تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

همبستگی ۴۲ نهاد عرب با معترضان ایرانی

۴۲ سازمان مدافع حقوق بشر در کشورهای عربی طی بیانیه‌ای همبستگی خود را با معترضان ایرانی اعلام کردند.

این بیانیه از سوی سازمان‌های حقوق بشری کشورهای فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، تونس، بحرین، یمن، مصر، مراکش و اردن امضا شده‌است.

در این بیانیه آمده است: «ما، سازمان ها و مدافعان حقوق بشر امضاکننده از منطقه عربی، انزجار شدید خود را از همه اشکال سبعانه سرکوبی که مقامات ایرانی علیه جمعیت وسیعی از مردم ایران در تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز به روند انتخابات و نتیجه اعلام شده آن، بکار برده‌اند، اعلام می‌کنیم.»

این بیانیه اعتراضات اخیر را «بزرگترین چالش حکومت ایران در این سی سال» دانسته و نسبت به احتمال اعمال «مجازات خشن و ناعادلانه علیه دگراندیشان» ابراز نگرانی کرده‌است.

سازمان‌های امضاء کننده این بیانیه با اشاره به اینکه متعلق به منطقه‌ای هستند که مردم آن همواره گرفتار«حکومت‌های مستبدانه» بوده‌اند، آورده‌اند: «این حکومت‌ها در جستجوی این هستند که برای پنهان کردن مشکلات عمیقاً ریشه‌دار، یا سد کردن مسیر به سوی آزادی و حقوق بشر در جهان عرب، از مذهب استفاده کنند.»

این بیانیه اعتراضات اخیر را «بزرگترین چالش حکومت ایران در این سی سال» دانسته است

این بیاینه با تاکید بر اینکه چنین سیاست‌هایی فقط باعث عمیق‌تر شدن مداخلات خارجی و تبدیل شدن بسیاری از کشور‌های منطقه به میدان جنگ داخلی می‌شود، از مقامات ایرانی خواسته ‌است که از درس‌های «تلخ» منطقه بیاموزند.

۴۲ سازمان مدافع حقوق بشر کشورهای عربی همچنین خواستار آزادی بازداشت‌شدگان اتفاقات اخیر ایران و انجام تحقیق وتفحص عادلانه در مورد «شکنجه و بدرفتاری‌ها» هستند.

محاکمه «مقصران خشونت‌های اعمال شده علیه حقوق بشر مردم ایران» و «تحقیق و تفحص مستقل در مورد احتمال احکام اعدام و کشتارهای فراقانونی» از دیگر خواسته‌های اعلام شده در این بیانیه‌است.

مدافعان حقوق بشر کشورهای عربی، از مقامات ایران درخواست کرده‌است که امکان فعالیت آزادانه برای روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر را فراهم کرده و «مداخلات دستوری دولت، و کنترل مکالمات تلفنی و مکاتبات اینترنتی» را متوقف کند.

امضا کنندگان این بیانیه اظهار امیدواری کرده‌اند که دولت ایران حقوق همه شهروندان خود را برای بیان آزادانه عقاید خود و تجمع مسالمت آمیز رعایت کند.

این بیانیه به مناسبت «روز جهانی همبستگی با مردم ایران» صادر شده است.

گروهی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر ۲۵ ژوئیه (شنبه، سوم مرداد) را روز جهانی همبستگی با مردم ایران نام‌گذاری کرده‌اند. بنا به اعلام این سازمان‌ها، در این روز راهپیمایی و تجمعاتی در بیش از ۵۵ شهر جهان در حمایت از حقوق بشر و حقوق مدنی مردم ایران برگزار خواهد شد.

در اعتراضات ۴۰ روز اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، هزاران نفر بازداشت و ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فقط همین یکی را کم داشتیم .

-- a/z ، Jul 23, 2009

دمشون گرم واقعا عالی‌ بود دیگه اینا نمیتونن بگن غرب داره از این جنبش حمایت می‌کنه

-- غلام ، Jul 23, 2009

از مشاهده این خبر بسیار خوشحال شدم بیشتر برای اینکه نحوه نگرش عرب ستیزان در ایران را زیر سوال می برد.جنبشها و نهادهای ازادیخواه را باید فراتر از مرزهای قومی-نژادی و دینی دید.

-- نی لبک ، Jul 24, 2009

دقيقا!
براي دوستان عرب ستيزمان ..

-- بدون نام ، Jul 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)