تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بهمن قبادی: شاید دیگر بازنگردم

بهمن قبادی، فیلم‌ساز ایرانی پس از نمایش فیلمش در جشنواره کن فرانسه به خبرنگاران گفت که شاید دیگر به ایران بازنگردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در این باره گفت که در صورت برگشت، اگر تبعیدش نکنند، دیگر اجازه فیلم‌سازی به او نخواهند داد.

فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» ساخته بهمن قبادی روز پنج‌شنبه در بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با استقبال فراوانی روبه‌رو شد.

بهمن قبادی در صحبت‌های خود افزود: «اگر برگردم چه‌طور می‌توانم فیلم بسازم؟ مطمئنم به من اجازه فیلم‌برداری نخواهند داد.»

وی ادامه داد: «اگر برگردم حالا آن‌ها می‌دانند من چگونه این کار را کردم و از این به بعد من را تعقیب خواهند کرد.»

«اگر برگردم چه‌طور می‌توانم فیلم بسازم؟ مطمئنم به من اجازه فیلم‌برداری نخواهند داد»

فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» در جشنواره امسال کن به عنوان فیلم مراسم گشایش برگزیده شد.
قبادی در هنگام ساخت این فیلم، دوبار به خاطر نداشتن مجوز فیلم‌برداری در تهران بازداشت شد و ناچار شد برای آزادی خود بگوید که «در حال ساخت فیلمی مستند در باره مواد مخدر» است.

رکسانا صابری، خبرنگار ایرانی-آمریکایی و نامزد آقای قبادی که در نوشتن فیلمنامه این فیلم با بهمن قبادی همکاری کرده ‌است، به خاطر نگرانی از وضع خانواده خود در ایران برای مراسم پخش فیلم به شهر کن فرانسه سفر نکرد.
خانم صابری که به جرم «جاسوسی» در ایران زندانی شده‌بود روز ۲۱ اردیبشهت آزاد شد.

فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» که در زیرزمین‌ها و پشت‌بام‌های تهران فیلم‌برداری شده است، وجود یک موج موسیقی زیرزمینی در سبک‌های مختلف در ایران را به نمایش می‌گذارد.

بهمن قبادی تاکنون چندین جایزه در جشنواره‌های اروپایی و آسیایی برده است که از جمله شامل جوایزی برای فیلم‌های «زمانی برای مستی اسب‌ها» و «نیمه ماه» است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گاهی می‌توان با ساختن فیلم و تظاهر به تعقیب شدن هم اقامت گرفت، نه؟ ...

-- نما ، May 15, 2009

...
هم بر مي گردي هم فيلم مي سازي هم به فيلمت اجازه اكران نمي دهند و... همين موضوع باعث ميشه تا در جشنواره ها مطرح تر بشي و اين داستان ادامه دارد

-- بدون نام ، May 15, 2009

خدا رو شکر ما ازدست نق زدن های آقای قبادی راحت شدیم.چند سال این آقا اصرار داره که براش درد سر درست کنن دولت ایران هم باهوش تر از این حرفاست.همییشه هم فیلماشو ساخته و کاراشو ساخته.حالا بیا اروپا یا امریکا هم یه مدت زندگی کن،چند وقت دیگه هم نق بزن که اینجا هم جای من نیست.من پیشنهاد میکنم ایشون بهتره به سازمان هوانوردی ناسا بره تا با یه موشک بفرستنش کره مریخ خیال همه رو راحت کنه.

-- بدون نام ، May 15, 2009

نمیدانم برنگشتن اقای قبادی برای خودش چقدر مفید خواهد بود . اما من گمان میکنم نیاز اولیه ساختن فیلم های آقای قبادی در ایران است .او فیلم ساز آن فضا است . مهاجرت ( تبعید ) فضا را به کلی برایش تغییر میدهد . ایا ایشان این تغییر را میتواند در نوع کارش حل کند . آیا قبادی در تبعید همان قبادی است که ما میشناسم ؟ امید وارم ایشان به دقت به این مسائل فکر کنند . و همان قبادی بماند که ما دوستش داریم

-- احمد باطبی ، May 16, 2009

بهمن جان منتظر باش ساید لیلی ات اونجا با پاسپورت امریكایی بیاد دنبالت ... عزیز خبر دخترهایی اینور دنیا رو نداری كه چه جوری پسرها رو میزارن سر كار ... برو سر كار فیلم سازیت تو ایران و بئنبال آینده ات باش كه مفق تری

-- محسن ، May 16, 2009

اِوا روبی تو هم!

تو که نامزد ایرانی - ژاپنی - آمریکایی داری و خانوم هنرپیشه معروف امریکایی تو ایرون میاد دیدنت دیگه چرا؟

-- پناهجو ، May 16, 2009

این آقا چه خوب از آب گل آلود ماهی گرفت!

-- بدون نام ، May 16, 2009

ركسانا صابري، پله اي بزرگ براي بهمن قبادي!

-- مهسان ، May 16, 2009

آقا٬ نمی‌خواهی برگردی برنگرد؛ دیگر چرا گردوخاک می‌کنی؟ ولی برنگردی می‌خواهی چکار بکنی؟ چراغت در جای دیگر می‌سوزد مگر؟ شاید بتوانی به کردستان عراق بروی و آنجا فیلم بسازی. ولی اگر خیال امریکا داری می‌شوی یک خاطره سوخته٬ مثل خیلی‌های دیگر....

-- مهران ش ، May 16, 2009

پدر خانم صابری جایی عنوان کرد که دخترش هیچ نامزدی ندارد. شما اینجا بدون هیچ تردیدی عنوان می کنید ایشان نامرد صابری هستند... کمی دقیق تر و حرفه ای تر مقاله بنویسید.

-- فرناز ، May 16, 2009

وای از دست آدمهای حسود!
آقای قبادی هر جا هستی موفق تر از پیش باشی.ما به شما افتخار میکنیم. در ضمن دوستان آقای قبادی green card دارند و احتیاجی به ساپورت بقیه ندارند.

-- هانا ، May 16, 2009

اقای قبادی هرجا که هستی موفق باشی. نهایتان روزی خواهد رسید که ایرانیان حق انتخاب را بشناسند وبرای هم این حق را برسمیت بشاسند. نهایتان روزی خواهد رسید که ایرانیان ازهم پشتیبانی کنند و تشویق .

-- بدون نام ، May 16, 2009

عجیبه من تا حالا حتی یه عکس از خانم صابری و آقای قبادی با هم ندیدم

-- جواد ، May 16, 2009


Direction Key(Fa) Entity

جناب بهمن خان
چرا استعداد خود را برای نشان دادن زشتترین وضعیت ایران بصورت اغراق امیز بکار می برید. سالهاست روشنفکری کارگردانان جوان در قالب سا خت فیلمهای فستیوالی کلیشه ای تجلی پیدا کرده است. شاید تصور شود یک شبه ره صد ساله را پیموده ای اما به چه قیمتی . مام وطن را لجن مال و قومیتی را بدوی جلوه دادن هنر نیست. پاداش این خوش خدمتی را هر از گاه با دریافت جوایزی می گیرید ولی جواب وجدان خود را چگونه خواهی داد.

نادر-ب


licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License
Radiozamaneh.com ® 2006 / CONTACT(at)RADIOZAMANEH.COM

special thanks to:
Hamid Zarrabi Zadeh
Roozbeh Pournader
Behdad Esfahbod
Artyom Lukanin
Danial Keshani

-- بدون نام ، May 17, 2009

اینقدر این آقای قبادی در تظاهر در مورد مشکل داشتن برای زندگی در ایران ناشی گری کرده که دستش رو همه خوندند. متاسفانه فقط خودش رو سبک کرده. انتظار بیشتری داشتیم.

-- بدون نام ، May 17, 2009

جالبه فکر می کردم فقط من اینطور فکر می کنم یا اینکه من زیادی بدبینم! ایشان از مساله رکسانا برای case پناهندگی یا مهاجرتش بسیار ناشیانه و زشت استفاده کرد.

-- بدون نام ، May 17, 2009

بهمن قبادی فقط در فضای ایران و با مظلوم نمایی و بهانه کردن سانسور می تواند فیلم بسازد. اگر در خارج بماند حرفی برای گفتن نخواهد داشت. بعد هم فرانسوی ها کی به او به خاطر نمایش بدبختی های جامعه فرانسه جایزه می دهند؟
چاره ای ندارد جز اینکه بر گردد یا با فیلم سازی خداحافظی کند.

-- میم ، May 17, 2009

بابا ایواله ما که هم تو ایران هستیم و هم تو خارجه. هم با دولت کار میکنیم و هم ظاهراً ضدش فعالیت میکنیم تو این گروهای اوپوزیسیون و این حرفا هر وقت هم دلمون خاس میریم ایرون و بر می گردیم و دور دنیا هم میگردیم و مواجبمون هم که شرک خدا برقراره چرا این آقا بهمن ما هم همین کارو نمیکنه؟

-- حزبل ، May 18, 2009

جالبه که همه مون به این موضوع این شکلی نگاه میکنیم انگار خیلی دوس داشتیم جای اون باشیم شایدبهتره بپذیریم که حسادت حرف اول و اخرمونه. همه داریم غرق میشیم و به اونی که رو موج سواره میگیم چرا نمیپری تو اب. از قبادی طرفداری نمیکنم ولی برای ناتوانی در نقد شما و خودم متاسفم

-- navid ، May 18, 2009

شاید برگردد شاید بر نگردد. همه اش بر مبنای احتمالات است. فرض کنیم اگر برگردد و نگذارند پیلم بسازد چه خواهد شد؟ اگر بگذارند بسازد چه خواهد شد؟ اگر بر نگردد و در خارج بماند چطور؟ آیا به سرنوشت مخملباف و خانواده دچار خواهد شد که دارند به آرامی به فراموشی سپرده می شوند؟ یعنی کشورهای خارجی که بالاخره هنرمندان خود را هم فراموش خواهند کرد و هر چیزی یک تاریخ مصرف معینی دارد به فیلمساز غیر خودی چقدر امکانات خواهند داد؟ اصلاً مگر نه آنکه خود فیلمسازی هم بعد از مدتی به یک شغل یکنواخت و تکراری و روزمره تبدیل خواهد شد؟

-- بدبین! ، May 19, 2009

از اینکه‌ در بعضی کارهای بهمن قبادی رگه‌ای دال بر جشنواره‌ پسند بودن هست موافقم و جای نقد دارد، ولی این چنین حمله‌ کردن به‌ بهمن که‌ در این صفحه‌ درج شده‌ خیلی بد بینانه‌ و نا منصفانه‌ است. قبادی از دل جامعه‌ و درد آن‌ را به‌ تصویر کشیده‌. معمولا در فیلمهایی که‌ این روزها میبینیم همه‌ مرفهند، در بالا شهر زندگی میکنند، نوکر افغانی دارند، در شمال ویلا دارند، همه‌ مهندس دکترند و با ماشین آخرین مدل مشغول عشق و حالند و کار هم نمیکنند. برای ایجاد جامعه‌ای بهتر نیازی به‌ این لالاییها یا ساده‌ بگم تحمیق کردنها نداریم. باید به‌ دل جامعه‌ رفت و از درد مردم گفت. کارهای بهمن هر چند از خیلی جهات جای نقد دارد ، ولی از این دست فیلمهاست. امیدوارم که‌ آقای قبادی به‌ کارش هر چند کمتر یا سخت تر در ایران ادامه‌ بدهد، چون برای این کار باید در دل جامعه‌ بود. در غیر این صورت ممکن نخواهد بود. به‌ نظر من خیلی ساده‌ لوحانه‌ است اگر فکر کرد کسی مثل ایشان برای زندگی کردن در خارج نیازی به‌ درست کردن بهانه‌ داشته‌ باشد. خارج رفتن خیلی راحتتر از اینهاست و آن آش دهن سوزی هم نیست که‌ شما فکر میکنید.

-- فرزاد یاراحمدی ، May 21, 2009

اقای قبادی از اینکه مثل بعضی ها ادم نون به نرخ روز خور و چاپلوسی نبودید متشکرم

-- حمیده ، Aug 14, 2009

درود بر قبادی عزیز. دوستت داریم.

-- بی نام ، Dec 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)