تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست آزادی رهبران بهائی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران بار دیگر خواستار آزادی هفت عضو گروه رهبری جامعه بهائیان در ایران شد.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، و وحید تیزفهم شش عضو گروه رهبری بهاییان هستند که سال گذشته در همین روز بازداشت شدند.
مهوش ثابت، هفتمین عضو بازداشتی این گروه ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران بازداشت «غیر قانونی» این هفت نفر را حاکی از «سیاست سرکوب اقلیت‌های مذهبی» دانست.

وی با اعتراض به این‌که اتهام این افراد هنوز به صورت رسمی اعلام نشده‌است، گفت: «این گروه هفت‌نفره از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی محرومند و اجازه ملاقات با وکیل به آن‌ها داده نمی‌شود.»

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، به خانواده‌های این هفت نفر تلویحاً گفته شده که آن‌ها متهم به «فساد در ارض» هستند. بر اساس قوانین ایران، مجازات این اتهام اعدام است و در سال‌های نخست انقلاب ایران تعدادی از رهبران بهایی با این اتهام اعدام شدند.

ارون رودز با تاکید بر این‌که این اتهامات «بسیار جدی» هستند، افزود: «دولت ایران باید با شواهد قابل اثبات، پاسخگوی این اتهامات باشد و یا این‌که آن‌ها را آزاد کند.»

در حال حاضر حداقل ۴۰ نفر از بهائیان در ایران در بازداشت به سر می‌برند

با گذشت یک سال از بازداشت این افراد، دادگاه رسیدگی به اتهامات آن‌ها هنوز برگزار نشده‌است. سخنگوی قوه قضائیه بهمن‌ماه سال گذشته وعده داده بود که دادگاه این افراد ظرف یک هفته برگزار می‌شود.

در حال حاضر دست‌کم، ۴۰ نفر از بهائیان در ایران در بازداشت به سر می‌برند. در ماه جاری گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت بهائیان در شش شهر منتشر شده‌ است.

به گزارش کمپین حقوق بشر «در سال‌های اخیر آزار و اذیت بهائیان با تخریب گورستان، بازداشت خودسرانه، یورش به منازل، مصادره اموال، اخراج از کار و محرومیت از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی شدت گرفته‌است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر از دولت ایران تقاضا کرده‌است که «معیارهای بین‌المللی حقوق بشر و حقوق مدنی را رعایت کند و در برابر بازداشت بهائیان پاسخگو باشد.» این کمپین به مسئولان ایران توصیه کرده همه جرایم «تبعیض‌آمیز» علیه بهائیان را مورد تحقیق و تفحص قرار داده و به جوانان بهایی اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها داده شود.

در این بیانیه آمده ‌است: «تداوم آزار و اذیت جامعه بهائی در ایران باعث تحقیر همه مردم در ایران می‌شود. بازداشت خودسرانه و هدف قرار دادن اعضای هیچ گروهی نباید در هیچ کشوری از جمله در ایران جایز باشد.»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)