تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از افزایش تسلط طالبان بر پاکستان

«تنها ۳۸ درصد از ایالت مرزی شمال غربی پاکستان به طور کامل در دست نیروهای دولتی این کشور است.»

نتیجه یک گزارش تحقیقی بخش اردوزبان خبرگزاری بی‌بی‌سی حاکی است که «حکومت پاکستان در ۲۸ درصد از این ایالت کنترل را به طور کامل از دست داده است.»

این مطالعه نشان می‌دهد که نفوذ طالبان به مناطق نیمه‌ خودمختار قبیله‌ای هم‌مرز با افغانستان و دره سوات محدود نمی‌شود، بلکه طالبان در شهر چندمیلیونی پیشاور و در مناطق هم‌مرز با ایالت پنجاب نیز حضور دارند.

این در حالی است که نیروهای دولتی پاکستان هم‌اینک تهاجمی نظامی را برای زیر کنترل گرفتن دره سوات و بخش‌هایی از ایالت مرزی شمال غربی آغاز کرده‌اند.

«نفوذ طالبان به مناطق نیمه‌خودمختار قبیله‌ای هم‌مرز با افغانستان و دره سوات محدود نمی‌شود»

آصف‌علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان که روز گذشته (چهارشنبه) در ملاقات با گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا به‌سر می‌برد این تحقیق را «نادرست و گمراه‌کننده» دانست.

آقای زرداری در لندن با گوردون بروان در مورد هم‌کاری بیشتر میان پاکستان و بریتانیا جهت مبارزه با تروریسم قرارهایی گذاشت. وی هفته گذشته در همین رابطه با باراک اوباما و کرزی رئیس جمهوری افغانستان نیز دیدار کرده ‌بود.

تحقیق بی‌بی‌سی بر پایه خبرهای منتشرشده در بخش اردوی این رسانه بریتانیایی تهیه شده و در تکمیل آن از مصاحبه‌هایی با مسئولان محلی، مقامات انتظامی و روزنامه‌نگاران نیز استفاده شده‌ است.


طی روزهای گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن از ساکنان دره سوات و شهرستان‌های بُنیر و دیر زیرین ناچار به ترک محل شده‌اند.
ساکنانی که هنوز در شهر مینگوره، مهم‌ترین شهر دره سوات به‌جا مانده‌اند از مین‌گذاری منطقه و سنگرسازی توسط طالبان خبر می‌دهند.

طی سال گذشته نیز یک‌ونیم میلیون نفر از مردم منطقه قبیله‌ای باجور در پاکستان به خاطر درگیری‌ها ناچار به فرار از این مناطق شدند.

گروه طالبان قصد دارند حکومتی بر پایه دیدگاه خود از شریعت اسلامی در افغانستان و پاکستان برپا کند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)