تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

۱۳ کشته در انفجارهای افغانستان

هشت نفر طی یک حمله انتحاری در منطقه دیپلماتیک کابل جان باختند. انفجاری در ولایت «پکتیا» در جنوب افغانستان نیز موجب کشته شدن پنج نفر دیگر از جمله یک شهروند نپالی شد.

بر اساس اطلاعیه وزارت کشور افغانستان، در انفجار انتحاری کابل که در منطقه «وزیر محمداکبرخان»، محل فعالیت شماری از سفارتخانه‌ها و نهادهای بین‌المللی، رخ داد، چهار مرد و چهار زن جان باختند و ۴۰ نفر دیگر مجروح شدند.

شاهدان عینی می‌گویند این انفجار ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، توسط یک عامل انتحاری خودرو سوار، در جاده ۱۳ وزیر اکبرخان، نزدیک خانه معاون اول پیشین حامد کرزی، خانه فرمانده پیشین پلیس کابل و هتل «هیتال پلازا»، محل استقرار مهمانان خارجی، رخ داد.

گفته می‌شود «قدوس»، منشی و نیز یکی از محافظان احمد ضیاء مسعود؛ برادر احمد شاه مسعود، فرمانده فقید افغان و معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان، در این انفجار جان باختند.

ژنرال سالم احساس، فرمانده پیشین پلیس کابل، همسر، دختر و پسر وی نیز زخمی شده‌اند.

نزدیکان ژنرال احساس گفتند که دو برادر، محافظ و دو دختر نوجوان که برادرزاده‌های ژنرال بودند نیز جان باختند، اما وضعیت عمومی وی و اعضای خانواده‌اش رضایت‌بخش است.


AP

گزارش‌ها همچنین حاکی است که به خانه‌های اطراف به ویژه خانه آقای مسعود، آسیب جدی رسیده است، اما تاکنون مشخص نیست که مسعود و اعضای خانواده وی در زمان انفجار در خانه بوده‌اند یا خیر.

زمری بشری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان می‌گوید هنوز هدف اصلی این انفجار مشخص نشده است، اما حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، ضمن محکوم کردن این حمله، از نیروهای امنیتی این کشور خواست در شناسایی طراحان آن با جدیت عمل کنند.

به گفته کرزی، این یک عمل «وحشیانه، غیرانسانی و غیر اسلامی» بود که افراد بیگناه را هدف قرار داد.

همچنان طی یک انفجار دیگر در شهر «گردیز» مرکز ولایت پکتیا، چهار کارمند محلی و یک شهروند نپالی کارمند موسسه آمریکایی «ای دی آی» کشته شدند.

روح‌الله سمون، سخنگوی والی پکتیا گفت این حادثه به علت کارگذاری مواد انفجاری در یک اتاق بوده است.

طالبان مسئولیت این این حمله را به عهده گرفته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)