تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مهدی آذریزدی درگذشت

مهدی آذریزدی نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک ایران بامداد امروز پنج‌شنبه درگذشت.

سلسله‌کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از معروف‌ترین کتاب‌های این نویسنده برای کودکان است.
آذر یزدی در این مجموعه به بازنویسی قصه‌های کهن برای کودکان پرداخته بود که به دلیل استقبال کودکان چندین بار تجدید چاپ شد.

وی مدت‌ها بود از عفونت ریه رنج می‌برد و صبح روز ۱۸ تیرماه در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران درگذشت.


مهدی آذر یزدی

مهدی آذریزدی متولد سال ۱۳۰۰ خورشیدی در روستای خرمشاه، از توابع یزد بود. خانواده او از زرتشتیانی بودند که در نسل‌های اخیر به اسلام گرویده‌اند.

آثاری دیگری از جمله «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از این نویسنده به یادگار مانده‌است.

آذر یزدی، در سال ۱۳۴۳ از سازمان یونسکو جایزه‌ای دریافت کرد و در سال ۱۳۴۵ دو اثر وی به عنوان اثر برگزیده «کتاب کودک» انتخاب شد.


مهدی آذریزدی در خاطرات خود در باره نوشتن کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌نویسد:

«اولین بار که به فکر تدارک کتاب برای کودکان افتادم، سال ۱۳۳۵ یعنی در سن ۳۵ سالگی‌ام بود. در این سال، در عکاسی یادگار یا بنگاه ترجمه و نشر کتاب کار می‌کردم و ضمناً کار غلط‌گیری نمونه‌های چاپی را هم از انتشارات امیرکبیر گرفته بودم و شب‌ها آن را انجام می‌دادم. قصه‌ای از «انوار سهیلی» را در چاپخانه می‌خواندم که خیلی جالب بود، فکر کردم اگر ساده‌تر نوشته شود، برای بچه‌ها خیلی مناسب است. جلد اول «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» خود به خود از اینجا پیدا شد. آن را شب‌ها در حالی می‌نوشتم که توی یک اتاق ۲ × ۳ متری زیر شیروانی، با یک لامپای نمره ده دیوارکوب زندگی می‌کردم. نگران بودم کتاب خوبی نشود و مرا مسخره کنند. آن را اول بار به کتابخانهٔ ابن سینا (سر چهارراه مخبرالدوله) دادم. آن را بعد از مدتی پس دادند و رد کردند. گریه‌کنان آن را پیش آقای جعفری، مدیر انتشارات امیرکبیر بردم. ایشان حاضر شد آن را چاپ کند.»

پیکر این نویسنده قرار است روز شنبه ۲۰ تیرماه با حضور اهالی شعر و ادب به سمت قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا تشییع شود.

قرار است حانه مهدی آذریزدی به خانه ادبيات كودكان و نوجوانان استان يزد تبديل شود و «پايگاه اينترنتی آذريزدی» نیز به عنوان تارنمای ويژه ادبيات كودكان و نوجوانان، راه‌اندازی گردد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

zamani ke bache boodam, ketabe in marhoom dovomin ketabi bood ke khoondam. khoda rahmatesh kone

-- بدون نام ، Jul 10, 2009

خواهر کوچک من افسانه عاشق قصه های خوب برای بچه های خوب است هر کتاب دیگری هم برایش بخری باز همیشه می گوید این قصه ها زیباترند .جای کتابهایش بالای طاقچه افسانه است .... جرئت نکردم بهش بگم که این دوست بچه ها فوت شده ...میگذارم در دنیای خودش با قصه های خوب برای بچه های خوب شاد باشد ...اما به جای او مینویسم و با نام او ......
افسانه به یاد آذر یزدی

-- جمیله ، Jul 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)