تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

۱۵۰۰امضا در حمایت از اعدام‌بس کودکان

۱۵۰۰ نفر از فعالان اجتماعی با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف اعدام افراد زیر ۱۸ سال شدند.

در این بیانیه آمده‌است: «ما بنا بر وجدان انسانی خویش مجازات مرگ را برای افراد زیر ۱۸ سال که هنوز از بلوغ کافی برای تشخیص کامل عمل‌کرد خود و پیامدهای آن برخوردار نیستند، خشن، غیرعادلانه و غیرانسانی می‌دانیم.»

امضاءکنندگان این بیانیه که به فراخوان «اعدام‌بس کودکان» پاسخ مثبت داده‌اند، از مقامات قضایی، سیاسی، آموزشی و رسانه‌ای درخواست کرده‌اند تا هر یک در حوزه مسئولیت خویش هرچه سریع‌تر گام‌های عملی و جدی برای پیشبرد این امر انسانی بردارند.

در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌است.

«اعدام‌بس کودکان» طرحی است که با فراخوان کانون مدافعان حقوق بشر آغاز شده و خواستار توقف اعدام کودکان در ایران است. کانون مدافعان حقوق بشر فروردین‌ماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای آغاز به کار این طرح ملی را اعلام کرد.

در فراخوان این طرح از قوه قضائیه و مجریه و مجلس ایران خواسته شده‌است تا «برای صیانت حیات کودکان و حذف مجازات مرگ برای آن‌ها به فوریت اقدام» کنند.

نقش رهبران مذهبی در ارتقای حقوق کودکان
همزمان با صدور این بیانیه، پاول هولسهوف، نماینده یونیسف در ایران، گفت: «رهبران مذهبی می‌توانند نقش سازنده‌ای در ارتقای حقوق کودک ایفا کنند.»

وی که در همایش بین‌المللی «صلح، حقوق بشر و دین» در دانشگاه مفید قم سخن می‌گفت، افزود: «یونیسف خواستار همکاری، حمایت و راهنمایی رهبران مذهبی ایران جهت ارتقای بیشتر حقوق کودکان و همچنین حمایت از کودکان در برابر خشونت و آزار است.»


نماینده صندوق کودکان ملل متحد در ایران گفت: «ما نخواهیم توانست به‌واقع از جوامع صلح‌آمیز سخن بگوییم، وقتی که کودکان همچنان در معرض خشونت قرار دارند.»

ایران بالاترین آمار اعدام کودکان را در جهان دارد. در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ایران بوده‌است.

سال گذشته شش نوجوان در ایران اعدام شدند و هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال با گرفتن حکم اعدام در مسیر اجرای حکم قرار دارند.

کنوانسیون حقوق کودکان و پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌داند. جمهوری اسلامی به عضویت این پیمان‌های بین‌المللی درآمده‌ است.

Share


در همین رابطه:
فراخوان کانون مدافعان؛ اعدام‌بس کودکان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)