تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

محاکمه دو کارمند سفارت‌ فرانسه و بریتانیا

دو کارمند محلی سفارتخانه‌های بریتانیا و فرانسه و یک تبعه فرانسوی، در دومین جلسه دادگاه بازداشت‌شدگان حوادث اخیر ایران، محاکمه شدند.

حسین رسام تحلیل‌گر ارشد بخش سیاسی سفارت بریتانیا، نازک افشار کارمند مرکز فرهنگی سفارت فرانسه و کلوتید ریس تبعه فرانسوی، سه نفری هستند که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران دستگیر شده‌اند.

حسین رسام که از سوی مدعی‌العموم به «جاسوسی» متهم شده است، در اظهارات خود به تشریح فعالیت سفارت، وزارت خارجه و دولت بریتانیا در خصوص انتخابات ایران پرداخت.


حسین رسام (سمت چپ) و شهاب‌الدین طبابایی (سمت راست)

به گفته آقای رسام، سفارت بریتانیا حوادث انتخابات ایران را علاوه بر دولت متبوع خود، در اختیار دولت آمریکا نیز می‌گذاشته است.

به گفته این تحلیل‌گر سیاسی، دو دیپلمات سفارت بریتانیا در جریان انتخابات با «برخی اعضای ستاد میرحسین موسوی» نیز ارتباط‌هایی برقرار کرده بودند.

او افزود که از پنج سال گذشته با سفارت بریتانیا همکاری می‌کرده و با برخی فعالان مدنی و سیاسی برای جمع‌آوری اطلاعات «ارتباط» داشته است.

به گفته حسین رسام، تحلیل‌گر سیاسی، دو دیپلمات سفارت بریتانیا در جریان انتخابات با «برخی اعضای ستاد میرحسین موسوی» نیز ارتباط‌هایی برقرار کرده بودند

آقای رسام ادامه داد که قرار‌های خود با «فعالان مدنی» را در اماکن عمومی مانند «رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها» می‌گذاشته است.

او اظهار داشت که «پیروزی» آقای احمدی‌نژاد برای سفارت بریتانیا «بهت‌آور» بود و در اولین گزارش ارسالی به لندن بر روی «ادعای یکی از کاندیداها مبنی بر تقلب در انتخابات تاکید» شده بود.

به گفته رسام «طبق دستور سفارت، از کارمندان محلی خواسته شده بود در اغتشاشات به همراه تام برن و پل بلمی، دو تن از دیپلمات‌های اخراج شده سفارت انگلیس در اغتشاشات حضور یابند.»

اظهارات نازک افشار
نازک افشار، کارمند مرکز فرهنگی سفارت فرانسه که به عنوان یکی از متهمان حوادث اخیر در دادگاه حاضر شده بود، در اظهاراتی گفت که «برادران وزارت اطلاعات مرا به اشتباه خود متوجه کردند.»


نازک افشار

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خانم افشار که این سخنان را با چشمانی گریان بیان می‌کرد، افزود که با «اطلاع مسئولان سفارت» در تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات شرکت می‌کرده است.

او اظهار داشت که به دستور مقام‌های سفارت فرانسه، معترضانی که به سفارت پناه می‌آوردند را به ساختمان «بخش فرهنگی» راه می‌دادیم.

نازک افشار، کارمند مرکز فرهنگی سفارت فرانسه: «برادران وزارت اطلاعات مرا به اشتباه خود متوجه کردند»

خانم افشار با بیان اینکه دو تا سه بار در تجمع‌های پس از انتخابات شرکت کرده است، گفت: «من به دلیل ندانم‌کاری، ایمیل‌هایی را که به من می‌رسید، برای دوستانم ارسال می‌کردم.»

اظهارات کلوتید ریس
کلوتید ریس تبعه فرانسوی که در جریان ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده است نیز طی سخنانی در دادگاه امروز گفت: «نباید در تظاهرات‌ غیرقانونی حضور پیدا کرده و نباید عکس‌ها را ارسال می‌کردم. پشیمان هستم.»

پدر کلوتیلد ریس از اعضای کمیساریای انرژی هسته‌ای فرانسه و مادر وی عضو ارتش فرانسه است.


کلوتیلد ریس

«اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه ۲۵ و ۲۷ خرداد ماه و همچنین جمع‌آوری اخبار، اطلاعات و تهیه تصاویر از این اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمی سفارت فرانسه» از اتهامات خانم ریس عنوان شده است.

ریس در دفاع از خود در برابر اتهاماتی که متوجه‌اش شده، گفت که نباید در تجمعات اعتراض شرکت می‌کرده و از این بابت از مردم ایران «عذرخواهی» می‌کند.

کلوتید ریس تبعه فرانسوی: «نباید در تظاهرات‌ غیرقانونی حضور پیدا کرده و نباید عکس‌ها را ارسال می‌کردم. پشیمان هستم»

محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی‌پور، دو عضو «انجمن پادشاهی» ایران هستند که کیفرخواست آنها مبنی بر «اقدام علیه امنیت» ملی از طریق شرکت در تجمعات و تلاش برای «بمب‌گذاری» در مراکز عمومی در جلسه امروز شنبه دادگاه قرائت شد.

این دو با پذیرفتن اتهامات خود اعلام کردند که در عراق از سوی برخی ماموران آمریکایی آموزش‌هایی برای «مقابله» با جمهوری اسلامی دیده‌اند.


نازک افشار در دادگاه با چادر رنگی

ناصر عبدالحسینی از دیگر متهمانی است که در جلسه امروز به عنوان یکی از اعضای سازمان مجاهدین محاکمه شد.

اتهام آقای عبدالحسینی، «محاربه» از طریق همکاری با «گروهک منافقین، اجتماع علیه امنیت ملی و شرکت در اغتشاشات به دعوت این گروهک،‌ خروج غیرقانونی از کشور و ارحاب و نیز تلاش برای تخریب اموال عمومی» اعلام شده است.

ناصر عبدالحسینی نیز پس از قرارگرفتن در جایگاه متهم، ضمن قبول تمامی مواردی که در کیفرخواست مطرح شده، به دفاع از خود پرداخت.


آرش رحمانی‌پور

رضا رفیعی فروشانی یکی دیگر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر است که با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی برای بیگانگان» روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای رفیعی‌ فروشانی پذیرفته است که به مدت دو سال برای سرویس اطلاعاتی «امارات» جاسوسی می‌کرده است.


رضا رفیعی فروشانی

او در اظهارات خود گفت که با شرکت در تجمعات، عکس‌هایی تهیه کرده و در فیس‌بوک منتشر می‌کرده است.

آقای رفیعی فروشانی همچنین اظهار داشت که در راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای حزب اعتماد ملی نیز نقش داشته که با مخالفت شورای امنیت ملی این شبکه آغاز به کار نکرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دوستان شما هر حرفی و هر کاری را می توانید برای نجات جانتان بگویید و بکنید. آنها خودشان هم حرف شما را باور نمی کند، زیرا باعث خنده ی خودشان خواهد شد! ما ملت هم حرفهای شما را برای حفظ جانتان تایید می کنیم حتا بگویید که برای تمام سفارتخانه ها اطلاعات جمع می کردید. هیچ کس آنرا باور نمی کند. حتا طرفداران اینها هم دیگر به این شعبدهبازیها و این مسخرهگیها دهن کجی می کنند. شما بدانید که هفتاد ملیون ایرانی هوادار و هواخواه و حامی شماستو
نترسید ما همه باشماییم
نتزسید نترسید.
از تهران

-- از تهران ، Aug 8, 2009

اینگونه رفتارهای جاهلانه و عاری از فرهنگ وقرون وستایی مایه ننگ همه ما ایرانیان است. بیخود نیست که جهانیان به احمدی نژاد و مسئولین ایران به مثال ...ویا اشخاس وحشی مینگرند. متاسفانه به دلیل آشنایی کم با ایرانیان برخی نیز این تابیر را بر تمام ایرانیان تعمیم میدهند. جنبش عضیم مردم قیور و وطن پرست ما پس از انتخابات باعث احیای چندی از این حرمت پایمان شده ما گردیده.

-- e.mashaie@google.com ، Aug 8, 2009

درود بر عزیزان
ملاحظه کنید که اتهام و جرم در مملکت گل وبلبل به چه صورت تعریف میشود وبه این به اصطلاح دادگاهها چگونه میشود نام دادگاه گذاشت

احمد زيدآبادی را به"دادگاه"ی آورده‌اند كه
در آن"قرار دادن"نرم افزارمترجم گوگل،يكی از اتهامات"كشورهاي غربی"است!
به این گزارش توجه کنید


همكار عزيز ما، روزنامه نگار با شرف، احمد زيدآبادي را با چشمان گود افتاده و رنگ رخساره‌اي كه از حال درونش كمي خبر مي‌دهد به اين "دادگاه" آورده‌اند. دادگاهي كه بخشي از كيفرخواستش اين است: ...كشورهاي غربي علاوه بر فعاليت در حوزه شبكه هاي تلويزيوني در عرصه اينترنت نيز سرويسهايي را به اغتشاشگران ارائه دادند كه بخشي از آنها به شرح ذيل مي باشد:
1. قرار دادن نرم افزار ترجمه انگليسي به فارسي و بالعكس براي استفاده عمومي احمد زيدآبادي و ديگران را به "دادگاه"ي آورده‌اند كه در آن "قرار دادن" نرم افزار مترجم (قاعدتاً گوگل را مي‌گويند)، يكي از اتهامات "كشورهاي غربي" است.
۲- . ارائه نرم افزارهاي پيشرفته براي ديدن فيلم هاي مربوط به اغتشاشات با اينترنت سرعت پايين
3. ارائه برنامه هاي فيلتر شكن متناسب با ساختار شبكه ايران
4. سرويس دهي از سوي شركت
Twitter
براي مخاطبان ايراني
5. فعال كردن شركت امريكايي فيس بوك در راستاي تسهيل ارتباطات ميان كاربران ايراني و ساير كشورها. آقايان، اين همه موفقيت را در له كردن آدم‌ها و خواندن دست دشمنان غربي به شما تبريك مي‌گوييم. راستي، از خيابان‌هاي شهر چه خبر؟

-- بدون نام ، Aug 8, 2009

آفرین باید هر کاری که اینا میگن بکنن تا بیان بیرون
چون هممون بیرون میتونیم مفید تر عمل کنیم برای فلج کردن این دولت بیمار

-- بدون نام ، Aug 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)