگه:
بفرمایید منو از کار بر کنار کنید و دادگاه هم بگیرید! من گناهکارم!
.....

-- مسعود ، Aug 14, 2009

درود

از همان روز اول وقایع پس از انتخابات پیدا بود که باید بواسطه اینهمه نابسامانی و خودسری ها بررسی صلاحیت رهبر را مطرح کرد اما در این شرائط نیز طرح این نظریه حاکی از شجاعت و شاید دور اندیشی مجمع نمایندگان می باشد که امید است این اصل قانون اساسی هرچه زودتر اجراشود.

-- شهاب ، Aug 14, 2009

باید دید که آیا ضرب المثل باد آورده را باد میبرد در این مورد صدق میکند یا نه ؟ وقتی حجه الاسلام ( بقول مرحوم شریعتی حجه المسلمین) یک شبه آیت اله میشه و با منصب باد آوزده جمهوری را به حکومت(دیکتاتوری ) مذ هبی تبدیل میکنه و ....باعث خجالت هر ایرانی و هر مسلمان و حتی هر بشر میشه . آیا لازم بود بجای باد طوفان بشه و این همه کشته و زخمی و زندانی بدیم ؟؟ چون آقا منصب باد آورده را می خواسته به آقا زاده بده!!؟؟

-- Nader az Mashhad Moghime Farang ، Aug 14, 2009

مگر سید علی با این توپ و تشر ها از جا در میرود ... شما خیلی خوش خیال هستید...ملت ایران باید خیلی زرنگ باشند که از این بلای اسمانی براحتی جان سالم در ببرند...در اینکه این نظام دیگر توانائی حکومت کردن ندارد شکی نیست...بوی حلوایش میاید ناراحت نباشید...

-- حسن ، Aug 14, 2009

خامنه ای ناقض حقوق مردم است.علنااجازۀ کشتارمردم بی
گناه مسلمانرادربرابرچشم وگوش آنهاصادرکرداین آخوندقاتل
وآدمکش است وبایدمحاکمه ومجازات شوداومجنون است وقبل
ازاینکه خون بیشتری ازبیگناهان ایرانرابریزدبایدفورابرکناروزندان
برودتامحاکمه شودبرطبق قانون خودش عدم صلاحیتش کاملا
محرزوثابت است.اگررفسنجانی آدمست بایداینحکم رااجرکند

-- ایراندخت آریا ، Aug 14, 2009

www.mosavi-sabz.blogspot.com
جدیدترین ا خبار

-- asasdsa ، Aug 14, 2009

مجلس شورا باید جرات کنه و به این اقای مثلا رهبر بفهمونه که اونجوری فکر میکونی , خدای مردم نیستی. مردم قبولت که ندارن هیچ, ازت متنفر هم هستند. من میخوام از این رهبر بپرسم من اگر ایشون رو به عنوان رهبرم نخوام کیو باید ببینم?به کجا باید مراجعه کنم?

-- sasan ، Aug 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)